Vale gieren in Nederland en Spanje

Gestart door mrjonge, juni 20, 2007, 22:44:52 PM

Vorige topic - Volgende topic

Vincent Hart

CiteerAangezien ik in de media het één en ander te berde heb gebracht() leek het me ook het beste op die lijn verder te gaan. Op korte termijn zal ik daarom via de reguliere kanalen reageren.
Al nieuws?

Volgens mij zijn er regelmatig meer meningen dan mensen...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

mrjonge

Ja Vincent,

Afgelopen zondagochtend 24 juni, vijf dagen terug dus al, een uitgebreid interview in Vara's Vroege Vogels.

Groeten, Martijn.

Zonnekoning

Net de podcast afgeluisterd en op zich een goed verhaal.
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

mrjonge

#63
Opmerkelijk in dit geval is dat de 'vogelaars' als Vincent en Laatvliegier/Wouter zich zorgen maken over de 'niet-vogelaars', die zouden het allemaal niet begrijpen. Zij natuurlijk wel, en weten ook nog precies te vertellen hoe en waarom. Best wel knap van Vincent en Laatvlieger/Wouter. Of is het een simpele projectie van hun eigen mening?

Groeten, Martijn.

laatvlieger

#64
CiteerOpmerkelijk in dit geval is dat de 'vogelaars' als Vincent en Laatbloeier zich zorgen maken over de 'niet-vogelaars', die zouden het allemaal niet begrijpen. Zij natuurlijk wel, en weten ook nog precies te vertellen hoe en waarom. Best wel knap van Vincent en Laatbloeier. Of is het een simpele projectie van hun eigen mening?

Groeten, Martijn.
Ik neem aan dat je mij daarmee bedoeld? Ik vind deze reactie beneden elk peil en ik vind dat je dit terug moet nemen. Je probeert mij nu dingen aan te praten die ik nooit heb gezegd! Lees deze discussie nog maar eens goed na!

Ik wil juist alle kanten belicht zien, maar wel met reële argumenten en niet met de angst die jij onnodig aanwakkert. Ik maak me geen zorgen om niet-vogelaars die dingen niet zouden begrijpen, dat heb ik ook nooit gezegd! Ik maak me wel zorgen om foute berichtgevingen in de pers, om populististische opmerkingen waar niemand wat mee opschiet, behalve misschien jijzelf.

Ik kan daarom niks met deze misplaatse opmerking, waarmee je op een vreemde manier je gelijk probeert te halen, bah!

Ik ken het hoe en wat van de zwervende gieren ook niet, en pretendeer dat ook niet te weten. Ik wil er wel graag meer over weten en hoop dan ook dat dit speciale geval zo goed mogelijk gedocumenteerd wordt.

(p.s. de vroege vogels uitzending heb ik niet gehoord, daar kan ik niks over zeggen)
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Zonnekoning

Citeer(p.s. de vroege vogels uitzending heb ik niet gehoord, daar kan ik niks over zeggen)
Gewoon met iTunes (ook gratis voor Windows ;) ) de podcast downloaden.
En ik vind de laatste reactie van Martijn ook niet netjes.
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

laatvlieger

#66
Citeer
Citeer(p.s. de vroege vogels uitzending heb ik niet gehoord, daar kan ik niks over zeggen)
Gewoon met iTunes (ook gratis voor Windows ;) ) de podcast downloaden.
Bedankt ik zal morgen eens kijken
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

mrjonge


Laatvlieger zei:

"Aandacht hoeft wat mij betreft niet alleen maar positief te zijn, maar wel graag genuanceerd en realistisch en niet dit soort onzin!"  

Lijkt me al met al een tamelijk subjectieve opstelling, Laatvlieger, en probeer eens die Vroege Vogels podcast.

Groeten, Martijn.


redmar_woudstra

Eigenlijk wilde ik mij niet in de discussie mengen, maar mij moet toch van het hart, dat het niet meer dan normaal is om iemand bij zijn eigen naam aan te spreken. Wouter ondertekent zijn berichten keurig, dus aanspreken met Laatvlieger lijkt me niet nodig. Om dan ook nog te beginnen met Laatbloeier lijkt mij een beetje zinloos. Zowel Vincent, als Wouter spreken jou ook gewoon aan met Martijn i.p.v. mrjonge. Het lijkt me niet meer dan fatsoenlijk zelf dat fatsoen ook te hebben.
groet,
Redmar

laatvlieger

#69
Citeer
Laatvlieger zei:

"Aandacht hoeft wat mij betreft niet alleen maar positief te zijn, maar wel graag genuanceerd en realistisch en niet dit soort onzin!"

