Nijlgans valt Bergeend pullen aan

Gestart door peter van santbrink, mei 16, 2014, 13:27:08 PM

Vorige topic - Volgende topic

peter van santbrink

gisteren vanuit de kijkhut in de Ackerdijksche plassen een toch wel bizar tafereel meegemaakt: paartje Bergeenden met 10 pullen dobberden rustig in het water toen daar plotseling een Nijlgans richting de pullen zwom; ouders reageerden meteen en vielen de gans aan maar deze was totaal niet onder de indruk; sterker nog, toen de ouder wegzwom ging de gans erachteraan en wat mij ook opviel is dat de gans bewust de pullen aan het zoeken was; 1x had ie ook een pul te pakken en ondanks dat ouder bergeend probeerde de gans er toe te bewegen de pul los te laten gebeurde dit niet en even later dreef er dus een dode pul op het water.

Heb daar samen met een andere vogelaar/fotograaf met verbazing naar staan kijken; geweld ging, met korte rustpauzes, zeker 45 minuten lang door, misschien wel langer.

wist niet dat die Nijlganzen zo agressief waren; zag op internet dat ze zelfs Buizerd nesten inpikken ( http://www.zie.nl/video/algemeen/Nijlganzen-op-rooftocht/m1fzcvcfu7a6) en hier ook een fotoreportage van een vergelijkbare situatie die ik heb gezien: http://footo.nl/11Qfz/aanval-bergeenden-o-nijlgans-4-6-12

toch al niet een favoriet van mij maar na het zien van deze agressie mogen wat mij betreft deze exoten het land uitgezet worden

Bart van Hoogstraten

Citaat van: peter van santbrink op mei 16, 2014, 13:27:08 PM
toch al niet een favoriet van mij maar na het zien van deze agressie mogen wat mij betreft deze exoten het land uitgezet worden

Ja, allemaal naar Duitsland en dan is het probleem opgelost  ;D
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Oenanthe

Citaat van: Bart van Hoogstraten op mei 16, 2014, 14:24:12 PM
Citaat van: peter van santbrink op mei 16, 2014, 13:27:08 PM
toch al niet een favoriet van mij maar na het zien van deze agressie mogen wat mij betreft deze exoten het land uitgezet worden

Ja, allemaal naar Duitsland en dan is het probleem opgelost  ;D

Zodat jonge bergeenden in het vervolg alleen nog door autochtone predatoren worden gepakt zeker? Wat is het verschil voor de bergeenden? Die zijn wel gewend aan verlies van pulli hoor.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

peter van santbrink

Citaat van: Oenanthe op mei 16, 2014, 14:27:35 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op mei 16, 2014, 14:24:12 PM
Citaat van: peter van santbrink op mei 16, 2014, 13:27:08 PM
toch al niet een favoriet van mij maar na het zien van deze agressie mogen wat mij betreft deze exoten het land uitgezet worden

Ja, allemaal naar Duitsland en dan is het probleem opgelost  ;D

Zodat jonge bergeenden in het vervolg alleen nog door autochtone predatoren worden gepakt zeker? Wat is het verschil voor de bergeenden? Die zijn wel gewend aan verlies van pulli hoor.

dit heeft niks met predator gedrag te maken, de Nijlgans eet de pul niet op: wat ik begrijp is dat de Nijlgans blijkbaar heel agressief is, vnl in het broedseizoen, en dat ze de nesten van andere vogels inpikken met grof geweld; het ontgaat me alleen even wat het (biologisch) nut is om de jonge pullen te verdrinken; lijkt wel of z'n een soort boodschap aan de ouders willen doorgeven; smeer 'm of ik maak je familie af !!

Of komt het doordat ze de pullen zien als concurrent voor voedsel later als hun eigen kroost uit het ei komt ?


Oenanthe

Wat de reden ook is, het resultaat is voor de bergeend hetzelfde. Nijlganzen staan bekend om dit gedrag maar over het waarom hoor je zelden iemand. En de gevolgen zijn ook nog nooit goed onderzocht maar ik weet van geen enkel geval van achteruitgang van een soort die aan het gedrag van nijlganzen is toe te schrijven.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Klaas van Dijk

Op http://wildfowl.wwt.org.uk/index.php/wildfowl/article/view/473/473 staat een gedegen artikel over de broedbiologie van Nijlganzen tijdens de fase waarop de kuikens opgroeien. Lees vooral goed welke predatoren in de omgeving van het studiegebied voorkomen.

