Oostelijke Kraagtrap België

Gestart door Bart van Hoogstraten, mei 10, 2014, 19:05:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

Bart van Hoogstraten

Iemand deze voorbij zien komen vandaag bij .be? Oostelijke Kraagtrap uit 2003 http://waarnemingen.be/waarneming/view/84289343 Ik kom er niet uit met determinatie. Graag jullie mening.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

JohanvantBosch

#1
Citaat van: Bart van Hoogstraten op mei 10, 2014, 19:05:23 PM
Iemand deze voorbij zien komen vandaag bij .be? Oostelijke Kraagtrap uit 2003 http://waarnemingen.be/waarneming/view/84289343 Ik kom er niet uit met determinatie. Graag jullie mening.

Als ik me goed herinner is de vogel later in ´t asiel terecht gekomen... toen zal het zeker goed zijn gekomen met de determinatie.....
(verder blijf ik het antwoord ook even schuldig  8) )


Rene Janssen

Is het niet vreemd dat als er aanwijzingen waren voor import van dieren, dat het dan toch om een "wilde" vogel zou zijn gegaan volgens de Vlaamse variant van het CDNA?


René
René Janssen

frankneijts

Citaat van: Rene Janssen op mei 10, 2014, 20:37:30 PM
Is het niet vreemd dat als er aanwijzingen waren voor import van dieren, dat het dan toch om een "wilde" vogel zou zijn gegaan volgens de Vlaamse variant van het CDNA?


René

Er wordt toch duidelijk aangegeven dat:

"Aangezien details over deze invoer ontbreken, klasseerde het BAHC de Oostelijke Kraagtrap in categorie A (wilde
vogel). Mocht er een aantoonbaar verband aan het licht komen, dan zal de categorie herzien worden."

Blijkbaar is er dus geen "aantoonbaar verband aan het licht gekomen"..... 8)

Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

Citaat van: Bart van Hoogstraten op mei 10, 2014, 19:05:23 PM
Iemand deze voorbij zien komen vandaag bij .be? Oostelijke Kraagtrap uit 2003 http://waarnemingen.be/waarneming/view/84289343 Ik kom er niet uit met determinatie. Graag jullie mening.

Ik snap eerlijk gezegd niet waar je heen wilt met deze post Bart...
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Bart van Hoogstraten

Citaat van: frankneijts op mei 10, 2014, 21:29:49 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op mei 10, 2014, 19:05:23 PM
Iemand deze voorbij zien komen vandaag bij .be? Oostelijke Kraagtrap uit 2003 http://waarnemingen.be/waarneming/view/84289343 Ik kom er niet uit met determinatie. Graag jullie mening.

Ik snap eerlijk gezegd niet waar je heen wilt met deze post Bart...

Ik had niet de informatie die jullie na mijn post aandroegen en ik kwam niet uit de determinatie. Imniddels begrijp ik dat het een Oostelijke Kraagtrap is maar een escape. Ik wil verder nergens heen en bedankt voor de informatie.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Vincent Hart

Ik kom niet verder dan 'mogelijke escape'?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

frankneijts

Volgens mij is-t-ie gewoon 'wild tenzij..' (en tot dusverre is 'tenzij' nog niet ingevuld)  8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

garryb

#9
Oud nieuws. Toentertijd sensationeel ontvangen en helaas te laat gemeld voor de twitchers in zowel België als Nederland. Geen aanwijzingen voor een escape, lange-afstandstrekker met vagrancy-potential, dus terecht aanvaard als wilde vogel (maar zie boven, met voorbehoud van evt illegale invoer).

