is dit'n vlieg?

Gestart door ruut, mei 21, 2014, 02:06:29 AM

Vorige topic - Volgende topic

ruut

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/84674032
Vlieg onbekend - Diptera indet. gezien op 2014-05-20 Eindhoven - Stratumse Heide
Foto's:


Vlieg onbekend - Diptera indet. gezien op 2014-05-16 Eindhoven - Stratumse Heide
Foto's:


bij voorbaat dank ruut

thijsdegraaf

Roestbruine kromlijf (Sicus ferrugineus). Familie Blaaskopvliegen - wespvliegen (Conopidae).  :)

ruut

Thijs, dank ;)
Met vriendelijke groet, ruut

Auratus

Het zijn volgens mij twee verschillende soorten. Voor de bovenste heeft Thijs denk ik wel gelijk. De onderste lijkt mij echter een andere soort, namelijk een van de Myopa's...
Groet,

Jan

thijsdegraaf

#4
Oeps.... Ik had alleen naar de bovenste gekeken. Jan heeft helemaal gelijk!! Zelfde familie Ruut.

ruut

 ;)leuk die aanwijzing, maar wat is het verschil :huh: tussen beide?
Alvast dank , ruut


thijsdegraaf

En let dan vooral op die witte onderkant van het gezicht van de Myopa. Dat is een verschil met de Sicus.

ruut

na het lezen van de inleiding van je PDF geef ik het op. :rolleye: lezen, herlezen en  zoeken op Myopa is alles GRIJS voor m'n ogen.
Ik ga nu m'n honden uitlaten ;)
doeg, ruut

thijsdegraaf

#9
Dat komt door die honden Ruut. Die leiden af.  ;D  Zie je niet het verschil tussen Sicus en Myopa of lukt het niet om de juiste soort Myopa te vinden?


Vaak blijft het spec bij Myopa, omdat de verschillen inderdaad klein zijn. 14: De vleugels van de jouwe hebben een opvallende witte vlek. Doorgaan naar 15. Tong niet opvallend lang. Dan kom je in het schema uit op Bont blaaskaakje Myopa buccata. Hopelijk heb ik het goed gedaan, want je vlieg is wat klein afgebeeld en ik ben er ook niet zo goed in.  :P

Ik plak twee van mijn foto's eronder, waardoor je misschien beter het verschil tussen Sicus en Myopa ziet.

Sicus:




Myopa buccata:







Henk Soepenberg

Citaat van: thijsdegraaf op mei 23, 2014, 07:55:21 AM
14: De vleugels van de jouwe hebben een opvallende witte vlek. Doorgaan naar 15. Tong niet opvallend lang. Dan kom je in het schema uit op Bont blaaskaakje Myopa buccata. Hopelijk heb ik het goed gedaan, want je vlieg is wat klein afgebeeld en ik ben er ook niet zo goed in.  :P

knappe jongen die hier nog wat anders van maken kan  :blink:
Vriendelijke groeten,
Henk

thijsdegraaf

Ik ben helemaal gerustgesteld Henk.  ;)

JohnSmit

Ik kan bevestigen dat het inderdaad om Myopa buccata gaat, helemaal correct dus.

Groeten,
John
--
Kijk ook eens op atlasproject 'Leuke Vliegen': http://waarneming.nl/vliegen_start.php

Veldtabel blaaskopvliegen van Nederland: http://www.repository.naturalis.nl/document/491918

thijsdegraaf

Bedankt John, dan heeft je schema goed gewerkt.  :)

ruut

Beste... de info kwam over als  een grijze brei als "leek". Ja, het verschil zag ik, maar dan struikel ik over al die namen. Voor jullie "gesneden koek".
Maar o.k. m'n waarnemingen hebben dan uiteindelijk toch de juiste naam gekregen.
Allen dank ;)
groet, ruut