klein oranje lieveheersbeestje

Gestart door rudi, juni 01, 2014, 13:35:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

rudi

Hallo iedereen!
Vandaag trof ik 2 kleine lieveheersbeestjes aan op een dagkoekoeksbloem. Parend.
De ene had geen stippen de andere wel.. slag om de arm.. ik had geen loupe bij me.
Het formaat was naar schatting 2mm. Een (gekleurde) speldenknop formaat.
Ik zag geen andere kleuren.
Kleiner dan elke andere lhb die ik ooit waarnam.iemand enig idee wat dit geweest kan zijn?
Vrgr rudi
Ps gebied polderkropswolde in een wilgenbos.
Mijn favoriet: Visdief !
Begonnen mei 2011.
Totaal 62.000 waarnemingen.
Totaal 1170 (alle) soorten.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer

Gerrian

Mag het eventueel ook 3 mm zijn? Dagkoekoeksbloem is een van de waardplanten van het bladetende 24-stippelig lhb-tje en die is volgens mijn informatie 3-4 mm. Hij is tamelijk bol, dus de associatie met speldenknop kan wel kloppen. Nog even terug naar de locatie om naar vraatschade te zoeken?

rudi

Bedankt Gerrian!
Ik kan helaas geen link toevoegen maar ik heb voor de liefhebbers een foto, zeer wazig, bij mn waarneming geplaatst.
Mogelijk voor formaat check tov de waardplant.
4mm waren ze niet. Kleiner! Kleiner dan bijv. Een citroenlhb.en die is al klein.
Ik ga terug naar de plek met loupe en liniaal en fototoestel.
24 stippen is wel veel voor zon klein beestje.
Ik ga even checken ter plaatse.
Bedankt voor de info tot zover! :duim:
Mijn favoriet: Visdief !
Begonnen mei 2011.
Totaal 62.000 waarnemingen.
Totaal 1170 (alle) soorten.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer

rudi

Ik heb het ene kevertje weer aangetroffen.. de ongestippelde.
Op de zelfde plant waar ook een schuimbeestje zat in schuim en een webachtig iets van mogelijk iets luisachtigs.
Een foto plaats ik maandag of dinsdag. Ik heb hier geen pc.
Onder de loupe zag ik 2 stippen.. niet uitgekleurd. Ogenschijnlijk ongestippeld.
Opmeten is niet gelukt.. het beestje viel tussen de bushbush en was onvindbaar.
Mogelijk was het beestje 3mm geen 4mm.
Ik zal even kijken bij de omschrijving of het een 2stip kan zijn..
Mijn favoriet: Visdief !
Begonnen mei 2011.
Totaal 62.000 waarnemingen.
Totaal 1170 (alle) soorten.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer

rudi

#4
Probleempje.. een 2 stip heeft wit op de kop en ik zag alleen oranje en zwart :huh:
Vraagje
Is de 2stip klein?
Mijn favoriet: Visdief !
Begonnen mei 2011.
Totaal 62.000 waarnemingen.
Totaal 1170 (alle) soorten.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer

rudi

#5
Ps ik zag wel iets vraatschade.. of dit is veroorzaakt door de mysterykever is onzeker.
Mijn favoriet: Visdief !
Begonnen mei 2011.
Totaal 62.000 waarnemingen.
Totaal 1170 (alle) soorten.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer

Gerrian

Als je de stipjes maar klein genoeg maakt, passen er veel op. Citroen lhb (3 - 4,5 mm) is ook klein en heeft er maar twee minder.


Foto is inderdaad nogal vaag, maar er zou best een copula 24-stip lhb op kunnen staan. In ieder geval geen tweestip, die is groter (3,5 - 5,5 mm) en ovaler.

rudi

Ok spannend!
Het wachten is op de ietsiepietsie duidelijker foto die de komende dagen geplaatst wordt.
..
Mijn favoriet: Visdief !
Begonnen mei 2011.
Totaal 62.000 waarnemingen.
Totaal 1170 (alle) soorten.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer

rudi

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/85036823
Lieveheersbeestje spec. - Coccinellidae spec. gezien op 2014-06-01 Kropswolde - Polder Kropswolde
Foto's:




Toelichting:
Klein donkeroranje zwarte stippen? 1ex ongestippeld.formaat speldenkop 2mm? Parend.
bij voorbaat dank rudi wortelboer

een iets betere foto al is het niet veel beter.
ik zie geen stippen, op fotoos van de 24 stip zag ik 50/50 oranje zwart.
gisteren ben ik weer ter plaatse geweest en vond er weer een zelfde exemplaar. En gaatjes in de bladeren van de dagkoekoeksbloem.

Het woord is nu aan de kenners ik weet niet wat het is.
Mijn favoriet: Visdief !
Begonnen mei 2011.
Totaal 62.000 waarnemingen.
Totaal 1170 (alle) soorten.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer

Gerrian

Op deze foto zie ik nog steeds niet meer dan een rood stipje. Misschien wordt het duidelijker als je een uitsnede van de oorspronkelijke foto plaatst?


Ik heb nog steeds de indruk dat dit een 24-stippelig lieveheersbeestje is, maar op grond van deze foto durf ik het niet met zekerheid te zeggen.

Arp

Op basis van de foto's durf ik er beslist ook niks van te zeggen - het is mij ook allerminst duidelijk dat het een LHBtje zal/moet zijn. Grotere/betere foto's zouden nodig zijn, maar je mag ook met alle plezier een paar vangen en opsturen (stuur me dan even een PBtje).
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

rudi

Bedankt Gerrian en Arp.
1 ding staat wel vast namelijk ik heb ze al drie dagen gezien én op de dagkoekoeksbloem.
Niet op andere planten.
De oranjerode vlekken hebben geen tot weinig zwart en de kop heeft of weinig of geen wit.

