Ik heb net nog even het kastje open gehad, maar de nestbedekking intact gelaten. Er zaten nu vele tientallen (meer dan 50 hommels) op de bedekking en ook de koningin was aanwezig, een zeer fors exemplaar van de boomhommel. Bij mijn actie van 2 dagen geleden had ik ook wat aan de toegang veranderd. Ik haal na enige tijd een voorstuk (inloopgang) weg. Die gang is nuttig zo lang het nestje klein is, maar het verstoort nadien de ventilatie waardoor het erg nat wordt in de kast. Toen waren er bijna geen hommels op het broed. Ze waren opgevlogen door de verstoring. Ik had het hele nest even buiten de kast gezet en de kast voorzien van droog materiaal aan de binnenkant.
De koningin was er dus toch nog en mijn eerdere conclusies waren gedeeltelijk onjuist. De aardhommelwerkster op 1 van de foto's is waarschijnlijk een werkster uit de kast ernaast, die verkeerd was gevlogen door de verstoring, want beide nestkasten had ik open gehad. De mannetjes die nog steeds in vrij groot aantal voor de kast vliegen zullen wel mannen zijn uit een nest in de buurt, want anders zou je inteelt krijgen.
Het veranderen van de nesttoegang heeft voor de hommels ook nadelen, want de hommelwasmot kan nu gemakkelijker toeslaan. Meestal is dat direct na het uitvliegen van de jonge koninginnen en het gehele nest wordt dan door de wasmotlarven opgevreten. Vandaag maakte ik onderstaande foto's (overzicht deel bovenkant nest en koningin) en er liepen al 3 hommelmotten in de nestkast. Die heb ik nog maar even doodgedrukt, maar het zal uitstel zijn van excecutie.
Boomhommels staan bekend om hun aggressief gedrag in de buurt van het nest, veel sterk dan alle andere hommelsoorten. Bij mij valt dat reuze mee, zelfs na stevige verstoring. Er was geen enkele hommel die probeerde te steken. Ook daarna kan ik op een meter afstand gewoon lang de nestkast lopen of er even bij stil staan om te kijken.