Hoofdmenu

taxuskever

Gestart door UULENHOF, april 26, 2014, 11:05:16 AM

Vorige topic - Volgende topic

UULENHOF

Is het mogelijk om bij de Gegroefde lapsnuitkever ook de veel gebruikte maar onofficiƫle naam Taxuskever te vermelden?
Bovendien is de verspreidingskaart onder informatie leeg.


bvd
uulenhof

Douwe van der Ploeg

#1
Dag Uulenhof (?? het is gebruikelijk om op het forum je ware naam te gebruiken),

De aanwezige experts (en dat zijn er zeker een aantal) gebruiken geen Nederlandse namen, sterker nog: in veel gevallen zullen ze geen enkel idee hebben waar je het over hebt. Om die reden is er eigenlijk geen draagkracht voor het gebruik van de recent verzonnen Nederlandse namen voor veel keversoorten en zal ik je aanraden om gewoon standaard te zoeken en te praten met wetenschappelijke namen. Eerst even wennen, maar door gewoon veel te kopiƫren leer je het vanzelf, en zo zijn eventuele discussies veel makkelijker te volgen door iedereen en is de kans ook groter dat een expert zal reageren. Ook is er bij gebruik van Nederlandse namen veel verwarring mogelijk door gelijkende namen (zo kwam ik laatst al groene bladsnuitkever vs. groene struiksnuitkever tegen, maar ook gekorrelde schallebijter vs. korrelschallebijter..).

Dat de kaart onder info leeg is, komt denk ik doordat alleen goedgekeurde waarnemingen van het afgelopen jaar daar op staan. Die zijn er voor deze soort echter niet.
Douwe van der Ploeg

hiskodevries

Douwe, je opmerking over de kaart klopt helemaal .
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Th.Heijerman

Snap ik niet. Er zijn wel degelijk goedgekeurde waarnemingen van Otiorhynchus sulcatus. En ik zie ook stippen, nou ja, hokken, op de kaart ....

Theodoor

Douwe van der Ploeg

Het gaat om de kaart op de info-pagina, Theodoor (zie onder), en die kijkt alleen naar het afgelopen jaar.

Douwe van der Ploeg

Th.Heijerman

Ja, hier staan geen stippen omdat er in de gekozen periode geen goedgekeurde waarnemingen vallen. En dus niet omdat er voor deze soort geen goedgekeurde waarnemingen zijn omdat hij niet op basis van een  foto te determineren zou zijn...

Maar het eerste deel van je verhaal is duidelijk!

Theodoor

Douwe van der Ploeg

Je hebt gelijk, het woordje "recentelijk" of iets dergelijks mist ;)
Douwe van der Ploeg