lieveheersbeestjes zonder stippen

Gestart door Henk Soepenberg, mei 01, 2014, 10:04:54 AM

Vorige topic - Volgende topic

Henk Soepenberg


Een stuk of acht exemplaren in vochtig grasland. Zwarte kop en 4 mm groot.  Cynegetis impunctata?  :blink:














Vriendelijke groeten,
Henk

Gerrian

Daar lijkt het wel erg op, maar die soort is niet bekend uit Nederland. Waar heb je ze gezien, voer je de waarneming in?

Henk Soepenberg

dag Gerrian, ergens bij mij in de buurt, en de waarneming is ingevoerd - op uurhok-niveau ... ;)
Vriendelijke groeten,
Henk

Arp

Kan eigenlijk niet missen Henk - fantastische waarneming  :o  :duim:

Had je een exemplaar verzameld?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Gerrian

Dat je hem hebt ingevoerd had ik inmiddels al ontdekt. En nu Arp het ook eens is met je determinatie begin ik toch echt te geloven dat je een nieuwe soort voor Nederland hebt gevonden en dat is natuurlijk heel leuk!

Henk Soepenberg

bedankt Gerrian en Arp
nee, heb geen exemplaar verzameld (ik verzamel niet)  :blink:
Vriendelijke groeten,
Henk

Arp

Okay, ik heb Jan Cuppen en de andere Kevermannen even gevraagd of zij al eerdere meldingen kennen. Alstie inderdaad nieuw is voor Nederland moet Jan maar beslissen of het "van foto" kan als officiële bevestiging, maar ik vermoed eigenlijk dat men wel graag een exemplaar zou willen zien ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Henk Soepenberg

ja, dat denk ik ook, maar de vindplaats blijft (voorlopig) geheim Arp  B)
Vriendelijke groeten,
Henk

Th.Heijerman

Ah, prachtig, het lijkt er inderdaad op!

Maar toch vind ik dat er een exemplaar verzameld zou moeten worden om een vlekloze vorm van Subcoccinella met zekerheid uit te kunnen sluiten...

Theodoor

Arp

@Henk: Ja, helemaal prima hoor  :duim: Dat moet je verder maar met Jan regelen als hij het publiceren wil.

@Theodoor: Tja - kop is wel heel er duidelijk zwart hè ... Ik heb hier zelf geen liggen dus ik kan niet even andere dingetjes vergelijken (kleur onderkant, tasters etc). Het zijn gelukkig wel scherpe foto's :)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Henk Soepenberg

Vriendelijke groeten,
Henk

Arp

Top - leuk hoor Henk  :duim: Ze hebben die hoek van NL dus kennelijk echt min of meer gecoloniseerd :)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Henk Soepenberg

"Het biotoop waarin ze voorkomt is niet zeldzaam" (citaat Vincent Kalkman)  zie: http://www.natuurbericht.nl/?id=12545&cat=insecten

Zal daarom ook wel in andere hoeken van Nederland zitten, denk ik  :blink:
Vriendelijke groeten,
Henk

thijsdegraaf

Gefeliciteerd Henk!!  :duim:  Op een of andere manier zie ik dit topic vandaag voor het eerst.

Henk Soepenberg

Vriendelijke groeten,
Henk

Arp

Citaat van: Henk Soepenberg op september 29, 2014, 12:45:12 PM
Zal daarom ook wel in andere hoeken van Nederland zitten, denk ik  :blink:
Zal, zal ... voorlopig ben jij toch mooi de enige die ze vindt ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Henk Soepenberg

Ja, da's waar ... vandaag ook nog in een derde hok gezien, maar vind het nu wel genoeg  ;)
Vriendelijke groeten,
Henk

thijsdegraaf

Weer een beestje voor mijn verlanglijstje.  ;D

victorwiro

Geweldige waarneming Henk! Gefeliciteerd :duim:!!!

Staat ook nog op mijn verlanglijstje.

Groet,
Willy Ronkes
Met vriendelijke groet,
Willy Ronkes

Henk Soepenberg

Bedankt Willy  :blink:

Citaat van: thijsdegraaf op september 29, 2014, 19:56:35 PM
Weer een beestje voor mijn verlanglijstje.  ;D

Citaat van: victorwiro op september 29, 2014, 20:24:08 PM
Staat ook nog op mijn verlanglijstje.

Prima jongens!  :duim:  ;D

Vriendelijke groeten,
Henk

Michiel en Milka

Leuk werk, een nieuwe soort voor Nederland ontdekken!  :) Gefeliciteerd! Ik had eerdere berichtgeving ook gemist, terwijl lhb-tjes hoog op mijn lijstje van interesses staan.
Groet, Michiel

Henk Soepenberg

Citaat van: Michiel en Milka op september 29, 2014, 21:41:54 PM
Leuk werk, een nieuwe soort voor Nederland ontdekken!  :) Gefeliciteerd!

Dank je Michiel. Ah ja, het dragonderdooiermos  :blink:
Vriendelijke groeten,
Henk

arpwifi

Vermoedelijk naar aanleiding van dit "nieuws" op VroegeVogels meldt zojuist ook het NOS-journaal op de radio NPO1 dat er een nieuw lieveheersbeestje in Nederland is opgedoken...
O0
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

Gerrian

Kennelijk is men bij de NOS vergeten dat er al op 8 juni 2014 een bericht op Nature Today stond. Ook toen heeft Vroege Vogels er aandacht aan geschonken.