Invoer van een paar in broedbiotoop

Gestart door Jethro Waanders, mei 22, 2014, 18:05:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jethro Waanders

Wat vul je bij Aantal in bij een Paar in broedbiotoop?
Ik hoor twee verschillende ideeën daarover: namelijk a) 1 want het is 1 paar en b) 2 want het zijn twee vogels.

Of stel ik deze vraag in het verkeerde board?
Groeten, Jethro Waanders

lucasn

Groet,
Lucas Nieuweboer

Noot

Ik denk dat je bij aantal gewoon het aantal waargenomen vogels moet. Paar in broedbiotoop voer je in bij gedrag. Maw de waargenomen vogels gedragen zich waardoor het duidelijk is dat zij een paartje zijn. Één eenzame vogel kan zich dus niet gedragen als een paar in een broedbiotoop.


Jethro Waanders

Citaat van: Noot op mei 22, 2014, 19:15:32 PM
Ik denk dat je bij aantal gewoon het aantal waargenomen vogels moet. Paar in broedbiotoop voer je in bij gedrag. Maw de waargenomen vogels gedragen zich waardoor het duidelijk is dat zij een paartje zijn. Één eenzame vogel kan zich dus niet gedragen als een paar in een broedbiotoop.

Dat zou ik ook denken. Maar ik weet dat er mensen zijn die het anders invoeren.

Kan een Admin hier iets over zeggen?
Groeten, Jethro Waanders


Frank van de Putte

Zie dit bericht van Peter Meininger uit 2012 (http://walcheren.waarneming.nl/all_nieuws.php):

Citeer
Hier bestaat verwarring over.
Omdat dit op verschillende manieren wordt gedaan, kunnen er fouten of onduidelijkheden sluipen in de database.
Bij een paar in broedbiotoop, bezet nest, baltsend paar, vastgesteld teritorium: voer in het aantal paren, nest, territoira (één paar = 1, drie paren = 3 etc.).
Bij adulten in broedbiotoop, nestbouw, nestindicerend gedrag: voer in het aantal exemplaren (twee adulten = 2, vier nestbouwende vogels = 4, etc.).
Zet ter verduidelijking bij voorkeur details in het opmerkingenveld (twee bezette nesten, 50 territoria gebaseerd op vogels vliegend boven kolonie, 100 adulten in broedbiotoop etc.).
Groetjes,

Frank van de Putte

JohanvantBosch

Wat Peter geschreven heeft klopt NIET. Wat Noot hierboven heeft geschreven klopt wel. Het aantal is ten allen tijde het aantal exemplaren. Die exemplaren kunnen een bepaald gedrag hebben. Dus 2 exemplaren, 1 paar. Je kunt dan ook per exemplaar het geslacht invoeren.

Die nesten zijn dan nog weer een andere verhaal. Dat moet eenduidiger.

Citaat van: Frank van de Putte op mei 22, 2014, 23:02:45 PM
Zie dit bericht van Peter Meininger uit 2012 (http://walcheren.waarneming.nl/all_nieuws.php):

Citeer
Hier bestaat verwarring over.
Omdat dit op verschillende manieren wordt gedaan, kunnen er fouten of onduidelijkheden sluipen in de database.
Bij een paar in broedbiotoop, bezet nest, baltsend paar, vastgesteld teritorium: voer in het aantal paren, nest, territoira (één paar = 1, drie paren = 3 etc.).
Bij adulten in broedbiotoop, nestbouw, nestindicerend gedrag: voer in het aantal exemplaren (twee adulten = 2, vier nestbouwende vogels = 4, etc.).
Zet ter verduidelijking bij voorkeur details in het opmerkingenveld (twee bezette nesten, 50 territoria gebaseerd op vogels vliegend boven kolonie, 100 adulten in broedbiotoop etc.).

OJGoreng

Hier is al een ouder topic over. De uitkomst daar komt juist overeen met wat Peter zegt.
Met vriendelijke groet, Zainal

grunsven

In het invoerscherm staat toch gewoon "aantal individuen".
Wat je in dat vakje in moet vullen is het aantal individuen, bij een paar zijn dat er dus twee.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

OJGoreng

Citaat van: grunsven op juni 19, 2019, 17:00:32 PM
In het invoerscherm staat toch gewoon "aantal individuen".

Hee, dat is een verandering die met de nieuwe site is ingevoerd. Tsja, dan weet ik het ook niet. Óf het beleid is veranderd, óf dat is een omissie bij het nieuwe ontwerp. Misschien kan Hisko uitsluitsel geven.
Met vriendelijke groet, Zainal

hiskodevries

Ik zou 1 doorgeven want anders denken ze bij de ndff en sovon dat daar twee paar zitten
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

grunsven

Geen idee hoe dat met vogels gaat naar gaat getal betekent dus niet altijd hetzelfde. Dat lijkt me nogal verwarrend.

Bij libellen is het altijd het aantal individuen. Dus een tanden is 2 in tandem. Ik kan dus gewoon alle getallen bij elkaar optellen en dan heb ik het totaal aantal individuen.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Peter Meininger

Het is verbijsterend hoe hier na zoveel jaren nog steeds verwarring over bestaat (ook bij mij...), want het is een zeer fundamenteel verschil of je broedparen of individuen invoert. Zelf ben ik inmiddels overgeschakeleld op invoer van individuen: 2 = paar in broedbiotoop. Belangrijk is in ieder geval in het opmerkingenveld aan te geven wat de waarnemer precies bedoelt.
met vriendelijke groet,

Peter Meininger

---------------------------------------------
Mijn weblog: http://www.zeelandnet.nl/weblog/data/vorser/

marcel234

Citaat van: OJGoreng op juni 20, 2019, 01:20:24 AM
Hee, dat is een verandering die met de nieuwe site is ingevoerd.
In 2006 werd bij de libellen 1 paar gerekend als 1 exemplaar. Dus het lijkt me niet dat het beleid gewijzigd is met de andere website.

grunsven

Inderdaad bij libellen is het aantal altijd het aantal individuen.
Dus een tandem is 2 individuen in tandem.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

OJGoreng

Citaat van: marcel234 op juli 06, 2019, 14:03:53 PM
Citaat van: OJGoreng op juni 20, 2019, 01:20:24 AM
Hee, dat is een verandering die met de nieuwe site is ingevoerd.
In 2006 werd bij de libellen 1 paar gerekend als 1 exemplaar. Dus het lijkt me niet dat het beleid gewijzigd is met de andere website.
Wat ik bedoel is dat in het invoerscherm van de oude site "aantal" stond, terwijl daar op de nieuwe site "aantal exemplaren" staat. Dat laatste is moeilijker te verenigen met het intypen van "1" als je een paar invoert.
Met vriendelijke groet, Zainal