Hoofdmenu

Kruisbloemige

Gestart door Pieter Stolwijk, september 27, 2005, 19:53:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

Pieter Stolwijk

Wie kan zeggen welke plant dit is. De foto's komen van de heer Willie Pietersen en zijn me via het Landelijk Bureau van Floron ter determinatie voorgelegd. Bladeren in de Flora Alpina bracht me niet verder.
De plant is gevonden nabij Eibergen.
CiteerSinds ongeveer een maand geleden ben ik op zoek naar de naam van bijgevoegde foto.
Deze heb ik in de omgeving van Eibergen gevonden.
Twee catalogussen geraadpleegd, Capitoolveldgidsen en bloemengids van Natuurmonumenten. (Beiden over wilde bloemen van Noordwest-Europa).

Foto's volgen. (maar ik weet niet meer hoe! :wacko: )
Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

han.endt

Antwoord toevoegen (Add Reply) en onder de icoontjes kan je een bijlage toevoegen.

Gr.
Han.

Pieter Stolwijk

Hierbij de foto's
Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

Pieter Stolwijk

#3
En de tweede.

Of zie: Mijn waarnemingen, maar is niet van mij  :P  
Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

Hinko

#4
Het lijkt wel een mutant met dubbele bloemen. Zoiets als het Haarlems klokkenspel maar dan anders.
mvgr, Hinko

Pieter Stolwijk

Nee, dat lijkt zo, maar op de eerste foto zie je de vier voor Kruisbloemigen karakteristiek kroonblaadjes, echter net als bij Vroegeling, zeer diep ingesneden. De hauwtjes maken ook duidelijk dat het een Crucifeer (pardon, Apiacee) is.
Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

han.endt

Daar heb je gelijk in Hinko. Er zitten veel te veel meeldraden in bloempjes.

Pieter Stolwijk

Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

Hinko

#8
inderdaad Pieter, je hebt helemaal gelijk. Ik dacht dat het 8 kroonblaadjes waren maar het kunnen natuurlijk heel goed 4 heel diep ingesneden zijn. De meeldraden zijn wat moeilijk te tellen, vooral die bloem onderaan lijkt erg vol. De Cruciferen zijn toch Brassicaceae geworden? Of is dit nu al weer veranderd?

even opgezocht:
Apiaceae zijn de schermbloemigen
mvgr, Hinko

Pieter Stolwijk

Jij hebt ook gelijk: Brassicaceae!  
Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

marcel123

#10
op eerste gezicht lijken de bloemen op grijskruid maar die plant is toch grijzer en bovendien klopend e vruchten denk ik niet.
Maar wel diep ingesneden kronnbladen.

De soort komt bij Gramsbergen voor op een molenbelt.

Even nagezocht maar die vruchtjjes wijken toch niet zo heel sterk af. Die haren waren geloof ik vertakt of zo. Is er ook een beschrijving bij?




Pieter Stolwijk

Natuurlijk,... Grijskruid (Berteroa incana). Ken ik wel uit die omgeving, maar herkende hem niettemin niet.
Ik ga de melding aanpassen.

Bedankt, Marcel
Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

Hinko

#12
Stjonge, wat liggen de antwoorden soms voor de hand zeg! Ik had nog in de Flora Helvetica naar Grijskruid zitten te kijken maar ik meende dat de vruchtjes niet klopten. En ik bedenk me nu dat ik in zuid Zweden Grijskruid heb zitten te determineren. Toen herkende ik 'em ook niet direct als Brassicaceae. Ik was toen niet zo overtuigd van de uitkomst omdat de plant nauwelijks grijs behaard was. De gespleten kroonbladen bleken toen de doorslag te geven. Bij de Brassicaceae sleutel je op 'kroonbladen gespleten' de Vroegeling en Grijskruid uit.
mvgr, Hinko

marcel123

#13
Inderdaad, toen ik de kroonbladen zag dacht ik direct Grijskruid, maar de rest van de plant klopte niet...dacht ik. Maar voor de hand....niet direct.