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk

HPM

Citaat van: peter van santbrink op mei 16, 2014, 13:27:08 PM
...
toch al niet een favoriet van mij maar na het zien van deze agressie mogen wat mij betreft deze exoten het land uitgezet worden

Je zal het nog druk krijgen.
Het aantal jongen van Nijlganzen neemt minstens even snel af als die van andere (water-) vogels. Zo is er dit jaar bij voor de deur van twee nijlgansbroedsels geen enkel jong groot geworden. Binnen een week niets meer over.
De Nijlganzen zorgen daar niet zelf voor en het lijkt me niet waarschijnlijk dat de exotische(!) Halsbandparkieten daar de schuld van zijn. Weg met alle inboorlingen!
Herman van der Meer

jfbouwmeester

De nijlganzen zijn voor zover ik weet afstammelingen van losgelaten exemplaren. De eerste die ik ooit zag, was in het kralingse bos(Rotterdam-terbregge, waar ik werkte) het was een echte eenling(eenzaam?). Het opvallende was dat hij een vrouwtjes wilde eend die aan het broeden was in bescherming nam. Iedere andere vogels, meerkoet, waterhoen en andere eenden werden weggejaagd. Daarna ging hij weer gewoon de wacht houden naast die broedende wilde eend. Voor de rest( hoe het eventueel met jonge wilde eenden ging, weet ik niet), ik had er toentertijd geen tijd voor om dit verder uit te zoeken. Een zomer later was die nijlgans( of een andere) er weer en toen wel met een partner. Dit waren dus in totaal hoogstens drie nijlganzen die ik in ruim 1 jaar gezien had. Nog een jaar later ging ik ze op steeds  meer plaatsen tegenkomen. En nu zijn ze dus meer dan algemeen voorkomend.

Dit is dus een ander gedrag, van deze vogelsoort.

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

HPM


Het is me niet duidelijk wat je met dat verhaal duidelijk wil maken, Jan. In ieder geval hebben de Nijlganzen niet kunnen verhinderen dat de Bergeenden flink zijn toegenomen.

Herman van der Meer

jfbouwmeester

Beste Herman,

ik heb duidelijk willen maken dat binnen een soort(de nijlgans), zo'n verschillend gedrag kan voorkomen.
De ene nijlgans bijt jonge bergeenden dood. De andere nijlgans verdedigd een broedende eend, had daar als het ware een liefdesrelatie mee.

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

Lanius

Ik heb Nijlganzen ook al pulli van Tafeleenden en bergeenden zien doden. Blijkbaar is dat toch vrij normaal gedrag van die beesten.
Davy De Groote

Klaas van Dijk

Zie ook http://nou.nu/limosa/limosa_samenvatting.php?language=NL&nr=3920 (PDF van het artikel met een foto kun je gratis downloaden).

Zelf heb ik dit fenomeen ook al een aantal malen gezien. Bovendien verzuipen Nijlganzen ook kuikens van soortgenoten. Zelf dit gezien bij een langgerekte vijver waar twee paartjes met jongen in terecht kwamen. Daar bleek te weinig ruimte te zijn voor twee paartjes met jongen. In een ander geval gezien dat een vrouwtje Nijlgans met bijna vliegvlugge jongen een vrouwtje Wilde Eend (bijna) succesvol verzoop.

Daar staat tegenover dat ik ook vele voorbeelden ken van paartjes Nijlganzen met jongen waarbij dit gedrag niet wordt vertoond.

Ben Wielstra

Bergeenden zelf zijn ook wel boefjes toch? Ik heb ze wel eens een Scholekster zien mollen meen ik. Shelschock!

Jeroen Nagtegaal

Idem met Meerkoet, Wilde Eend en Scholekster. Zolang er jongen zijn er exemplaren die niet denken aan het verschil in formaat. Zo wel eens een Meerkoet gezien die een Knobbelzwaan te lijf ging, een Wilde Eend die een Blauwe reiger wilde verzuipen en een Scholekster die het niet eens was met een Knobbelzwaan....
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

HPM

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op mei 19, 2014, 20:59:41 PM

Idem met Meerkoet, Wilde Eend en Scholekster. Zolang er jongen zijn er exemplaren die niet denken aan het verschil in formaat. Zo wel eens een Meerkoet gezien die een Knobbelzwaan te lijf ging, een Wilde Eend die een Blauwe reiger wilde verzuipen en een Scholekster die het niet eens was met een Knobbelzwaan....

En een Fuut die keer op keer een Meerkoet torpedeerde.
Herman van der Meer

Klaas van Dijk

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op mei 19, 2014, 20:59:41 PMIdem met Meerkoet, Wilde Eend en Scholekster. Zolang er jongen zijn er exemplaren die niet denken aan het verschil in formaat. Zo wel eens een Meerkoet gezien die een Knobbelzwaan te lijf ging, een Wilde Eend die een Blauwe reiger wilde verzuipen en een Scholekster die het niet eens was met een Knobbelzwaan.

