Hoofdmenu

russula's

Gestart door knabenkraut, september 30, 2005, 21:04:49 PM

Vorige topic - Volgende topic

knabenkraut

Wie kan we helpen?

De eerste is een klein rose paddestoeltje, vanmiddag gevonden in een berkenbosje. Het hoedje had een doorsnee van ongeveer 5 cm.
via google kwam op de naam: Russula emetica var. betularum. Kan dit kloppen?
groetjes,
Dini

knabenkraut

en de onderkant zag er zo uit.
groetjes,
Dini

knabenkraut

#2
De tweede is paars. Zelf dacht ik aan de Duivelsbroodrussula, maar ik las dat die een violette steel zou hebben. Helaas is dit al een uodere foto en heb ik geen goed beeld van de onderzijde.
groetjes,
Dini

han.endt

#3
Hallo Dini,

Klopt. Hij heet nu echter Russula betularum, de Roze Berkenrussula. Bij de tweede denk ik aan een Papilrussula, Russula caerulea, ik zie echter alleen de bovenzijde.

Gr.
Han.

knabenkraut

wat ben jij snel zeg  :D  ik heb ze nog niet eens allemaal ingevoerd.
groetjes,
Dini

knabenkraut

en de derde is was ook ongeveer 5 cm Deze is gevonden in het zelfde bos.
groetjes,
Dini

knabenkraut

de onderkant
groetjes,
Dini

han.endt

Bij de laatste denk ik Geelvlekkende Russula, Russula luteotacta, maar ik weet niet of de Braakrussula, Russula emetica, ook zo wit kan worden. Meestal staan er dan wel rodere exemplaren in de buurt.

Gr.
Han.

knabenkraut

Deze stond moederziel alleen.
groetjes,
Dini

han.endt

#9
Een witte Roze Berkenrussula zou ook nog kunnen.......Moeilijk hoor russula's van foto's. Plaatjes van de Geelvlekkende Russula worden denk ik toch te snel gelig.

Han.

Elachista

#10
De 3e russula van boven is een twijfel tussen russula atropurpurea en r. fragilis.
Als ik 'm in het echt gezien zou hebben dan zou ik meteen wel weten welke.
R.fragilis is veel breekbaarder dan atropurpurea, vandaar ook "broze russula".
Hoe dan ook zie ik R.caerulea echt maar heel zelden, terwijl die bovenstaande soorten veel algemener zijn.

Overigens vandaag in Beetsterzwaag even gekeken, het is nog altijd bagger..
Geelwitte russula, grofplaatrussula, berijpte russula, appelrussula, gele knolamaniet, slanke amaniet, aardappelbovist (+ schaarse bruine variant), dennenvoetzwam, wortelende aardappelbovist, elfenbankje, porseleinzwam, honingzwam, bruine bundelzwam, helmmycena, reuzenzwam, biefstukzwam, kastanjeboleet, gr. stinkzwam, krulzoom, rossige melkzwam, paardenhaartaailing, platte tonderzwam, oranje dropzwam, meniezwam, dikrandtonderzwam, donzige melkzwam, geel hoorntje, klev. koraalzwammetje, geweizwammetje, gew. fopzwam, parelamaniet, panteramaniet, moederkoren, eikelbekertje, franjezwam, gele stekelzwam, papierzwammetje, C.gilvescens, dennenmoorder, berkenzwam, witte kaaszwam, blauwe kaaszwam, roodporiehoutzwam, witte bultzwam, waaierbuisjeszwam, berkenboleet, waaiertje, trechtercantharel, Inonotus hispidus (bijzonder, maar elk jaar op dezelfde stammen..).
Misschien leuk ter vergelijking.
Vandaag nog een érg leuke cortinarius bij ons in het gras, ik heb samen met mijn paddestoelenmaat zitten zoeken welke het kon zijn - maar voorlopig ben ik/zijn we er nog niet uit. Wie weet een leuke soort, ik heb 'm nooit eerder gezien..
Groet,
Tymo