Lijkt me al met al een tamelijk subjectieve opstelling, Laatvlieger, en probeer eens die Vroege Vogels podcast.

Groeten, Martijn.
(Subjectief hoeft overigens niet per definitie slecht te zijn). In de discussie hierboven heb ik geprobeerd ook duidelijk te maken waarom ik het onzin vind. Dan mag je in mijn ogen best zeggen dat je iets onzin vindt.

In die zin waar jij naar refereert, reageer ik ook nog eens op een reactie waarbij ik juist nog eens extra aangaf dat een verhaal van alle kanten belicht moet worden: positieve en negatieve aandacht voor het fenomeen! Ik sta juist open voor andere ideeën en vind ook dat andere mensen die verhalen ook moeten horen, ook niet-vogelaars. Maar dan wel graag verhalen die kloppen. Maar ik val in herhaling...

Ik zal morgen eens kijken of ik i-tunes kan downloaden, of op een andere manier aan het geluidsfragment kan komen.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

laatvlieger

CiteerEigenlijk wilde ik mij niet in de discussie mengen, maar mij moet toch van het hart, dat het niet meer dan normaal is om iemand bij zijn eigen naam aan te spreken. Wouter ondertekent zijn berichten keurig, dus aanspreken met Laatvlieger lijkt me niet nodig. Om dan ook nog te beginnen met Laatbloeier lijkt mij een beetje zinloos. Zowel Vincent, als Wouter spreken jou ook gewoon aan met Martijn i.p.v. mrjonge. Het lijkt me niet meer dan fatsoenlijk zelf dat fatsoen ook te hebben.
Dank je!  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

laatvlieger

Citeer
En ik vind de laatste reactie van Martijn ook niet netjes.
ook bedankt!  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Zonnekoning

#72
CiteerIk zal morgen eens kijken of ik i-tunes kan downloaden, of op een andere manier aan het geluidsfragment kan komen.
Wat dat betreft is dit linkje ook wel handig. Je hebt dan geen iTunes nodig, maar dan kan je niet door het programma van VV "door scrollen" (ik ben geen fan van licht klassiek). En (als je het wilt) kun je je dan op de podcast abonneren.
iTunes is zo wie zo het moeite van het downloaden waard, ook voor Windows.
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Vincent Hart

#73
CiteerOpmerkelijk in dit geval is dat de 'vogelaars' als Vincent en Laatvliegier/Wouter zich zorgen maken over de 'niet-vogelaars', die zouden het allemaal niet begrijpen. Zij natuurlijk wel, en weten ook nog precies te vertellen hoe en waarom. Best wel knap van Vincent en Laatvlieger/Wouter. Of is het een simpele projectie van hun eigen mening?

Groeten, Martijn.
Tja Martijn,

Je wilde dus aangeven dat de natuur onvoorspelbaar is... Merkwaardig dat jij dan wel een vrij exacte voorspelling kunt doen van de tijd die het een groepje gieren kost een peuter tot op het bot schoon te vreten. Het gaat er hier niet om of jij aldanniet een goede fotograaf/natuurchroniqueur bent. Ik vind je in beide gevallen fantastisch. Het zou me niet verbazen als Wouter daar hetzelfde over denkt. Ik vind alleen nog steeds dat je dit niet handig aangepakt hebt, noch vind ik bovenstaande uitleg (die in VV) erg bevredigend.  

Nogmaals, jij bent expert (zonder aanhalingstekens) op dit gebied en wordt ook zo gepresenteerd in de media. Omdat je publiek (wij 'vogelaars' en alle andere journaalkijkers) er minder vanaf weet, nemen we je woorden voor waar aan. Ik ben een enorme fan van Engelse humor dus heb (zoals ongetwijfeld vele anderen) erg om je opmerking gelachen. Maar gieren zullen er bij veel mensen niet populairder van worden. Daar zou je over kunnen nadenken. Ook gevoel voor humor is tenslotte 'subjectief'.

