schattig snuitkevertje ....

Gestart door bas waanders, mei 06, 2014, 09:17:25 AM

Vorige topic - Volgende topic

bas waanders

k zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/84156257
onzeker Snuitkever onbekend - Curculionidae indet. gezien op 2014-05-05 Brunssummerheide - Bezoekerscentrum
Foto's:






bij voorbaat dank Bas Waanders

Arp

Hoi Bas,

Heb je een foto/uitsnede waarop de vorm van het schildje (dat witte vlekje midden in de "nek")  goed te zien is?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

bas waanders

Dit is het beste wat ik heb :

Arp

Hallo Bas,

Het is niet helemaal overduidelijk, maar dat lijkt smal. Het zou dan eigenlijk venosus moeten zijn, want pellitus is voor zover ik weet in NL superpoepzeldzaam (en is meen ik wat anders van kleur). Enigszins apart, want ik zie op de andere foto's geen duidelijke haarkam op de kont.

Zou je de laatste foto uit de eerste reeks ook nog een slag groter kunnen leveren? (sorry)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

bas waanders

Tuurlijk , even croppen :-)

Arp

Hmppffffff ... schildje zou ik op venosus inzetten, maar de kont heeft meer van glandium. Ik durf ook niet te zeggen of de snuit te kort is voor (mannetje) glandium en pellitus geloof ik niks van, (kleur) c.q. lijkt me erg sterk. Vorm van de tandjes onder de achterdijen ook altijd moeilijk/onmogelijk op foto.

Misschien dat Theodoor meer durft, ik moet er niet meer van willen maken dan Curculio spec. met mijn *kuch*kennis*hoest*

  Theodoooooor ?!?!!
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

bas waanders

De tijd schiet me nu tekort , anders zou ik even (........)  op Kerbtier kunnen kijken , hoewel dat niet altijd even gemakkelijk is . Ik hou het in de gaten en ben ook echt blij dat er in ieder geval een richting aan is gegeven :-)

bas waanders

Mooie link , maar nu weet ik ook wat het probleem is ...... lastig beestje , of liever : ik had meer foto's moeten maken :p
http://barry.fotopage.ru/gallery/showimages.php?action=added&category=991

beetlestitch

glandium geen mogelijkheid?? groeten toon
Toon Keukelaar

Arp

Ja, dat zeg ik, qua kont wel - maar het schildje lijkt te smal, toch?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

beetlestitch

foto is een beetje schuin genomen dus vertekent dit wat volgens mij. groeten toon.
Toon Keukelaar

bas waanders

Dus toch maar Curculio glandium ? Ik zet hem daarop , maar nog niet (helemaal) zeker .... :rolleye: