libertella faginea

Gestart door ratje, april 30, 2014, 19:19:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

ratje

Op een takje (weet niet welk hout, kan loof- of naalhout zijn) barstten door de schil kleine op Arachonpeziza lijkende bekertjes/kelkjes. Ik dacht aan een soort van uitbreekkommetjes. Tevens zaten er op het takje gelige kloddertjes die na het vochtig leggen uitgroeiden tot rare gedrochtjes. Bij droger waren ze ook erg snel weer weg. 2x een stukje onder de mic. gedaan en ik zag alleen maar sporen van ca 25x1,5 µm, een imperfect iets, denk ik. Zo'n arachno-achtig schijfje onder de mic. gedaan, kreeg er geen sporen uit. Vanochtend opende ik het doosje en toen zaten er op verschillende schijfjes zwarte bolletjes. Weer onder de mic. en nu kreeg ik dezelfde soort sporen als ik eerst bij het gele gehad had. Het wordt er zo niet makkelijker op.
Misschien heeft iemand een suggestie in welke richting ik moet gaan zoeken.

ratje

ik denk dat ik een stapje verder ben. Op een duits forum kwam deze naar voren:  libertella faginea is the anamorphe of quarternaria/eutypella quaternata. the teleomorph is a pyrenomycete. Dit zou dan evt. Eutypella quaternata kunnen zijn? Of is dit een synonimen van libertella faginea.

Misschien kan iemand me hiermee op weg helpen voor een controle op het materiaal. Ik heb alleen geen flauw idee wie ik hierover zou kunnen benaderen. 




ratje

het problem is opgelost: libertella faginea is de naam