Hoofdmenu

Grote Ampedus spec.

Gestart door jck, mei 28, 2014, 19:30:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

jck

Is deze helemaal onmogelijk vanaf foto? De kever is 17mm lang. Ik kan vergrotingen maken van punctering en beharing van kop, borststuk en elytra.

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/84904490
Ampedus spec. gezien op 2014-05-18 Apeldoorn - Het Woudhuis
Foto's:


James

Douwe van der Ploeg

Met het zo'n maat zou het toch eigenlijk wel sanguineus moeten zijn? Voor de zekerheid wachten op Jan, natuurlijk..
Douwe van der Ploeg

jan cuppen

Ontbrekende foto:
-kleur van de beharing op de dekschilden
-kleur van de beharing halsschild (dorsaal)
-kleur beharing onderzijde
vorm en grootte van de bestippeling halsschild
zeer belangrijk: vorm en grootte van de bestippeling (punten) langs de zijranden van het halsschild

Wanneer je dat allemaal goed scherp hebt gefotografeerd neem ik mijn petje voor je af.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

jan cuppen

En voor alle duidelijkheid: dit vind ik een mooie, geslaagde foto.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

jck

#4
Petje mag gewoon blijven zitten, Jan - ik wist niet hoe het eisenpakket voor foto's eruit zag, anders had ik het wel gedaan. Leuk om te weten als ik weer een Ampedus tegenkom. Ik ga in mijn foto's snuffelen en we zien hoe ver we komen. Bedankt voor je reactie.

Alvast wat info (foto's volgen): beharing halsschild is zwart, beharing elytra is licht (goud-/strokleurig).

James

jck

Hier de kleur van de beharing op de dekschilden. Het is makkelijkst aan de voorrand van de schouder te zien. Op foto's van boven zie ik het zelf helemaal niet. Ik heb verder rondgekeken: is de keuze A. sanguineus of een grote A. cinnabarinus? Meting was nauwkeurig.

James

jck

Hier de halsschild.

jck

En dat is het dan - de onderzijde heb ik niet op de foto en de zijranden van de halsschild ook niet. Volgende keer wel dan.

James

jan cuppen

#8
Hoi James,

Op de zijrand van het halsschild staan mooie genavelde stippen. Dat is een belangrijk kenmerk. Aan/ of afwezigheid daarvan is sowieso een belangrijk kenmerk bij Ampedus en op de meeste foto´s niet te zien. Hier dus wel.

Een tweede belangrijk kenmerk bij Ampedus is de dichtheid van de bestippeling op het halsschild: wordt de bestippeling naar de basis van het halsschild minder dicht of is die op de schijf van het halssschild overal even dicht. Je foto´s geven daarover niet echt uitsluitsel. Dan houd ik bij de door jou opgegeven grootte nog vier soorten over waarvan er twee op de schijf van het halsschild overal even dicht bestippeld zijn (ëén soort niet bekend uit Nederland, de ander alleen van enkele heel oude waarnemingen) en twee soorten waarvan de bestippeling naar de basis van het halschild fijner en minder dicht wordt. Een soort daarvan is algemeen (A. sanguineus), de ander (A. cinnabarinus) veel minder gewoon.

Ampedus cinnabarinus heeft een goudgeel behaard halsschild en onderzijde met zwart behaarde dekschilden. Echter komen er ook vormen voor met zwart behaard halsschild en onderzijde. Bij A. sanguineus is de bovenzijde en onderzijde zwart behaard, op dekschilden vaak bij de schouders geel behaard. Soms kunnen onderzijde en/of de dekschilden ook geel behaard zijn.

Bij jouw kever is het halsschild zwart behaard en de dekschilden lijken helemaal geel behaard. De kleur van de beharing van de onderzijde is niet bekend.

Wanneer bovengenoemde kenmerken geen uitsluitsel geven dan is de vorm van het halsschild en de lengte van de middengroef aan de basis van het halsschild van belang. Je hebt geen foto recht van boven, dus dat is niet helemaal duidelijk. Op de eerste foto lijkt de die middengroef behoorlijk lang te zijn wat wijst op A. sanguineus.


Al met al lijkt het me dus een Ampedus sanguineus met een afwijkende beharing van de dekschilden.

Onder het binoc wordt het allemaal wat gemakkelijker. Voor eenduidige determinaties van de meeste Ampedus-soorten is binoc onderzoek en dus verzamelen noodzakelijk.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

jck

Jan, ontzettend bedankt voor dit uitgebreid antwoord - het gaat gelijk mijn favorieten in.

James