Lasioglossum?

Gestart door xenion, juni 16, 2007, 20:18:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

xenion

Af en toe heb je zo'n soort waarbij je denkt deze moet makkelijk op naam te brengen zijn, en dat het dan toch weer tegevalt... Zo ook deze. Er zaten vandaag diverse exemplaren op een houten bankje.
Door zijn rode achterlijf dacht ik in eerst instantie aan een Bloedbij (Sphecodes), maar na lang zoeken op dat geslacht lijkt het mij toch een Groefbij (Lasioglossum) te moeten zijn. Al diverse pogingen gedaan om de goede soort er bij te vinden, maar kan er toch geen enkele vinden met groene ogen. :huh:
Wie weet wel om welke soort het hier gaat?
Groeten,
Martin

xenion

En van voren is hij nog kleurrijker:
Groeten,
Martin

Jelle

Tis een graafwesp (Sphecidae) en wel een speciale. Ik laat je nog even in spanning wachten.

xenion

#3
CiteerTis een graafwesp (Sphecidae) en wel een speciale. Ik laat je nog even in spanning wachten.
:o
Een hele andere familie zelfs :huh:, zijn ze toch nog lastiger dan ik dacht.
Even lopen zoeken: lijkt mij een Podalonia spec. in ieder geval, maar dan kom ik niet verder.
Ben benieuwd wat het gaat worden...
Groeten,
Martin

Mark van Veen

#4
Volgens mij een Astata of een Tachysphex, graafwespen inderdaad.
groet,

Mark van Veen

Jelle

Ik dacht ook aan een Tachysphex-soort, maar heb nu enige twijfel. Ik heb de link naar dit topic doorgestuurd naar mensen met meer kennis van graafwespen.

Jelle

Het is onmogelijk om deze met zekerheid te determineren. Jammer, maar wel te verwachten met deze soortenrijke groep. Mogelijks gaat het om een mannetje van Tachysphex obscuripennis.

xenion

Jammer, maar is idd te verwachten met deze soorten. Ik zal hem in ieder geval invoeren als een Tachysphex spec..
Bedankt voor de moeite!
Groeten,
Martin