"Border security" - Strenge controle op o.a. voedsel/zaden Australië

Gestart door Botervlieg, mei 18, 2014, 16:57:11 PM

Vorige topic - Volgende topic

Botervlieg

Hallo allemaal,

Op zondagavond, meestal ergens tussen 18:00 en 19:30 is er op Veronica "Border Security".

Dit programma gaat o.a. over de luchthaven van Melbourne in Australië.
De reizigers worden er natuurlijk gecontroleerd op wapens en drugs, maar ook héél belangrijk daar is de controle op voedsel en zaden.
Veel soorten voedsel en zaden mogen het land niet in.

Via voedsel en zaden kunnen er schimmels en ongewenste dieren naar het eiland komen die een risico vormen voor de natuur en de gezondheid van de mensen daar.

Is het terecht of overdreven?

En wat zegt dat over onze 'werkwijze'? Hier in Nederland en in Europa kan alles het land in en uit. Met alle gevolgen van dien.

Heel veel mensen hebben geen idee dat een beestje dat bij terugkomst van vakantie in de koffer zit, absoluut niet zomaar naar buiten gezet mag worden. Een paar jaar terug had ik een exotische juffer in mijn aquarium dat meegekomen was met de waterplanten uit de dierenwinkel. De waterplanten kwamen uit het buitenland. Nog niet zo lang geleden zaten er in een paar dadels een rups en een kever. Ze blijken afkomstig uit Thailand. Aan de buitenkant van de dadel was niets te zien. Daarom waren deze dadels bij de controles in de fabriek enzo niet eruit gehaald. Maar op deze manier verspreiden dieren (exoten) en schimmels etc. zich dus wel.

Wat vinden jullie?

Groetjes, Marleen

Oenanthe

Een beetje overdreven is je angst (en die van de Australische autoriteiten) misschien wel. Ten eerste: waarom zou de verspreiding van zaden en schimmels door mensen met alle middelen bestreden moeten worden terwijl trekvogels die ongecontroleerd kunnen verspreiden? Ten tweede: elke exoot die jij of ik per ongeluk uit de tropen meenemen zal, eenmaal buiten gezet, moeten proberen zich te handhaven en te vermenigvuldigen als hij een probleem wil worden. En dat is vooral voor tropische organismen meestal moeilijk of ondoenlijk omdat ze geen levensmogelijkheden vinden of niet tegen ons klimaat bestand zijn. Ten derde: in Europa wemelt het inmiddels van de exoten die zich wel hebben weten te vestigen, maar hun invloed op de natuur en de bestaande ecosystemen zinkt in het niet bij de invloed die wij mensen daarop hebben.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

GijsB

Maar eerlijk is eerlijk, ik kan begrijpen dat ze in Australië een exotentrauma hebben opgelopen door de jaren heen.
Gijs

Rob Koelman

Citaat van: GijsB op mei 21, 2014, 17:06:08 PMMaar eerlijk is eerlijk, ik kan begrijpen dat ze in Australië een exotentrauma hebben opgelopen door de jaren heen.

Waarbij veel overlast-exoten bewust zijn geïntroduceerd. Bezint eer ge...

Rob
Met vriendelijke groet, Rob