Scymnus heel klein lieveheersbeestje! Scymnus auritus misschien?

Gestart door thijsdegraaf, april 20, 2014, 17:37:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

thijsdegraaf

Ik heb alle Scymnus soorten bekeken op waarneming, maar van een naam ben ik niet zeker.De eerste die ik ooit gezien heb.Scymnus auritus misschien? Roodbruine kop, poten en achterkant.
Op een hortensia. Ik was een Ischnomera cyanea aan het fotograferen toen ik hem zag lopen. Helaas had ik geen bakje bij me want er stond nogal wat wind, waardoor het blad bewoog. Toen ik hem zocht, omdat hij zich verstopte, vond ik een Calvia decemguttata. Die heb ik ook nog nooit in de tuin gehad. Soms vind je van alles tegelijk. Hopelijk kan iemand me de juiste naam vertellen.
Het betreft deze waarneminghttp://waarneming.nl/waarneming/view/83549291Lieveheersbeestje spec. - Coccinellidae spec. gezien op 2014-04-20 Bergen (NH)
Foto's:

bij voorbaat dank Thijs de Graaf

blaauw7

Groeten,
Dick Belgers

thijsdegraaf

#2
Ja dat snap ik Dick, maar zoals ik al schreef had ik geen doosje bij me. Zoiets kleins krijg je dan ook beter op de foto. Ik was al blij dat ik in ieder geval m'n camera bij me had. Ik kijk toch al een aantal jaren m'n tuin na op insecten. Maar ik had ze nog nooit gezien. Ook niet met uitschudden met een paraplu eronder.
Voor zover ik kon zien is er geen Scymnus spec. op Waarneming.

rietvanoosten

met vriendelijke groet, Riet

jan cuppen

Scymnus is meestal niet van foto te determineren, zo ook hier.

Wat je zeker moet doen in je eigen tuin is altijd een buisje bij je hebben. Kever in potje,naar binnen lopen, camera pakken, foto's maken, kever weer terug in buisje en melden op waarneming.nl. Indien je binnen een paar dagen geen reactie krijgt, kun je de kever weer loslaten in eigen tuin.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

rietvanoosten

Hallo Jan,
Ik zal wel vragen stellen die vast al eens beantwoord zijn, maar toch.
Hoe "verzorg" je zo'n kevertje die 3 dagen in een potje, en als je een kevertje zou willen opsturen: hoe te handelen?
Meen ooit iets gelezen te hebben over beestje in de koelkast.
met vriendelijke groet, Riet

beetlestitch

beste riet. dat is inderdaad de oplossing. door de lage temperatuur gebruikt de kever geen energie dus ook geen voeding nodig, hij/zij kan dan weer onbeschadigd terug in de natuur als er verder geen vragen over zijn . groeten toon.
Toon Keukelaar

rietvanoosten

met vriendelijke groet, Riet

thijsdegraaf

#8
Hallo allemaal, bedankt voor jullie reacties.
Ik reageer een beetje laat, maar ik was dit weekend niet thuis. (Ben net binnen  :) )
Normaal heb ik altijd een doosje op zak. Ook als ik niet in de tuin ben. Een ander probleem is dat ik graag mooie foto's wil maken en dan ontsnappen ze nog wel eens, zoals het lieveheersbeestje, dat ik twee dagen later heb gefotografeerd. http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=271755.0. Is daar nog iets over te zeggen Jan, want als je die twee vergelijkt, zou je kunnen denken aan mannetje vrouwtje.
Over het bewaren: Als je bij de volgende, die je ziet, weer niet weet wat het is, ben ik ook tevreden met spec. Bijvoorbeeld bij veel bladhaantjes. Opsturen doe ik eigenlijk alleen als ik weet dat ik iemand een plezier doe. Bijvoorbeeld een snuitkevertje voor Theodoor. Meer om iets terug te doen voor alle hulp op Waarneming.

Arp

Je kunt mij altijd een plezier doen met Scymninae - moet nog veel leren en vind ze zelf niet vaak :)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

thijsdegraaf

#10
Ik zal aan je denken Arp. Maar zoals ik schreef, zijn dit de eerste twee, die ik ooit gezien heb. Het gekke is wel, dat zo klein als ze zijn, je toch meteen denkt aan een lieveheersbeestje als je ze ziet lopen.

Arp

Top Thijs - bedankt alvast :lol:

Ik vind ze vaak wel wat nerveuzer/sneller dan de grote neefjes  :rolleyes:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)