Behangersbij spec.?

Gestart door xenion, juni 14, 2007, 23:02:34 PM

Vorige topic - Volgende topic

xenion

Ook deze bij ben ik tegengekomen op de Klokjesbloem (Campanula) hier in de tuin. Maar deze soort heb ik maar 1 keer gezien. Ik kom zelf geen soort tegen waarbij ik een idee heb dat het hem kan zijn...
Is hier wat van te zeggen?
Groeten,
Martin

xenion

#1
Foto 2, helaas niet echt scherp, maar laat wel een duidelijk gegroefd achterlijf zien:
Groeten,
Martin

xenion

Niemand die in ieder geval de soortnaam kan bevestigen (of misschien zelfs de soort weet)? Ik heb hem ondertussen al 2 keer vaker gezien waarbij hij ook op een andere soort blauwe klokjesbloem zat (naam weet ik zo niet).
Groeten,
Martin

corzonneveld

Zeker op grond van foto 2 lijkt het me inderdaad een behangersbij, Megachile spec. Ik heb begrepen dat je die niet van foto af moet willen determineren... (schade en schande en zo)
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

xenion

Bedankt voor je reactie Cor.
Ik weet dat sommige soorten erg lastig zijn, maar ik had de stille hoop dat dit exemplaar misschien wel op naam gebracht kon worden ;)
Groeten,
Martin

rg.roepers

Hoogst waarschijnlijk M. willughbiella, de enige echte klokjeliefhebber onder de Nederlandse behangersbijen.

xenion

#6
Ik heb hem ondertussen al 2 keer vaker gezien, en alleen op Klokjesbloemen. Ik zal hem omzetten naar een onzekere M. willughbiella, of ben jij zeker van de determinatie?
Bedankt!
Groeten,
Martin