Kan hieraan nog toevoegen een waarneming van vandaag van een paartje Meerkoeten die tijdenlang bezig zijn geweest om een adulte Kleine Mantelmeeuw te verzuipen in een parkvijver. De Kleine Mantelmeeuw had geprobeerd één van de kuikens te pakken, maar zal dat niet snel weer doen (of helemaal niet in staat zijn om ooit nog iets te pakken). Beide ouders bovenop de Kleine Mantelmeeuw en gewoon heel hard trappen en duwen. Kleine Mantel dus voortdurend onder water, af en toe stak alleen de staart nog boven water uit. Steevast meteen op de kop inhakken zodra de Kleine Mantelmeeuw de kop weer boven het water uitstak. Uiteindelijk is de Kleine Mantelmeeuw half zwemmend / half drijvend naar de kant gegaan. Vleugels zeiknat, dus van opstijgen was geen sprake. Beschoeiing verhinderde het op de kant klimmen. Tijd nog zitten te kijken naar een zeiknatte Kleine Mantelmeeuw die in het water dreef, vleugel half onder water en met een zeiknatte kop hangend over de rand van de -lage- beschoeiing. Afloop onbekend. Nijlganzen gingen er zich op het allerlaatst nog wat mee bemoeien. Op de kant klauteren was onmogelijk, want zodra de vogel de vleugels ging bewegen kwam de Meerkoet weer aanspurten en ging meteen weer inhakken op de Mantel. Nijlgans stond op de kant luid de kwaken. Had de indruk dat de Nijlgans banger was voor de Mantel dan de Meerkoet.


Tom1980

Citaat van: Bart van Hoogstraten op mei 16, 2014, 14:24:12 PM
Citaat van: peter van santbrink op mei 16, 2014, 13:27:08 PM
toch al niet een favoriet van mij maar na het zien van deze agressie mogen wat mij betreft deze exoten het land uitgezet worden

Ja, allemaal naar Duitsland en dan is het probleem opgelost  ;D

Mischien wat meer knobbelzwanen,
Om het temperament wat te doen dalen ;D B)  http://waarneming.nl/waarneming/view/82376679?_popup=1 
_____________________________
Tom Evertz

http://waarneming.nl/user/photos/81428

peter van santbrink

Citaat van: Klaas van Dijk op mei 19, 2014, 19:05:30 PM
Zie ook http://nou.nu/limosa/limosa_samenvatting.php?language=NL&nr=3920 (PDF van het artikel met een foto kun je gratis downloaden).

Zelf heb ik dit fenomeen ook al een aantal malen gezien. Bovendien verzuipen Nijlganzen ook kuikens van soortgenoten. Zelf dit gezien bij een langgerekte vijver waar twee paartjes met jongen in terecht kwamen. Daar bleek te weinig ruimte te zijn voor twee paartjes met jongen. In een ander geval gezien dat een vrouwtje Nijlgans met bijna vliegvlugge jongen een vrouwtje Wilde Eend (bijna) succesvol verzoop.

Daar staat tegenover dat ik ook vele voorbeelden ken van paartjes Nijlganzen met jongen waarbij dit gedrag niet wordt vertoond.

interessant artikel, jammer dat er geen verklaring wordt gegeven voor het specifiek aanvallen van de pullen (of zijn dit gewoon easy targets); denk inderdaad dat, als er ruimte genoeg is, de Nijlganzen prima met andere vogels kunnen samenleven maar bij beperkte ruimte ze zeer agressief voor de dag komen; op zich niet vreemd, zie de hierboven genoemde voorbeelden van o.a. Meerkoet, maar het verschil voor mij is dus dat ze specifiek de pullen aanvallen.

@Tom: goed idee van die Knobbelzwanen, denk dat dit inderdaad een van de weinige vogels is die zich niet laat intimideren door die Nijlgans bullies  ;D

ahjoon

En wat te denken van deze 'agressieve' Nijlgans? Wilde zomaar een Zeearend te lijf gaan... Gelukkig kwam er na 16 seconden hulp. ;)
O nee,wacht... Weg met alle Zeearenden!
Met vriendelijke groet,

Arjan


;-) -> http://waarneming.nl/waarneming/view/46346147

peter van santbrink

Citaat van: ahjoon op mei 21, 2014, 15:02:16 PM
En wat te denken van deze 'agressieve' Nijlgans? Wilde zomaar een Zeearend te lijf gaan... Gelukkig kwam er na 16 seconden hulp. ;)
O nee,wacht... Weg met alle Zeearenden!