Morgen zal ik een uitsnede maken van de foto. En ik ga kijken of ze er nog zitten.
Vandaag keek ik nog even op de plek en zag ook een bruinrood exemplaar.
Ze bewegen niet of nauwelijks, misschien was de bruinrode overleden.
Persoonlijk raak ik dingen liever niet aan in de natuur.
Ik ben maar hobbyist.
Straks bijt ie me nog!  :lol:
Bedankt tot zover, groetjes en tot morgen!
Mijn favoriet: Visdief !
Begonnen mei 2011.
Totaal 62.000 waarnemingen.
Totaal 1170 (alle) soorten.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer

Arp

Ik zie zo snel even geen andere kleine oranje keverkandidaten op Silene dioica, dus grote kans dat Gerrian wel goed zit, maar de foto's helpen tot nu toe niet echt.

Met het blote oog is meer te herkennen dus vergelijk zelf ook gewoon nog even goed met deze (het is een erg variabel beestje):

http://stippen.nl/stippen.php?soort=SUBVIG
http://www.kerbtier.de/Pages/Themenseiten/deFarbvarCoccinellidae.html#Subcoccinella-vigintiquatuorpunctata
http://galerie-insecte.org/galerie/subcoccinella_vigintiquatuorpunctata.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Subcoccinella_vigintiquatuorpunctata
http://commons.wikimedia.org/wiki/Subcoccinella_vigintiquatuorpunctata
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

rudi

Ik ben er uit denk ik!
Het is inderdaad de 24 stippelige. De donkerbruine blijkt een exemplaar te zijn met veel stippels daardoor komt die donker bruin over.
Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/85144567
Vierentwintigstippelig Lieveheersbeestje - Subcoccinella vigintiquatuorpunctata gezien op 2014-06-04 Kropswolde - Polder Kropswolde
Foto's:




nog even voor de zekerheid hier checken..

Mijn favoriet: Visdief !
Begonnen mei 2011.
Totaal 62.000 waarnemingen.
Totaal 1170 (alle) soorten.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer

Gerrian

Volgens mij heb je gelijk.


Onthoud de links die Arp doorgaf; erg nuttig voor als je weer eens een twijfel-lieveheersbeestje tegenkomt.


Om te verduidelijken waarom ik bij de 'rode vlek' op het blad van de koekoeksbloem direct aan 24-stip dacht, voeg ik een foto bij die ik een paar weken geleden maakte. Zie ook de bijbehorende waarneming. Maar omdat ik regelmatig verwachtingsvol mijn kijkertje scherp stel op iets wat dan bij nader inzien toch weer een knopschub, zaadje of andere frutsel blijkt te zijn, durf ik op grond van een vage foto geen conclusie te trekken.

jan cuppen

Ik heb ze inmiddels goedgekeurd.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

rudi

 :duim:
Prachtig! Zo'n nieuwe soort op m'n lijst daar ben ik de hele dag blij van.
Waarnemen is een afwisseling van mee- en tegenvallers dat maakt het spannend en leuk.
Nu ik er iets meer van weet zoals de waardplant en het formaat zal ik ze vast vaker tegenkomen.
Op naar de volgende ontdekking!
Bedankt Gerrian Arp en Jan :duim:
Mijn favoriet: Visdief !
Begonnen mei 2011.
Totaal 62.000 waarnemingen.
Totaal 1170 (alle) soorten.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer

Michiel en Milka

Leuke waarneming! Ik heb voor zulke gevallen (meestal) een insectenpotje (HEMA euro 2,-) bij me. Sommige hebben maatverdeling op de bodem, waardoor op een foto meteen de grootte duidelijk is.
En het was nog lastig om een goede foto te maken. :)


Groet, Michiel

rudi

bedankt voor alle info!
Ik heb al weer heel wat koekoeksbloemen bestudeerd maar ik heb nog geen 24 stip gevonden. Behalve op de bekende plek, het is daar schaduwrijk en het gebied ligt 2 mtr onder nap, redelijk vochtig dus.
Maar ik blijf het in de gaten houden, ik denk dat ze er toch wel hier en daar zijn maar omdat ze zo klein zijn worden ze weinig gezien en je moet het maar net even weten!
En het beestje eet geen luizen maar koekoeksbloem dat is ook nieuwe ino voor mij.
Al met al ben ik de laatste dagen veel met beestjes waarnemen bezig ipv met vogels.
Zo'n doosje is ook makkelijk maar op een gegeven moment moet ik een vrachtwagen aanschaffen.. ;D
Loupe, duimstok, doosje, cameraas, boeken, paraplu, lenzen, geluidsapparatuur, lokvoer, etc.
3 jaar terug begon ik met alleen pen en papier en ben stapje voor stapje gaan uitbreiden, cameraatje, kleine kijker, fiets, grotere verrekijker, telkens gaat er weer een nieuwe wereld voor me open.
Zo blijf ik ontdekken!Ik beleef dagelijks veel plezier aan het waarnemen.
Ik vind libelles wel moeilijk de rest valt me toch redelijk mee.
groeten aan iedereen en tot een volgende keer! :duim:
Mijn favoriet: Visdief !
Begonnen mei 2011.
Totaal 62.000 waarnemingen.
Totaal 1170 (alle) soorten.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer