4 (of meer) gallen op (zomer?)eik ..

Gestart door Bj.schoenmakers, april 27, 2014, 21:35:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

Bj.schoenmakers


Ik zou graag willen weten welke soorten dit zijn en of mijn determinaties een beetje juist zijn.
Ze zaten allemaal op dezelfde tak op een (volgens mij) zomereik.
Het betreft deze waarnemingen:

1:
http://waarneming.nl/waarneming/view/83831297
onzeker Gordelgalwesp - Andricus curvator gezien op 2014-04-24 Nijmegen - Heijendaal
Foto's:




2:
http://waarneming.nl/waarneming/view/83831845
onzeker Galappelwesp - Cynips quercusfolii gezien op 2014-04-24 Nijmegen - Heijendaal
Foto's:


3:
http://waarneming.nl/waarneming/view/83831697
onzeker Gerimpelde meeldraadgalwesp - Andricus quadrilineatus gezien op 2014-04-24 Nijmegen - Heijendaal
Foto's:




4:
http://waarneming.nl/waarneming/view/83831777
onzeker Colanootgalwesp - Andricus lignicolus gezien op 2014-04-24 Nijmegen - Heijendaal
Foto's:



Grada Menting

Zo dat zijn er nogal wat.
Ik denk te zien: Gerimpelde meeldraadgalwesp en de Lensgalwesp

Margreet Kwh

En de eerste lijkt me inderdaad een Gordelgalwesp-gal.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Bj.schoenmakers

Bedankt voor jullie reacties.
De 2e foto (1b) is misschien inderdaad een lensgalwesp gal in aanbouw qua vorm, het blad eromheen was echter volgens mij ook enigzins vervormd en/of verdikt en de gal lijkt meer in het blad te zitten (met een soort uitlopers) dan er op te liggen zoals bij lensgallen, maar misschien gebeurt dat in een later stadium, de boom staat in de buurt dus ik zal het eens in de gaten houden hoe ze zich verder ontwikkelen als ik ze nog kan terugvinden .. ;-).

Dus ik noteer tot nu toe:
1a : Gordelgalwesp 
1b : onzekere Lensgalwesp ?
2 : onzekere Galappelwesp ?
3a : Gerimpelde meeldraadgalwesp
3b : Gerimpelde meeldraadgalwesp
4 : onzekere Colanootgalwesp ?

Volker

Goedemorgen

1. Gal van biseksuele generatie Andricus curvator
2. Gal van biseksuele generatie Neuroterus quercusbaccarum die worden gevormd op bladeren
3. Gal van parthenogenetic generatie Andricus quadrilineatus
4. Gal van biseksuele generatie Andricus kollari of Andricus lignicola

Groetjes volker

fluitenier

Citaat van: Volker op april 28, 2014, 06:43:11 AM

1. Gal van biseksuele generatie Andricus curvator
2. Gal van biseksuele generatie Neuroterus quercusbaccarum die worden gevormd op bladeren
3. Gal van parthenogenetic generatie Andricus quadrilineatus
4. Gal van biseksuele generatie Andricus kollari of Andricus lignicola

Groetjes volker

:right:

@ B. Schoenmakers: bij de laatste foto is de waardplant die je hebt ingevoerd (Zomereik - Quercus robur) waarschijnlijk fout, je kiest beter voor "eik spec".

@ Volker, Grada en Margreet: bedankt voor jullie bijdrage!  :duim:
Groeten,
Bart - validator gallen

Familieoverzicht galwespen NL - galwespen BE
Familieoverzicht galmuggen NL - galmuggen BE
Familieoverzicht galmijten NL - galmijten BE

Gebruik de Gallenzoeker!

Volker

Citeer
@ B. Schoenmakers: bij de laatste foto is de waardplant die je hebt ingevoerd (Zomereik - Quercus robur) waarschijnlijk fout, je kiest beter voor "eik spec".

Hallo

Host --> Quercus cerris

Groetjes Volker

Bj.schoenmakers

Ah.. bedankt !, verkeerd begrepen,1a en 1b toch dezelfde veroorzaker, ik dacht aan de lensgallen van de andere generatie, die als plakkers op het blad zitten. de 2e gal lijkt me inderdaad de biseksuele generatie Neuroterus quercusbaccarum, ik pas de waarneming aan. de 4e laat ik dan maar op onzeker.

P.S. Ik kan me niet herinneren dat deze boom van die behaarde eikels had maar ik zal de waardplant ook even aanpassen  (komt deze combinatie gallen excusief op moseik voor ?).


Henk Soepenberg

Citaat van: Bj.schoenmakers op april 28, 2014, 11:22:20 AM
(komt deze combinatie gallen excusief op moseik voor ?).

volgens mij niet, want heb ook wel eens zulke geclusterde galletjes gezien aan zomereik
Vriendelijke groeten,
Henk

Volker

Hoi Henk

De gal van de biseksuele generatie alleen op Quercus cerris! Uw gal is misschien Andricus corruptrix? Was het slechts een enkele gal ?

Groet Volker

Henk Soepenberg

Citaat van: Volker op april 29, 2014, 10:38:48 AM
Was het slechts een enkele gal ?

Hoi Volker,

Nee, het waren vijf kleine gallen dicht bij elkaar (foto). Op de tweede foto drie galletjes, ook aan zomereik (Q. robur)  :blink:
Vriendelijke groeten,
Henk