influx Vale Gieren (zomer 2007 & 2008)

Gestart door Klaas, juni 16, 2007, 12:44:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

BWoets

Citeer
Citeerik bedoel dat vale gieren uit belgie klakkeloos worden overgenomen terwijl het in nederland het telkens een andere soort betreft.

Goed, Hisko, jij bedoelde dus niet hetzelfde als wat ik dacht. Ik stoorde me niet aan het feit dat wij meldingen niet klakkeloos overnemen, maar wel aan het feit dat sommigen onder ons dan ook maar meteen flauwe grapjes gaan maken over die melding. Daarmee ontneem je de melder de lol om iets te melden en zal een volgende, zekere door Liesbeth waargenomen Vale gier waarneming.nl niet eens meer halen.
Helemaal mee eens Jaap!
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

Jeroen Nagtegaal

Citeerooievaartje..... B)
Reiger, kop was ingedoken,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

frankw

oh, ik zie nu pas het commentaar op mij.. beetje humor moet je houden.. maar het is absoluut niet de bedoeling om iemand af te zeiken hoor.. maar goed..


gister werd er weer een groep gemeld.  vale gier

Jaap Denee

Citeergister werd er weer een groep gemeld. vale gier

Dat is om de hoek t.o.v. de plek waar ik er een paar weken terug 6 zag. Zou bijzonder toevallig zijn. Maar de beschrijving die door meneer Nico de Bruijne bij deze melding gegeven wordt is wel 'wat magertjes'.

Afgelopen maandag kwam er een reporter (jongeman met bloqnote) langs om me te vragen naar m'n waarneming. Een dag later stond er een artikeltje in het Veluws Dagblad. Misschien dat het een met het ander in verband gebracht kan worden...
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Thijs Udo

Bij de Woestijnplevier het gerucht gehoord dat Nick vd Ham gisteren zonder verrekijker 3 mogelijke Vale Gieren had "hier ergens in de buurt"...

Jaap Denee

Citeer"hier ergens in de buurt"

...bij de Woestijnplevier bedoel je?

Toch maar weer omhoog kijken dan? Zucht. Wat een gedoe...

;)  
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Thijs Udo

#696
Ja, bij de Woestijnplevier, vlogen richting Noord geloof ik.

frankw

das wel appart ja, jaap.

miss komt er een betere/ruimere 2e omschrijving, het zou natuurlijk top zijn als het echt om gieren gaat,  

Jaap Denee

#698
Citeermiss komt er een betere/ruimere 2e omschrijving, het zou natuurlijk top zijn als het echt om gieren gaat,

Hoi Frank, die is er nu: aanvullende beschrijving

't is nog steeds niet optimaal, maar de waarnemer heeft toch wat soorten overwogen en, blijkbaar, uitgesloten. Blijven opletten dus de komende dagen.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Jos Welbedacht

Wel is het opvallend dat het gisteren een goeie termiek dag was.
Ik heb ontzettend veel roofvogels gezien, denk dan ook aan groepen Buizerds van soms wel meer dan 25 exemplaren. Ook zijn er gisteren heel veel Zwarte Ooievaars gezien.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

egilio

Ik zag gister ook vrij hoog wat ooievaars cirkelen. En dan kan het knap lastig zijn om de uitgestrekte nek te zien, het wit van de nek heeft nou eenmaal vrij weinig contrast met blauwe lucht of wolken. Iemand die naar vogels kijkt die op 2km hoogte vliegen zonder verrekijker of telescoop en beweert een ingetrokken nek te zien lijkt me zeer sterk. Je ziet geen nek, maar dat wil niet zeggen dat je een ingetrokken nek ziet, en dat laatste kan hij zonder verrekijker niet gezien hebben.
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

P1234

#701
Er zijn weer twee Vale Gieren opgedoken in het Noordhollandse. Midden in Heemskerk, ter plaatse nog wel!! ;)
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

petermeer

Moet deze niet bij onjuiste determinaties?

Midden in Heemskerk, tp! Geen beschrijving.
Lijkt verdacht.
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

frankmeer

#703
De Heemskerkse is verwijderd (of onzichtbaar gemaakt?), maar er duikt een nieuwe waarneming op, 20 (!!!) boven Noordbroek, Groningen.
http://waarneming.nl/wn_details.php?id=2713240
Frank van der Meer

egilio

Voor wat het waard is, van nu.nl, tis weer komkommertijd: Link

CiteerHongerige aasgieren zaaien paniek in Pyreneeën
Uitgegeven: 6 augustus 2007 09:27
Laatst gewijzigd: 6 augustus 2007 09:37

PARIJS - Ongeveer 10.000 hongerige aasgieren zaaien paniek in de Pyreneeën en het Baskenland. Zij vallen levende dieren aan en gedragen zich ook agressief tegen mensen.

Dat meldde de krant The Times maandag. Reden voor het gedrag van de gieren, die normaal alleen dode dieren eten, is een nieuwe Europese richtlijn.

Die verbiedt de oude Noord-Spaanse traditie dood vee in de akkers achter te laten. De boeren moeten dood vee nu verbranden of op een andere manier opruimen.

Een boer in Baskenland zag hoe een levende koe werd aangevallen door tientallen aasgieren: "Je kan je niet voorstellen hoe het is om te zien hoe een dier levend wordt opgegeten."

