influx Vale Gieren (zomer 2007 & 2008)

Gestart door Klaas, juni 16, 2007, 12:44:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

BWoets

CiteerEr worden op 12 augustus 70 (40 en later nog eens 30) vale gieren boven Hoogeveen (Dr) gemeld. Dat lijkt mij een spektakel van jewelste. Zelfs als ze alleen maar overvliegen. Wat mij een beetje stoort is dat er geen melding meer ergens vandaan komt van een grote groep vale gieren. Waar zijn ze gebleven? En waarom stelt niemand deze vraag? Want ik heb er zelf al 2 dagen op lopen kauwen.
Volgens mij zijn alle Gieren gewoon weer naar het zuiden en hebben we nu voornamelijk gevalletjes van 'wishfull thinking'.
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

Jos Welbedacht

#721
Ik weet het niet, zou het niet kunnen dat onze gieren naar de Alpen zijn gevlogen en dus nog steeds rondzwerven.
Daar is het minder opvallend als je zo'n grote groep gieren ziet, en bovendien zou het de vogels van Duitsland verklaren. De gemeende groepen van Drenthe kwamen ook uit die richting.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

icrietdijk

Tuurlijk kunnen ze rondzwerven, maar ik stel me voor dat als er 70 vale gieren op een vuilnisbelt ofzo landen dat het Journaal er breedvoerig over bericht in de zin van "Moeders houdt je kinderen binnen!" Maar nu geen enkel spoor. Zelfs als ze naar Duitsland gevlogen zouden zijn dan moeten er tussen Hoogeveen en de Duitse grens toch waarnemingen zijn gedaan? In dat gebied wonen ook mensen die op Waarneming.nl hun ontdekkingen plaatsen.

HansP

Vale Gieren kunnen het natuurlijk altijd zijn geweest. Ik heb geen berichten/foto's gezien van de waarnemer zelf en kan dus niet oordelen over de expertise van de waarnemer. Volgens mij zijn trouwens de meldingen ook "in behandeling' gezet, ik zie ze nl. niet meer..... <_<

Wat ik wel verdacht vind is de locatie. Hoogeveen is net ten noord-oosten gelegen van De Wijk, waar één van de grootste ooievaarstations van Nederland is. Hier stijgen regelmatig (zeker in het najaar) grote groepen ooien op en neer. Mijn grootste groep ooit is hier ruim 425 stuks in de weilanden!! Verwarring met ooievaars is m.i. zeker een mogelijkheid. :huh:

Groet,
Hans
Groet,
Hans Pohlmann

vgustings

#724
Gisteren heeft trouwens iemand een waarneming van een Vale Gier boven het Wurmtal (nabij kerkrade (lb)) ingevoerd.

http://waarneming.nl/bl_details.php?id=44508
Vincent Gustings

www.paddentrek.co.cc

P1234

Ik ken de waarnemer goed genoeg om overtuigd te zijn van de betrouwbaarheid van de waarnemer en de waarneming; hij weet echt het verschil tussen een Vale Gier en een Ooievaar. Er is zondag door meerdere vogelaars gezocht, maar we hebben de vogels niet kunnen vinden. Maar zelfs bij groepen van deze omvang is het zoeken naar een speld in een hooiberg, en Drenthe is niet de meest overzichtelijke provincie.
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

egilio

Op 23 augustus nog een Vale Gier over Venlo (zie foto's op dutchbirding), die dag ook 3 vogels gemeld over Harderwijk, maar de omschrijving 'met drieen aas aan het zoeken' vind ik erg subjectief klinken.
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

Jaap Denee

#727
CiteerOp 23 augustus nog een Vale Gier over Venlo (zie foto's op dutchbirding), die dag ook 3 vogels gemeld over Harderwijk, maar de omschrijving 'met drieen aas aan het zoeken' vind ik erg subjectief klinken.
Dat laatste wist ik nog niet. Via welk medium is dat gemeld? Je kon er ook bijna op wachten: Vorige week stond er opnieuw een verhaal over gieren in een lokaal krantje in Harderwijk en Ermelo (Het Kontakt). Om precies te zijn: mijn verhaal over die 6 gieren van 8 juli over Ermelo.

Het heeft eerder in het Veluws Dagblad gestaan en dit resulteerde toen ook in een claim in de omgeving Ermelo/Harderwijk. Het verhaal in het Veluws Dagblad week nogal af van de werkelijkheid, dus toen ik voor de tweede keer benaderd werd door Het Kontakt dacht ik mijn kans schoon te zien om een en ander recht te zetten.

Jammer genoeg is de definitieve versie niet helemaal geworden zoals gehoopt (bepaalde mensen hadden me al gewaarschuwd  ;) / overigens niets ten nadele van de schrijver: hij heeft me correcties en aanvullingen laten maken). Er is namelijk vooral flink gesneden in de passage met determinatiekenmerken. Nu moest de lezer van het krantje het doen met de 'ietwat' beknopte determinatiehandleiding: "Een zeer grote roofvogel met lange vleugels", "De relatief korte staart sluit andere soorten uit", en: "Het zijn aaseters".

N.B. Het beetje reclame dat ik gemaakt had voor (een) bepaalde vereniging(en) heeft de definitieve versie overigens ook niet gehaald, Wietze.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

frankw

gister 1tje bovern utrecht via db: "om ... circelde de gier voor de deur.." kijk je naar buiten door de deur opening vliegt er geen gier voor je huis... B)  

henrico

Wat is dit??
Ik heb mijn waarneming geplaatst en hij wordt verwijdert!!
Ik heb samen met mijn vriendin een groep van 5 vale gieren gezien ze vlogen samen al circelend in een termiek hier bij hasselt in overijssel. 5 vogels van meer dan 2 meter in spanwijdte met kleine kopjes en gevingerde vleugels!. Boven onze hoofden. Heb mij gelijk aangemeld bij deze site want ik vond het prachtbeesten nog nooit zoiets gezien. Wat kan het anders zijn geweest dan de vale gier?
Ik twijfel sterk of ik ooit nog eens mee doe aan sites gelijke deze.

Groeten Henrico  

steenl

Hoi Henrico,

Allereerst bedankt voor je waarneming. Je waarneming is niet verwijderd! Waarneming.nl verwijdert nooit waarnemingen. Gezien de zeldzaamheid van de soort is je waarneming in behandeling gezet.
Vandaar dat je de waarneming niet terug ziet in het hoofdscherm.
Heb je ook Ooievaars overwogen? Er worden nu in Overijssel veel overvliegende Ooievaars gemeld.

Groet,

Edwin Russer

Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2