Onbekende poppen op muntplantje in tuin>>waarsch. larfjes van Muntgoudhaantje

Gestart door Margreet Kwh, mei 31, 2014, 20:32:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

Margreet Kwh

Ik zou graag willen weten welke soort dit is; ik had wel iets zwarts gezien, dat het plantje aanvreette, maar had er nog niet goed naar gekeken. Nu vond ik deze drie poppen, naar ik veronderstel.

Het betreft deze waarneming:
http://waarneming.nl/waarneming/view/85013688
Insect (overig) onbekend - Insecta indet. gezien op 2014-05-31 Haarlem - Molenwijk
Foto's:




Edit:

Toelichting:
Na eerst het plantje aangevreten te hebben, nu in popstadium? Donkerbruin, glimmend.

bij voorbaat dank,
Margreet Kouwenhoven
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Arp

Hoi Margreet :)

Nee het zijn nog larfjes, ze zullen ook nog wel rondstappen al zijn ze wat lui ;)

Het zal Chrysolina coerulans zijn - niet dat ik ze van foto kan determineren, maar het zijn goudhaanlarfjes en op basis van vindplaats en voedselplant is dat dan de logische keuze.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Douwe van der Ploeg

Douwe van der Ploeg

Arp

Omdat het zeer onwaarschijnlijk is dat herbacea in een tuin in Haarlem zit.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Margreet Kwh

met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Arp

Voor zover ik weet verpoppen ze in de grond, maar op een gegeven ogenblik zou je dus wel weer volwassen kevers moeten zien (als er nog Munt over is ;) )
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Margreet Kwh

Aha, is het dan verstandig om met watergeven te stoppen? De pot staat nu in een bak met water.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Arp

Op de foto kan ik niet helemaal inschatten hoe groot ze zijn (c.q. van wie of hoe groot de handen zijn), maar ik denk dat ze nog iets meer moeten eten. De volwassen larven zijn behoorlijke knapen van goed 1cm. Tegen die tijd zal het beter zijn als ze geen moeras hebben om in te landen, maar de grond mag best vochtig zijn. Ze zullen zich niet extreem diep ingraven - andere haantjes die ik een keer uitgegraven heb zaten op max. een 5cm.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Margreet Kwh

Ik heb een metingsfoto toegevoegd; ze zijn 6 à 7 mm lang. (die vingers zijn van mij. ;))
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven