Hoofdmenu

zwartpootsoldaatje ?

Gestart door haakbek, mei 25, 2014, 20:17:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

haakbek


------------start kopiëren----------------------------

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/84059236
Zwartpootsoldaatje - Cantharis fusca gezien op 2014-05-03 Rhoon - Rhoonse Grienden
Foto's:






bij voorbaat dank Hans Meijer

------------einde kopiëren----------------------------

Arp

Ik ben bang dat ik het antwoord al weet, maar heb je deze bewaard?

Erg aparterig beest. Heb je meer foto's of deze groter (c.q. zou je me de originelen kunnen sturen)?

Misschien is het een (mij onbekende) kleurvorm/aberratie van één van de bekende dingen, maar het zou theoretisch ook iets nieuws kunnen zijn ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

haakbek

hallo
ik zend je de orginele foto`s naar je mailadres
groet
hans

Arp

Dank Hans  :duim:

Ik ga er straks mee puzzelen.

Voor de zekerheid: Je hebt 'm dus niet gevangen? Woon je in de buurt? Kans dat je deze terugvindt, c.q. meer/andere ervan?

Waar op letten in het veld:
- vrijwel geheel zwarte poten
- vrijwel geheel zwarte antennes (onderkant basaal misschien iets rood)
- vrijwel geheel rood halsschild met hooguit smalle zwarte voor/achterrand

Eventueel zie je het hetzelfde model ook met zwart halsschild (!)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

haakbek

Hallo arp
Ik hen hem niet gevangen,  woon wel om de buurt ga snel weer zoeken kun je mij vertellen wat je denkt wat het is?
En waar moet ik op letten als ik de kever weer vind?
Groet
Hans

Arp

Qua kleuren is eigenlijk Ancistronycha abdominalis het best passende wat ik kan verzinnen, vrouwtjes (en zelden mannetjes) hebben een rood halsschild en dan vaak met dunne zwarte voor/achterrand. Maar het is wat "gezocht" qua bekende verspreiding/biotoopsvoorkeuren en is tot nu toe ook niet in Nederland vastgesteld. Ik ken die soort niet zelf en volgens de boeken zouden ze wat meer een blauwige glans op de dekschilden mogen hebben (tenzij oud/versleten).

De uit Nederland bekende Ancistronycha zou violacea zijn (voorheen bekend als cyanipennis), maar die zou in principe een rodere kop en poten moeten hebben, die alleen bij zeldzame zeer donkere exemplaren tegen geheel zwart aan zouden kunnen komen. Jouw kever lijkt toch wel hard zwart, niet donker aangelopen rood en ook wordt voor violacea de zwarte voor/achterrand van het haslschild niet genoemd. Ancistronycha violacea zou overigens ook een leuke vondst zijn (heb die zelf ook nog nooit gezien), maar qua uiterlijk voldoet het beest domweg meer aan de "specificatie" voor abdominalis.

Voor alle duidelijkheid: Ik moet nog beginnen met puzzelen, c.q. dus kijken of ik op de foto's genoeg morfologische dingetjes kan herkennen om een rare kleurvorm van de algemene Nederlandse soorten uit te sluiten. Maar eigenlijk zou je dat met de kever in de hand moeten doen natuurlijk ;)

Qua uitkijken/zoeken in het veld had ik hierboven al wat aangehaald. De mannetjes abdominalis hebben doorgaans een zwart halsschild (of zeer smalle rode zijrandjes), maar ook zelden zoals dit. Mocht het toch een hele donkere violacea zijn (wat ik niet denk) dan zou de standaarduitvoering er ongeveer zo uitzien (behoorlijk anders dus).

Zo, nu foto's turen ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

Het is allemaal niet echt te zien (vorm van klauwtjes e.d.), maar ik blijf erbij dat qua totaalplaatje Ancistronycha abdominalis het best passende is wat ik kan vinden.

Eventuele opties zouden m.i. zijn:

Bekend uit Nederland:

  • Cantharis fusca: Klopt qua habitus niet (is lomper gebouwd). De zwarte vlek op het halsschild is groter dan dit smalle voorrandje (en halsschild is ruwer), de eerste leedjes van de antenne zijn rood. Afgezien van de habitus zouden halsschild en antennes dus beide tegelijk aberratief moeten zijn en dan nog in tegengestelde richting (halsschild lichter dan normaal, antennes donkerder). Ik geloof er niks van.
  • Cantharis pellucida: Klopt beter qua algehele bouw- en kopvorm, maar de geheel zwarte poten/antennes en zwarte randjes op halsschild zouden erg afwijkend zijn.
  • Cantharis livida (zwarte vorm)? Poten, kop en antennes zouden meer rood moeten laten doorschemeren.
  • Ancistronycha violacea - hierboven al aangehaald. Kop en poten zouden rood of hooguit donker aangelopen rood moeten zijn - niet zo hard zwart.
  • obscura of paradoxa met totaal aberratief halsschild? Nee - die hebben een doorsaal donker abdomen.
  • Voor lateralis, fulvicollis en nigra kloppen bouwvorm en pootkleur niet
Andere buitenlanders??