Ik geloof overigens niet dat een van 'ons' gezegd zou hebben dat 'niet-vogelaars' het allemaal niet zouden begrijpen. We hebben alleen aangegeven dat je opmerking verkeerd opgevat kan worden en dan uiteraard eerder door iemand die niets van vogels weet dan iemand die er meer dan niets van weet.  Over dat Wouter en ik het allemaal wel begrijpen: Als we het zouden begrijpen zouden we je niet al pagina's lang vragen het uit te leggen...

En als ons ons 'zorgen maken' (wat ik inderdaad deed) onterecht was, zou je niet door Vroege Vogels gevraagd zijn een en ander toe te lichten. De uitzending begint niet voor niets met een verwijzing naar de peuter-opmerking.

Tot slot: Ik vind het jammer dat dit zo'n pissing contest geworden is en even jammer dat het feit dat dit hier en in de 'reguliere media' zo'n issue is geworden er wat jou betreft blijkbaar aan ligt dat je verkeerd of niet begrepen wordt. Als zoveel mensen je verkeerd/niet begrijpen, schortte er misschien ook iets aan je uitleg...

Met respect,
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

mrjonge

#74
Vincent,

Als je mijn eerder mails gelezen had met de uitleg van gierenexpert Dr. Gerhard Verdoorn dan had je mijn tijdsinschatting van 10 minuten begrepen. Handbuch Vögel Mitteleuropas (Band 4: Bauer, Bezzel e.a. p254)  geeft 27 minuten aan voor een damhert en 'enkele minuten' voor het verorberen van een hond. Op 3,4 en 5 mei legde ik in de Spaanse Extremadura 2 bokken uit die door 12 vale- en 3 monniksgieren in 30-40 minuten werden geconsumeerd. Wat langer dan de tijd die Verdoorn voor zichzelf opgeeft maar ze waren dan ook behoorlijk taai.

Wat betreft de NOS is het ongeveer zo gegaan als Freek eerder aangaf: je houdt een verhaal over vale gieren en hun voedsel wat ongeveer 5 minuten kost en uiteindelijk in de montage tot c.30 seconden wordt teruggebracht. Deze selectie is een keuze van de redactie, zo werkt dat soms met media.

Qua reacties verbaas ik me het meest over de Vogelbeschermingswoordvoerder die meldt dat vale gieren nooit levende wezens aanvallen.
Die garantie kunnen ze nooit geven. Maar past wel in de Nederlandse mentaliteit van: 'Ga rustig slapen, niets aan de hand, wij passen wel op'.
Het zij zo.

Groeten,

Martijn de Jonge

Pim

Dag Martijn,

Je NOS-optreden is in ieder geval door DWDD (De Wereld Draait Door)  genomineerd voor tv fragment van het jaar. Toch niet gek!

;)  
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl


Bram Rijksen

CiteerDag Martijn,

Je NOS-optreden is in ieder geval door DWDD (De Wereld Draait Door)  genomineerd voor tv fragment van het jaar. Toch niet gek!

;)
nou.. "de lijnen staan open, u kunt nú uw stem uitbrengen.. !!"

Vincent Hart

...laten dergelijke verkiezingen eerder al inspirerende winnaars als Pim Fortuyn (Grootste Nederlander aller tijden) en Geert Wilders (beste politicus 2007) opgeleverd hebben en je weet dat je met populistische bangmakerij altijd een goeie kans maakt ;)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jan Harteman

#79
Ik kan het fragment niet terugvinden, waar in de uitzending zit het ongeveer?

[edit: laat maar, heb het gevonden :)]

frankw

Vanochtend op NOS journaal weer een item over de gieren in Spanje, dat ze te weinig voedsel hebben doordat de boeren geen kadavers meer laten liggen etc..

Inge van der Wulp

CiteerVanochtend op NOS journaal weer een item over de gieren in Spanje, dat ze te weinig voedsel hebben doordat de boeren geen kadavers meer laten liggen etc..
http://cgi.nos.nl/cgi/player/?mpurl=http%3...luid/index.html
Groeten, Inge van der Wulp

Mijn eigen website: http://ingevanderwulp.nl