naamsverandering?

Gestart door Johan op den Dries, september 28, 2005, 12:58:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

Johan op den Dries

Hoi,

Is er een naamswijziging geweest van enkele eristalis soorten?
In de lijst staan geen E. horticola en E. Nemorum meer. Wel staat E. interrupte er 2 keer in bij het invoeren.

Groet Johan
Johan op den Dries
Sneek

Mark van Veen

Klopt:

E. nemorum = E. interrupta
E. horticola = E. lineata

volgens de meest recente inzichten.

Ik heb dit gebruikt ter test van de synoniemen. Resultaat: ik kan ze wel invoeren, maar de oude namen zijn onvindbaar bij het invoeren en bij het tonen. Daarom ben ik ermee opgehouden.
groet,

Mark van Veen

Johan op den Dries

Bedankt voor je antwoord. Zijn mijn oude waarnemingen dus omgezet naar de nieuwe namen? Voortaan gebruik ik de nieuwe.

Johan op den Dries
Sneek

laatvlieger

CiteerIk heb dit gebruikt ter test van de synoniemen. Resultaat: ik kan ze wel invoeren, maar de oude namen zijn onvindbaar bij het invoeren en bij het tonen. Daarom ben ik ermee opgehouden.

Houdt dat nou in dat synoniemen niet meer gebruikt worden? Of is dit een bug die nog weggewerkt moet worden? Ik vind het altijd bijzonder onhandig als er weer soortsnamen gewijzigd worden. Zeker als het epitheton verandert. Als je een oude tabel gebruikt kun je die beesten dus niet terugvinden op waarneming.nl

Misschien is het een idee om een speciale pagina voor oude synoniemen aan te maken? Als je je soort niet in de normale invoerlijst vindt, zoek je eerst in de synoniemenlijst om te kijken of er een wijziging is opgetreden. Dan gebruik je vervolgens de nieuwe naam.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Vincent

Ik zie de synoniemen wel staan in het invoerscherm:
Vincent

hiskodevries

Mark het systeem van synoniemen klopt wel echter de puntbijvlieg komt twee keer in de soortenlijst voor

7895     Puntbijvlieg , Eristalis interrupta
17236    Puntbijvlieg , Eristalis interrupta
7895    Puntbijvlieg , Eristalis nemorum ,  syn

de synoniemen worden (nog) niet getoond bij zoeksoort wel in de lijst bij invoeren waarneming

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Vincent

Dubbele soort samengevoegd
Vincent

Johan op den Dries

Citeerde synoniemen worden (nog) niet getoond bij zoeksoort wel in de lijst bij invoeren waarneming
Maar als ik een waarneming invoer kan ik niet kiezen uit E. nemorum of E. horticola.
Staan niet tussen de invoer lijst.
Ik heb hem dan wel geselecteerd op latijnse namen.
Johan op den Dries
Sneek

laatvlieger

#8
I.d.d. op wetenschappelijke naam zoeken in de invoerlijst geeft geen eristalis nemorum of E. horticola.

Zoeken in het Nederlands op "puntbijvlieg" in de invoerlijst geeft wel beide synoniemen. Lijkt me een bugje
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

gea

Geotrupes stercorarius staat ook twee keer in de lijst met verschillende nederlandse namen: mestkever en paardemestkever. Zouden deze ook kunnen worden samengevoegd?
Groeten,

Gea van Veen

han.endt

CiteerGeotrupes stercorarius staat ook twee keer in de lijst met verschillende nederlandse namen: mestkever en paardemestkever. Zouden deze ook kunnen worden samengevoegd?
Alweer! Zal het veranderen.

Gr.
Han.

Mark van Veen

Citeer
CiteerIk heb dit gebruikt ter test van de synoniemen. Resultaat: ik kan ze wel invoeren, maar de oude namen zijn onvindbaar bij het invoeren en bij het tonen. Daarom ben ik ermee opgehouden.

Ik vind het altijd bijzonder onhandig als er weer soortsnamen gewijzigd worden. Zeker als het epitheton verandert. Als je een oude tabel gebruikt kun je die beesten dus niet terugvinden op waarneming.nl
1. Mijn test was aan heb begin van het invoeren van synoniemen. Ik heb toen waarschijnlijk op Eristalis gezocht en de synoniemen niet meer terug gevonden. Ik zal eens opnieuw kijken.

2. Mijn uitvinding is het ook niet, dat veranderen van latijnse namen. Het gebeurt wel en op een gegeven moment zullen we toch meemoeten. Gelukkig zijn de Nederlandse namen stabieler.
groet,

Mark van Veen

laatvlieger

Begrijpelijk dat je mee moet met het veranderen van de soortsnamen. Maar binnen sommige groepen gebeurt ontzettend veel op taxonomisch gebied. Daarom zou het volgens mij handig zijn om een pagina op waarneming.nl te zetten waar men op oude soortsnamen kan zoeken naar de nieuwe taxonomische naam.

Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Mark van Veen

Bij 'Zoek soort' krijg ik de synoniemen niet te zien. Voer puntbijvlieg maar in: slechts de hoofdnaam te zien.

groet,

Mark van Veen