  • Ancistronycha occipitalis - dat is wat mij betreft de "uit te sluiten" tweede kandidaat. Van foto denk ik niet te doen, maar qua bekend verspreidingsgebied duidelijk onwaarschijnlijker dan abdominalis.
  • Cantharis praecox met aberratief halsschild? Kan ik niet beoordelen, maar qua verspreiding ook onwaarschijnlijker.
  • ...
Voor A.abd. lijkt alles gewoon "volgens het boekje" in orde te zijn ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

Hallo Hans,

Ik ben zo vrij geweest om de kever aan Dré Teunissen voor te leggen. Hij maakt er zonder omhaal toch gewoon fusca van :rolleyes:

Zoals hierboven gemeld past dat niet lekker in mijn wereldbeeld voor die soort, maar dan klopt mijn wereldbeeld dus kennelijk niet - leermomentje dus  :P

Uiteraard zou ik het desondanks, of juist daarom, erg leuk vinden om deze kever of een zeer vergelijkbare eens goed te kunnen bekijken (o.a. ook punctering halsschild en beharing etc). Dergelijke verneukeratieve gevallen zijn toch waar je de soortkennis vandaan moet halen :)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

Okay, mijn verwarring is compleet  :rolleye:  :wacko:

Ik heb nog even door de fotoverzameling van waarneming.nl heen gewoeld en een aantal vergelijkbare leerzame/interessante/verwarrende gevallen gevonden...

Misschien dat anderen het ook lollig vinden om verward te geraken dus laat ik jullie maar lekker van mijn eigen ignorantie meegenieten  ;D

Een paar andere gevonden zwartpoten-met-rood-halsschild - deels ingevoerd als pellucida deels als fusca :

http://waarneming.nl/waarneming/view/68096356
http://waarneming.nl/waarneming/view/43360448
http://waarneming.nl/waarneming/view/83987392

Je zou dan aannemen dat die in hetzelfde stramien passen (= fusca met erg kleine halsschildvlek en zwarte voelers)

Maar dan deze copula:  http://waarneming.nl/waarneming/view/84038143

Meiske redelijk typische pellucida, menneke zo'n vreemde als in dit topic.

Dan ga je weer denken dat de aangehaalde gevallen dan wellicht toch misschien pellucida met zwarte poten, antennes (en halsschildrandjes?) zullen zijn - ze passen wat dat betreft ook lichtjes beter in mijn "habitus"-idee van beide soorten ... mja, wat weet ik nou helemaal ...

Of misschien hebben beide soorten "aberraties" die beide in dezelfde richting gaan en dan dus resulteren in een zeldzame optische overlap tussen deze twee?? Of het is een copula van twee verschillende soorten - ook niet onmogelijk.

Opvallend is overigens dat 2 van de 3 van dezelfde waarnemer (c.q. zelfde gebied) zijn als de gemengde copula: Peter Rijnen / Baarle-Nassau - Merkske - Kromme Hoek [NB].

Ook heeft hij misschien een soort tussenvorm met geheel donkerbruin aangelopen poten:  http://waarneming.nl/waarneming/view/76581009

Dat gezegd hebbende: ik vind pellucida nog steeds lastig van foto zeker te onderscheiden van de kleinere soorten (structuur dekschilden, habitus - vaak moeilijk te beoordelen).

Enfin, tot zover om jullie een eerlijke kans te geven om me uit te lachen  :lol:

Ik heb Dré nog maar eens gevraagd om een overzichtelijk bos van de bomen te maken, qua bekende variatiebandbreedte van de soorten.

Whatever eruit komt: In elk geval leerzaam puzzeltje dus deze  :blink:  :duim:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

haakbek

vandaag weer in het gebied geweest maar niks gevonden
groet
hans

Arp

Wel heel hartelijk dank voor het zoeken Hans! Het was er (in elk geval hier) geen weer voor ...  :duim:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

haakbek

bij ons ging het wel , heb jij misschien tip voor mij wat een goed keverboek is ?
groet
hans

Arp

Hoi Hans,

Er zijn (veel) te veel kevers voor één "goed" boek. Ze zouden er nooit allemaal in passen. Er zijn een aantal aardige "plaatjesboeken" voor kevers of algemene "insectengidsen" waarmee je een heel aardig idee kunt krijgen in welke hoek je een kever moet zoeken, maar in feite zijn websites zoals kerbtier.de of koleopterologie.de dan al snel handiger/praktischer.

Daarna moet je moeilijke keuzes maken voor goede boeken per kleinere groep kevers, bijvoorbeeld apart voor Snuitkevers, Boktorren, Prachtkevers. Lieveheersbeestjes etc etc allemaal apart als boek of boekje. Alleen al voor de LHBtjes heb je keuze uit boeken tussen 5 en 350 Euro per stuk.

Als je kevers serieus op naam wilt brengen kom je een heel eind met de serie boeken van Freude Harde en Lohse (bekend als "de FHL") - een stuk of 20 boeken van rond de 150 Euro per stuk, met geen enkele foto erin (maar veel tekst en pentekeningen van details). De basisserie is (illegaal?) als PDF online te vinden en de website coleo-net.de is deels erop gebaseerd.

Er komt net visite binnenwandelen dus ik moet kappen, wellicht later vannacht nog wat tips/links.

Kijk misschien alvast hier:
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=14406.0
http://natur-in-nrw.de/HTML/Literaturlisten/kaefer-bl.html
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)