Typisch gevalletje van overschatting  ;D   

Klaas van Dijk

Citaat van: peter van santbrink op mei 21, 2014, 16:13:41 PM
Citaat van: ahjoon op mei 21, 2014, 15:02:16 PMEn wat te denken van deze 'agressieve' Nijlgans? Wilde zomaar een Zeearend te lijf gaan... Gelukkig kwam er na 16 seconden hulp. ;)
O nee,wacht... Weg met alle Zeearenden!
Typisch gevalletje van overschatting  ;D 

Ik krijg de indruk dat we al vanaf het allereerste shot zitten te kijken naar een Nijlgans die al flink te grazen was genomen door één van beide Zeearenden.

Klaas van Dijk

Citaat van: peter van santbrink op mei 21, 2014, 14:28:24 PM
Citaat van: Klaas van Dijk op mei 19, 2014, 19:05:30 PMZie ook http://nou.nu/limosa/limosa_samenvatting.php?language=NL&nr=3920 (PDF van het artikel met een foto kun je gratis downloaden). Zelf heb ik dit fenomeen ook al een aantal malen gezien. Bovendien verzuipen Nijlganzen ook kuikens van soortgenoten. Zelf dit gezien bij een langgerekte vijver waar twee paartjes met jongen in terecht kwamen. Daar bleek te weinig ruimte te zijn voor twee paartjes met jongen. In een ander geval gezien dat een vrouwtje Nijlgans met bijna vliegvlugge jongen een vrouwtje Wilde Eend (bijna) succesvol verzoop. Daar staat tegenover dat ik ook vele voorbeelden ken van paartjes Nijlganzen met jongen waarbij dit gedrag niet wordt vertoond.

interessant artikel, jammer dat er geen verklaring wordt gegeven voor het specifiek aanvallen van de pullen (of zijn dit gewoon easy targets); denk inderdaad dat, als er ruimte genoeg is, de Nijlganzen prima met andere vogels kunnen samenleven maar bij beperkte ruimte ze zeer agressief voor de dag komen; op zich niet vreemd, zie de hierboven genoemde voorbeelden van o.a. Meerkoet, maar het verschil voor mij is dus dat ze specifiek de pullen aanvallen. @Tom: goed idee van die Knobbelzwanen, denk dat dit inderdaad een van de weinige vogels is die zich niet laat intimideren door die Nijlgans bullies  ;D

Op het IJsselmeer langs de Workumerwaard is niet sprake van gebrek aan ruimte, wellicht wel van een gebrek aan dekking (brede rietkragen etc.). Ik kan me voorstellen dat Nijlganzen dit gedrag eerder vertonen als de andere soort geen uitwijkmogelijkheid qua dekking heeft (ergo parkvijvers zonder rietkragen, etc.).

Zelf vorig jaar een keer gezien hoe een vrouwtje Nijlgans een vrouwtje Wilde Eend grondig te grazen nam. De Nijlgans had een partner en zeven forse jongen. De Wilde Eend zwom -kennelijk- te dicht in de buurt. De Wilde Eend werd telkens onder water geduwd en lag op een gegeven moment helemaal op apegapen (op de kop in de sloot, met alleen de buik en een zwakjes bewegende poot nog boven water). Een half uur na de aanval was de Wilde Eend weer ietsjepietje opgeknapt.

bert regensburg

Citaat van: Tom1980 op mei 20, 2014, 23:54:46 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op mei 16, 2014, 14:24:12 PM
Citaat van: peter van santbrink op mei 16, 2014, 13:27:08 PM
toch al niet een favoriet van mij maar na het zien van deze agressie mogen wat mij betreft deze exoten het land uitgezet worden
Ja, allemaal naar Duitsland en dan is het probleem opgelost  ;D


Mischien wat meer knobbelzwanen

,
Om het temperament wat te doen dalen ;D B)  http://waarneming.nl/waarneming/view/82376679?_popup=1 
Op 19-5 j.l. werd op Amsterdams Vogelnet gemeld dat een Knobbelzwaan inderdaad ingrijpt als een Nijlgans op Bergeenden-pulli afgaat.
https://groups.yahoo.com/neo/groups/amsterdams_vogelnet/conversations/messages/22509

Een van mijn eerste vogelervaringen is uit juni 1952 toen ik met mijn ouders met vakantie op Schouwen en Duiveland (via de pont in Zijpe) op de Flauwers Inlage een Bergeend met zeker acht pullen zag zwemmen. Alle kleintjes werden in korte tijd stuk voor stuk opgehaald door een stel Zilvermeeuwen, die het konvooi steeds van achteren aanvielen. De autochtone meeuw wist er al raad mee lang voordat de Nijlgans op het toneel verscheen.


m.vr.groet
Bert Regensburg