arnoud.vandenberg

Citaat van: garryb op mei 11, 2014, 00:52:23 AM
Oud nieuws. Toentertijd sensationeel ontvangen en helaas te laat gemeld voor de twitchers in zowel België als Nederland. Geen aanwijzingen voor een escape, lange-afstandstrekker met vagrancy-potential, dus terecht aanvaard als wilde vogel (maar zie boven, met voorbehoud van evt illegale invoer).
Zolang een commissie van een land consequent handelt, is het allemaal te volgen. Het is bekend: in Nederland zijn we gewend dat zulke vogels 'het voordeel van de twijfel' krijgen, waarmee wordt uitgesloten dat belangrijke gegevens verloren gaan. In Belgie daarentegen worden dwaalgasten in de regel vanwege 'circumstantial evidence' in een aparte categorie geplaatst en niet op de 'A-lijst' gezet. Zo is recent de Atlasarendbuizerd van Doel van de lijst geweerd. Men zou dat dan ook bij zo'n Kraagtrap verwachten, mede omdat deze anders dan bijvoorbeeld die buizerd er ook wat verfomfaaid uitzag. Het onderbuikgevoel speelt vermoedelijk ook mee: Kraagtrap staat al meer dan een eeuw op de lijst. Gelukkig gaan wij er niet over...

frankneijts

Citaat van: arnoud.vandenberg op mei 11, 2014, 10:28:34 AM
Citaat van: garryb op mei 11, 2014, 00:52:23 AM
Oud nieuws. Toentertijd sensationeel ontvangen en helaas te laat gemeld voor de twitchers in zowel België als Nederland. Geen aanwijzingen voor een escape, lange-afstandstrekker met vagrancy-potential, dus terecht aanvaard als wilde vogel (maar zie boven, met voorbehoud van evt illegale invoer).
Zolang een commissie van een land consequent handelt, is het allemaal te volgen. Het is bekend: in Nederland zijn we gewend dat zulke vogels 'het voordeel van de twijfel' krijgen, waarmee wordt uitgesloten dat belangrijke gegevens verloren gaan. In Belgie daarentegen worden dwaalgasten in de regel vanwege 'circumstantial evidence' in een aparte categorie geplaatst en niet op de 'A-lijst' gezet. Zo is recent de Atlasarendbuizerd van Doel van de lijst geweerd. Men zou dat dan ook bij zo'n Kraagtrap verwachten, mede omdat deze anders dan bijvoorbeeld die buizerd er ook wat verfomfaaid uitzag. Het onderbuikgevoel speelt vermoedelijk ook mee: Kraagtrap staat al meer dan een eeuw op de lijst. Gelukkig gaan wij er niet over...

Je hoeft gevallen-met-een-luchtje toch niet "het voordeel van de twijfel te geven" om te voorkomen dat "belangrijke gegevens verloren gaan" Arnoud? Als je ze maar ergens parkeert (of dat nu een A-, B-, Y- of X-lijst is..) waar ze teruggevonden kunnen worden, is dat normaal gesproken toch verzekerd? Nu suggereer je een beetje dat in NL de gevallen die bij een aantal weldenkende vogelaars (waaronder veel Belgen.. 8) ) vragen oproepen (iedereen kent de voorbeelden..), uitsluitend op onze 'A-lijst' staan omdat anders belangrijke info hierover verloren dreigt te gaan....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Max Berlijn

#12
Frank jij weet als ex CDNA lid toch ook dat dat niet zo is, niet telbaar of algemeen geaccepteerd betekent heel veel. Kijk maar eens hoeveel hybrides we ontbreken op de
NL lijst (niemand dient ze in en ik was als archivaris ook minder geïnteresseerd). Je op waarn.nl verlaten qua archief werkt enkel zo lang dat bestaat. Daarnaast verschuift de discussie alleen maar naar welke soort op welke lijst.
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

migratorius

Geruchten over import zijn er wel vaker (bv. Rotskruiper Amsterdam). Er is blijkbaar niets bewezen, anders was de trap wel weer van de lijst verwijderd.

JanHein

frankneijts

Citaat van: Max Berlijn op mei 11, 2014, 12:48:45 PM
Frank jij weet als ex CDNA lid toch ook dat dat niet zo is, niet telbaar of algemeen geaccepteerd betekent heel veel. Kijk maar eens hoeveel hybrides we ontbreken op de
NL lijst (niemand dient ze in en ik was als archivaris ook minder geïnteresseerd). Je op waarn.nl verlaten qua archief werkt enkel zo lang dat bestaat. Daarnaast verschuift de discussie alleen maar naar welke soort op welke lijst.

