Hoofdmenu

witte bult

Gestart door feel4nature, september 28, 2005, 22:38:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

feel4nature

tja, dit is iets wat ik vorig jaar ook al op dezelfde plek gevonden had, en ik weet nog steeds niet wat het is...boompuist misschien?
het is een behoorlijk groot ding, zo ongeveer zo groot als een hand, en groeit in een beuk.

groet, Ali.
natuurlijk met groet, Ali.

Elachista

#1
Jonge dikrandtonderzwam, ganoderma australe.

(Ali; Houd vrijdagmiddag even in de gaten, dan zou het best een leuke middag voor Ipey kunnen zijn, nu het hier eindelijk vochtig is....)
Groet,
Tymo

feel4nature

ik ben er vanmiddag geweest, er is nog niet heel erg veel, maar ik denk dat het waarschijnlijk wel wat aantrekt....

maar ik hou vrijdagmiddag vrij, je mailt me maar!

groet, ali.
natuurlijk met groet, Ali.

feel4nature

nog even betreft de zwam, meer dan dit werd het vorig jaar ook al niet...en hij zit er ook al een maandje. is het zo dat ze soms helemaal geen bovenkant krijgen?
natuurlijk met groet, Ali.

Elachista

Dikrand hoeft niet altijd "volwassen" te worden, soms blijven het van zulke hopeloze bulten, maar kan ook dat echt helemaal uitgroeien, en dus ook de bruine "hoed" zichtbaar wordt.
Groet,
Tymo

han.endt

Zou het de slijmzwam Enteridium lycoperdon kunnen zijn?

Gr.
Han.

Elachista

Nee, die ken ik wel..maar is toch weer anders vergeleken met deze.
Soms is het meer een questie van gevoel, ik zie zo dat het G.australe is, maar om dan precies uit te leggen wat nou het verschil is valt niet mee..
De onderkant van een tonderzwam is vrij kenmerkend, en dat zie ik hier in terug.
Lycoperdon is toch weer anders qua bouw en hoedhuid..
Groet,
Tymo

feel4nature

ik heb ergens gelezen dat er twee soorten zwammen zijn die boompuiste genoemd worden. de ene is een slijmzwam(was dit niet) en een andere?
natuurlijk met groet, Ali.

han.endt

Citeerik heb ergens gelezen dat er twee soorten zwammen zijn die boompuiste genoemd worden. de ene is een slijmzwam(was dit niet) en een andere?
Klopt, overigens zijn niet alle slijmzwammen slijmerig.

Gr.
Han.