Bejaarden

Ook werd een groep bejaarde wandelaars dreigend benaderd in de Pyreneeën. Een Franse bejaarde was overleden aan een hersenbloeding. De overige leden van de groep raakten in "complete paniek" door het dreigende gedrag van de aasgieren, aldus een omwonende.

Vogeldeskundigen zeggen dat aasgieren geen levende dieren aanvallen en dat dit gedrag in duizenden jaar tijd niet is veranderd. Maar boeren hebben al tientallen gevallen van aangevallen en gedood vee gemeld. Een Franse herder in de Pyreneeën zegt dat dertig toeristen ooggetuigen waren toen een groep aasgieren begon aan de poot van een van zijn schapen.
© ANP

Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

Bas vd Burg

Goh, ik wist niet dat er 10.000 Aasgieren in de Pyreneeën zitten  :lol:

Maar als ik het stukje zo lees, krijgt Martijn de Jonge toch nog gelijk B)  
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

laatvlieger

CiteerGoh, ik wist niet dat er 10.000 Aasgieren in de Pyreneeën zitten  :lol:

Maar als ik het stukje zo lees, krijgt Martijn de Jonge toch nog gelijk B)
Ik wilde het stukje hier net gaan plaatsen.  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Inge van der Wulp

Was vorige week op bezoek bij familie in de Jura. Ook weer in Jurafaune  geweest.

Daar vertelde ze dat ze al de gehele zomer last hebben van hongerige Vale gieren. Ze hebben zelf 1 Vale gier maar de afgelopen zomer zijn er een heleboel zomaar aan komen vliegen om mee te dineren. Toch vreemd want in de Fanse Pyreneeën zijn nog wel plaatsen waar ze dode dieren voor gieren achter mogen laten (mijn oom en tante zijn er toevallig vorige week geweest)
Groeten, Inge van der Wulp

Mijn eigen website: http://ingevanderwulp.nl

mrjonge

#708
Opmerkelijk dat de meeste meldingen van agressieve vale gieren uit de broedgebieden of directe omgeving komen. Dat bevestigt de stelling dat echt uitgehongerde gieren die 1.000 kilometer naar Nederland en België waarschijnlijk niet meer halen, dat kost te veel inspanning/energie. De tocht naar België, Nederland en Duitsland lijkt meer een zwerftocht te zijn geweest dan een hongertocht. Wat betreft de prooikeuze: vale gieren zijn opportunisten maar dat is een bekend verhaal.

Martijn de Jonge

Jaap Denee

CiteerWat betreft de prooikeuze: vale gieren zijn opportunisten maar dat is een bekend verhaal.
Je zou ze dus kunnen lokken door jezelf in een weiland neer te leggen...  ;)
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Hans Bossenbroek

In navolging van de Witvleugelsterns volgt er misschien wel een broedgeval.  :duim: Houdt er iemand iets geheim?

JaapHennevanger

Gisteravond op Radio 1 rond kwart voor 12, zei iemand die daar woonde (midden in de Pyreneenen) dat de populatie met 50% gedaald was en de jongen met 70% was afgenomen dat is toch wel erg snel en veel in 2 jaar.
Jaap Hennevanger



Guus Peterse

Wordt het trouwens niet tijd dat deze
http://waarneming.nl/wn_details.php?id=2699175
op onzeker gzet wort? Ik vind het toch allemaal weinig overtuigend, om het maar voorzichtig uit te drukken.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Vincent Hart

Uhm,

Volgens lauwersmeer.com (externe waarneming) vanmiddag 2 groepen van 40 + 30 'vaaltjes' over Hoogeveen vanmiddag...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Leon Olsthoorn

melding op Lauwersmeer.com:
CiteerEen groep van maarliefs 40 Vale gieren werd rond 15.00 uur waargenomen vliegend in noord-westelijke richting. In deze groep zat ook een Ooievaar. Circa 20 minuten later werd deze groep gevolgd door nog een groep Vale Gieren van circa 30 vogels!
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

Jos Welbedacht

Kan toch haast niet missen als er een Ooievaar tussen zit?
Misschien richting het wad?
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

RWester

Kollektief die twee (drie) van de Duitse Waddenzee ophalen  :duim:  
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


Vincent Hart

... En zo staat de waarneming van twee vale gieren van waarneming.nl van vandaag als 'zeker' op de DB site. Niets ten nadele van de waarnemers (nou ja, misschien dat ze het niet eens zijn over het aantal vogels...) maar op basis van de huidige beschrijving lijkt me dit geen zekere waarneming. Daarop aansluitend: Weet iemand iets meer van de waarneming in Hoogeveen van gisteren? Enige check geweest daarop?

Het ging zo goed met het kritisch volgen van waarnemingen van vg's...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

RWester

Wordt nog steeds kritisch gevolgd, alleen soms niet altijd even (zeer) snel.

Hoe andere sites van onze site waarnemingen overnemen lijkt me aan hun.
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


icrietdijk

Er worden op 12 augustus 70 (40 en later nog eens 30) vale gieren boven Hoogeveen (Dr) gemeld. Dat lijkt mij een spektakel van jewelste. Zelfs als ze alleen maar overvliegen. Wat mij een beetje stoort is dat er geen melding meer ergens vandaan komt van een grote groep vale gieren. Waar zijn ze gebleven? En waarom stelt niemand deze vraag? Want ik heb er zelf al 2 dagen op lopen kauwen.