Max, het gaat mij ergens anders om. Arnoud constateert een inconsequentie bij de Belgische BAHC als het gaat om wel of niet plaatsing op de 'A-lijst' van gevallen als de Atlasarendbuizerd ('gezakt' voor A) en de Oostelijke Kraagtrap (geslaagd). Hij vergelijkt dat met de CDNA die vergelijkbare gevallen (waar een luchtje van 'mogelijk escape' aan hangt) min of meer consequent "het voordeel van de twijfel" geeft (dus aanvaardt voor de 'A-lijst') "waarmee wordt uitgesloten dat belangrijke gegevens verloren gaan".
Dat laatste is ongetwijfeld waar maar daar zijn natuurlijk allerlei andere oplossingen voor te bedenken. Het kan toch niet zo zijn dat dit de belangrijkste reden is om gevallen als bijv. die rare Indigogors of Spotlijster (sorry Marc.. 8) ) op de NL 'A-lijst' te zetten/laten staan?
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Max Berlijn

Frank we gaan een discussie voeren die al gevoerd is jij noemt twee soorten die je "raar" vind (maar die bijv ook op de UK en Spaanse lijst) staan en iemand anders weer 10 eenden soorten uiteindelijk staat alles in D,... Ik ga het niet overnieuw doen.
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

frankneijts

#16
Max, het zal ongetwijfeld aan mij liggen maar daar gaat het (ook) niet om, is althans niet de essentie van mijn posts 11 en 14...  8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Max Berlijn

Begrijp me goed gaat niet om jou persoonlijk maar om het onderwerp. Ik waardeer al je bijdragen zeer!
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

HPM


Dan zal ik het nog maar eens proberen. Frank schreef dat het voor het vastleggen van de gegevens van een geval voor het nageslacht niet nodig is om het geval te aanvaarden.

Herman van der Meer

Max Berlijn

maar zoals ik al vertelde, ben ik het daar dus niet mee eens.
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

jvdlaan

Ervaring leert dat als soorten in een niet aanvaarde/cq niet telbare categorie (D en E) terechtkomen, de belangstelling bij waarnemers afneemt en daarbij de wil om dergelijke gevallen (goed) te documenteren. En als een dergelijke indeling in categorieën iop onderbuikgevoel is gebaseerd, zullen er veel soorten en waarnemingen daarvan buiten de boot vallen. Dat is wat Arnoud m.i. probeerde zeggen.

frankneijts

Ik zou dat 'circumstantial reasoning' willen noemen... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

jvdlaan

Citaat van: frankneijts op mei 11, 2014, 17:07:37 PM
Ik zou dat 'circumstantial reasoning' willen noemen... 8)
Wat bedoel je daarmee? :huh:

frankneijts

Citaat van: jvdlaan op mei 11, 2014, 17:13:17 PM
Citaat van: frankneijts op mei 11, 2014, 17:07:37 PM
Ik zou dat 'circumstantial reasoning' willen noemen... 8)
Wat bedoel je daarmee? ???

Een redenatie die niet zozeer gebaseerd is op 'harde' (direct op het geval van toepassing zijnde) feiten maar op rand- en bijzaken.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

jvdlaan

#24
Citaat van: frankneijts op mei 11, 2014, 17:26:06 PM
Citaat van: jvdlaan op mei 11, 2014, 17:13:17 PM
Citaat van: frankneijts op mei 11, 2014, 17:07:37 PM
Ik zou dat 'circumstantial reasoning' willen noemen... 8)
Wat bedoel je daarmee? ???

Een redenatie die niet zozeer gebaseerd is op 'harde' (direct op het geval van toepassing zijnde) feiten maar op rand- en bijzaken.

Ik ben de Engelse taal best wel machtig, hoor! Ik bedoelde: wie redeneert zo? Max, ik, Arnoud of de CDNA? Of de Belgische commissie? Je opmerking valt in mijn ogen uit de lucht. One-liners zijn niet zo mijn ding. Ik doe er ook nog wel eens een uitlegje bij. Scheelt een hoop misverstanden. Zou jij ook eens vaker moeten doen. En die  O0 of  B) ken ik nou wel zo'n beetje.

Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

frankneijts

Citaat van: jvdlaan op mei 11, 2014, 17:30:10 PM
Citaat van: frankneijts op mei 11, 2014, 17:26:06 PM
Citaat van: jvdlaan op mei 11, 2014, 17:13:17 PM
Citaat van: frankneijts op mei 11, 2014, 17:07:37 PM
Ik zou dat 'circumstantial reasoning' willen noemen... 8)
Wat bedoel je daarmee? ???

Een redenatie die niet zozeer gebaseerd is op 'harde' (direct op het geval van toepassing zijnde) feiten maar op rand- en bijzaken.

Ik ben de Engelse taal best wel machtig, hoor! Ik bedoelde: wie redeneert zo? Max, ik, Arnoud of de CDNA? Of de Belgische commissie? Je opmerking valt in mijn ogen uit de lucht. One-liners zijn niet zo mijn ding. Ik doe er ook nog wel eens een uitlegje bij. Scheelt een hoop misverstanden. Zou jij ook eens vaker moeten doen. En die  O0 of  8) ken ik nou wel zo'n beetje.

Mijn "uitlegje" stond al in post 14... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

jvdlaan

Citaat van: Bart van Hoogstraten op mei 11, 2014, 17:47:21 PM
(Wat een kötweer he? ;) ).

inderdaad: om 5 uur opgestaan om een gevaarlijke wijk te inventariseren (ik krijg altijd de gevaarlijkste wijken, gelukkig is zo'n wijk compleet uitgestorven op dat tijdstip) en om 10 over vijf omgekeerd vanwege de regen. Net op tijd...om half zes stortbui.
Gelukkig is er nog zoiets als Moederdag...

jvdlaan

#28
Citaat van: frankneijts op mei 11, 2014, 17:52:10 PM
Citaat van: jvdlaan op mei 11, 2014, 17:30:10 PM
Citaat van: frankneijts op mei 11, 2014, 17:26:06 PM
Citaat van: jvdlaan op mei 11, 2014, 17:13:17 PM
Citaat van: frankneijts op mei 11, 2014, 17:07:37 PM
Ik zou dat 'circumstantial reasoning' willen noemen... 8)
Wat bedoel je daarmee? ???

Een redenatie die niet zozeer gebaseerd is op 'harde' (direct op het geval van toepassing zijnde) feiten maar op rand- en bijzaken.

Ik ben de Engelse taal best wel machtig, hoor! Ik bedoelde: wie redeneert zo? Max, ik, Arnoud of de CDNA? Of de Belgische commissie? Je opmerking valt in mijn ogen uit de lucht. One-liners zijn niet zo mijn ding. Ik doe er ook nog wel eens een uitlegje bij. Scheelt een hoop misverstanden. Zou jij ook eens vaker moeten doen. En die  O0 of  8) ken ik nou wel zo'n beetje.

Mijn "uitlegje" stond al in post 14... 8)
En mijn antwoord stond in 20. Maar dat was dus circumstantial reasoning volgens jou, een eufemisme voor gelöl.
Laat maar Frank, ik weet leukere dingen om te doen dan met jou bijdehand gaan zitten doen :duim:

caliprobola

Bij het geval van de kraagtrap was er indertijd een roddel als zou een lading kraagtrappen via een Belgische luchthaven naar/van Arabië verscheept zijn. Hier is echter nooit bewijs van gevonden. Bij de Atlasarendbuizerd is men vooral uitgegaan, vermoed ik, van uit de melding van de Franse zeldzaamhedencommissie dat in Frankrijk geregeld (enkele per jaar) cirtensis verzwakt wordt aangetroffen en in opvangcentra wordt binnengebracht waarbij er duidelijke tekenen zijn uit gevangenschap. Zie ook http://bahc.be/documenten/Arendbuizerd%20Doel%20-%20dossier%20BAHC-DEF.pdf voor de uitgebreide argumentatie.