Hoofdmenu

Azuur?mees

Gestart door Vincent Hart, april 19, 2014, 11:39:32 AM

Vorige topic - Volgende topic

wumizusume

Ik wil even terug naar de determinatieperikelen omtrent deze vogel. Allereerst vind ik het een supergave vondst en wil Gerard dan ook feliciteren. En het mag al eerder gezegd zijn, maar ik vind het knap dat je - geconfronteerd met zo'n zeldzaamheid - nog zulke foto's kunt maken.
Maar wat ik zie op de foto's (m.n. op de wat later toegevoegde) stelt mij toch niet erg gerust op de id van de vogel als een 100% Azuurmees. Nu wil ik zeker niet pretenderen een kenner te zijn van de variatie die Azuurmees kan tonen (zo die er is, maar wie kan dat dan wel?), maar de onderstaart komt mij wel erg donker over. Ik heb éénmaal een Azuurmees mogen bekijken (Åsele, Zweden, mrt 1996) en toen was het staartpatroon heel duidelijk zichtbaar als een donkere (blauwgrijze) driehoek waarvan de punt naar de staartpunt wijst. De buitenste staartveren waren (op het oog althans, maar de vogel was goed zichtbaar) geheel wit, de meer naar binnen gelegen met steeds meer (basaal) blauwgrijs. Je ziet dit kenmerk op menige gegoogelde foto van Azuurmezen.
De vogel van de Brobbelbies toont grotendeels donkere buitenste staartveren (in zit de onderste, dus die je ziet van onderaf), en het is dus m.i. geenszins zo dat er niets is dat tegen een zuivere Azuurmees pleit.
Desondanks zou ik hem erg graag gezien hebben!
Groeten,

Teus Luijendijk

Stilte. Wie stilte wil beschrijven moet zijn mond maar houden. Wie niets hoort luistert niet en heeft niets te vertellen.   (R. Kopland)

frankneijts

#61
Citaat van: wumizusume op april 21, 2014, 23:18:28 PM
Ik wil even terug naar de determinatieperikelen omtrent deze vogel. Allereerst vind ik het een supergave vondst en wil Gerard dan ook feliciteren. En het mag al eerder gezegd zijn, maar ik vind het knap dat je - geconfronteerd met zo'n zeldzaamheid - nog zulke foto's kunt maken.
Maar wat ik zie op de foto's (m.n. op de wat later toegevoegde) stelt mij toch niet erg gerust op de id van de vogel als een 100% Azuurmees. Nu wil ik zeker niet pretenderen een kenner te zijn van de variatie die Azuurmees kan tonen (zo die er is, maar wie kan dat dan wel?), maar de onderstaart komt mij wel erg donker over. Ik heb éénmaal een Azuurmees mogen bekijken (Åsele, Zweden, mrt 1996) en toen was het staartpatroon heel duidelijk zichtbaar als een donkere (blauwgrijze) driehoek waarvan de punt naar de staartpunt wijst. De buitenste staartveren waren (op het oog althans, maar de vogel was goed zichtbaar) geheel wit, de meer naar binnen gelegen met steeds meer (basaal) blauwgrijs. Je ziet dit kenmerk op menige gegoogelde foto van Azuurmezen.
De vogel van de Brobbelbies toont grotendeels donkere buitenste staartveren (in zit de onderste, dus die je ziet van onderaf), en het is dus m.i. geenszins zo dat er niets is dat tegen een zuivere Azuurmees pleit.
Desondanks zou ik hem erg graag gezien hebben!

Teus, als je de foto's van Gerard nauwkeurig bekijkt zie je dat de tekening/kleur van de onderstaart sterk lijkt te wisselen per foto, vermoedelijk veroorzaakt door de lichtval/schaduw en misschien ook wel deels door de wisselende 'schikking' van de staartveren. Op sommige foto's (o.a. de 1e) zie je dat de buitenste staartpennen juist grotendeels wit zijn, wisselend de linker en de rechter, afhankelijk van de foto. In elk geval is het patroon dat je beschrijft hier en daar goed herkenbaar in mijn ogen.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Edwin Russer

Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Edwin Schuller

Voor zover nog niet bekend (ik had 't nog niet gezien): de Azuurmees is afgewezen. Reden: "Determinatie correct, maar niet aanvaard vanwege mogelijk niet wilde herkomst (cf geringde vogel een aantal dagen later)".
Edwin Schuller