Toch geen steenrode heide?

Gestart door gerbenth, juni 02, 2014, 23:26:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

gerbenth

goedenavond,
bij het nalopen vind ik deze foto's van een Steenrode heidelibel op een stokje
http://waarneming.nl/waarneming/view/78798590
Steenrode heidelibel - Sympetrum vulgatum gezien op 2013-08-30 Fochteloo - Tachtig Bunder
Foto's:






later toegevoegd



laatst toegevoegd




Het beestje is begrijpelijkerwijs (bij gebrek aan detail 3) goedgekeurd als vrouw Steen maar nu bij het nog eens kijken zie ik geen snor meer.. Is het dan toch Bruinrode dame?

Een licht verwarde,
Gerben


RubenWinter

Als ik naar de waarneming kijk zie ik dat ie juist niet goedgekeurd is?  ???
Snor is inderdaad afwezig of onduidelijk, maar ik meen op foto 2 een duidelijk afstaande legschede te zien, dat zou er wel een steenrode van maken. Aan- of afwezigheid van een snor is een minder hard kenmerk.
Ik zie trouwens op foto 2 ook een voorbijvliegende daas, misschien kan die zelfs nog gedetermineerd worden (Gewone goudoogdaas - Chrysops relictus o.i.d.)!
Groeten,

Ruben Winter

gerbenth

#2
Hallo Ruben,
hij is niet meer goedgekeurd omdat ik net foto 3 erbij geplaatst heb (had ik even moeten zeggen).
Die legschede is inderdaad meer passend op Steenrode heide (wat weet ik er nou van maar dat meen ik toch ook geleerd te hebben)



Ja als de foto scherper was geweest was het een echte leuke foto geweest (vind ik).


Anne Hueber †

Citaat van: ikheetruben op juni 02, 2014, 23:34:20 PM
Als ik naar de waarneming kijk zie ik dat ie juist niet goedgekeurd is?  ???

Dat klopt.....de waarnemer heeft vandaag op 23.24 uur iets aan de waarneming veranderd.
Dan vervalt de goedkeuring en moet de waarneming weer opnieuw gekeurd worden.

gerbenth

Sorry voor het ongemak Anne!

groeten en dank voor de eindeloze stroom af- en goedkeuringen.

groeten
gerben

Anne Hueber †

Citaat van: ikheetruben op juni 02, 2014, 23:34:20 PM
Aan- of afwezigheid van een snor is een minder hard kenmerk.

Dat zou ik niet zo willen stellen.....het ligt er vooral aan vanuit welke hoek de foto is genomen.
En.....het is altijd de combi van kenmerken, die een ID sluitend maken.

RubenWinter

Citaat van: Anne Hueber op juni 02, 2014, 23:44:15 PM
Citaat van: ikheetruben op juni 02, 2014, 23:34:20 PM
Aan- of afwezigheid van een snor is een minder hard kenmerk.

Dat zou ik niet zo willen stellen.....het ligt er vooral aan vanuit welke hoek de foto is genomen.
En.....het is altijd de combi van kenmerken, die een ID sluitend maken.

Ik durf dat wel zo te zeggen. Hier op het forum is al een aantal keer een foto van een steenrode zonder snor (of met een onduidelijke, of zelfs een bruinrode met iets dat lijkt op een snor) langsgekomen. Zeker niet vaak, maar het gebeurt. Hoek is zeker ook van invloed, maar omdat het dus nog wel eens gebeurt dat een snor ontbreekt of onduidelijk is (terwijl het wel een steenrode is, bijvoorbeeld vanwege de afstaande legschede) zou ik in elk geval willen zeggen dat het ontbreken van een snor niet betekent dat het geen steenrode is. Dat maakt het wat mij betreft tot een minder hard kenmerk dan de afstaande legschede.

Een combi van kenmerken is inderdaad belangrijk, maar sommige kenmerken wegen zwaarder dan andere.
Groeten,

Ruben Winter

Anne Hueber †

#7
Legschede vind ik op deze foto's niet echt goed te beoordelen, snor en het geel op de poten ook niet.
Wat mij betreft zou ik hier een specje van maken.

gerbenth

#8
1e zijaanzicht en detail toegevoegd.
De snor is van opzij heel klein zichtbaar vglbaar met sommige snorretjes hier http://www.macromia.nl/Waarneming/DETERMINATIE_SLEUTEL_NEDERLANDSE_HEIDELIBELLEN_V2.pdf

Dank voor de hulp



Anne Hueber †

Als je het gezicht zo schuin van voren op de foto zet, is de snor prima te zien.
Legschede klopt ook voor Steenrode.
Voor een volgende keer: Als je detailfoto's hebt of de kenmerken er goed op staan, zet die foto's dan gelijk bij de waarneming......dat maakt het ons admins ook een stuk makkelijker.
Heb de waarneming gelijk op goedgekeurd gezet.

gerbenth

#10
Sorry Anne, ik dacht ongetwijfeld toen bij plaatsing dat ik met deze fotouploads voldoende informatie had meegegeven.  Dat is niet helemaal te voorkomen, toch?

Maar uiteraard ben ik er niet op uit jou en de anderen werk te bezorgen. Ik zal nog voorzichtiger zijn met foto's bijplaatsen.

groet en nogmaals dank
gerben





Weia

Citaat van: gerbenth op juni 03, 2014, 00:26:08 AM
Ik zal nog voorzichtiger zijn met foto's bijplaatsen.
Juist bij zulke lastige soorten zou ik wat ónvoorzichtiger zijn met bijplaatsen van foto's ;-)
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Anne Hueber †

Citaat van: Weia op juni 03, 2014, 11:54:51 AM
Citaat van: gerbenth op juni 03, 2014, 00:26:08 AM
Ik zal nog voorzichtiger zijn met foto's bijplaatsen.
Juist bij zulke lastige soorten zou ik wat ónvoorzichtiger zijn met bijplaatsen van foto's ;-)


Inderdaad.....hoe meer kenmerken te zien zijn des te makkelijker wordt het voor ons ;D
(hoeven we niet al die foto's eerst in een map op te slaan, uit te vergroten en dan turen, of we er ook een ID aan kunnen plakken)

gerbenth

OK ok ok ok ok... Ik doe m'n best, zeker bij die eeuwige steenroder van mij.

Groeten,
Gerben