Hoofdmenu

Azuur?mees

Gestart door Vincent Hart, april 19, 2014, 11:39:32 AM

Vorige topic - Volgende topic

Vincent Hart

Een Pleskes- of Azuurmees bij Oss ...

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

HJDT

Dat ziet er behoorlijk goed uit voor een Azuurmees! Niet echt een soort met potentie wellicht?
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

MarcelHaas

Citaat van: HJDT op april 19, 2014, 11:45:52 AM
Dat ziet er behoorlijk goed uit voor een Azuurmees! Niet echt een soort met potentie wellicht?


Er zijn gevallen in Scandinavie, dus wie weet...


Ik zou zelf eerst nog wel wat foto's van de kruin, van de vleugel en een goede van de (gespreide) staart willen zien... En zie ik het nou goed: zingt de vogel?!

laatvlieger

Maar van wie is nu de foto? En zit de vogel er nog?
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Folkert Jan

"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Vincent Hart

En zover ik weet iets voor 11u voor het laatst gezien (maar er zijn mensen onderweg).
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

HJDT

Alvast even voordat de eventuele gekte losbarst: hoe kan je het beste op die plek komen?
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Jhoukes

De waarnemer heeft geen foto's van bovenzijde helaas.

Groeten,

Jordy Houkes

Vincent Hart

Citaat van: HJDT op april 19, 2014, 12:34:55 PM
Alvast even voordat de eventuele gekte losbarst: hoe kan je het beste op die plek komen?
hier parkeren: 51.699555, 5.616194
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

August

Citaat van: HJDT op april 19, 2014, 11:45:52 AM
Dat ziet er behoorlijk goed uit voor een Azuurmees! Niet echt een soort met potentie wellicht?
Hoop dat deze ongeringd is ! Is wel een veel gehouden mezen soort. Dus ben benieuwd
August van Rijn

Jan Jacobs

Tjonge Gerard,


Je houd ons wel erg lang in spanning. Het is dat ik graszodes  bij Menno H. moest leggen anders was ik meteen gaan zoeken. Ik ben zeer nieuwsgierig naar de foto's.


Groeten,
Jan.

Menno H

Foto's staan er nu bij :rolleye:
Groeten,
Menno

Folkert Jan

Benieuwd of er ook foto's van ongeringde pootjes bij zitten  :angel:
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

frankneijts

Zie eigenlijk geen reden om hier aan wat anders dan (zuivere) Azuurmees te denken: geen spoor van blauw/grijs op de kop, of enig geel op onderzijde zoals de meeste Pleske's in meer of mindere mate tonen en ook de aanvullende beschrijving van Gerard vermeldt niks afwijkends. Alleen het feit dat ie "zeker geen ringetjes" had lijkt me wat prematuur (en is op de foto's ook niet te beoordelen): zeker een zwarte kweekring (zoals die van 2013) kan makkelijk aan de aandacht ontsnappen.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Oenanthe

Ik zie ook geen spoor van pimpelbloed en dat maakt mij toch wantrouwig. Azuurmezen trekken niet of nauwelijks. Volgens mij zijn ze behalve in Finland zelden of nooit buiten hun broedgebied gezien. Pimpelmezen komen af en toe massaal uit oostelijke streken hierheen en daartussen zit een doodenkele keer een pleskes mees. En die komt volgens mij mee vanwege zijn pimpelmezenbloed. Dat van de azuurmees zal hem niet tot trekgedrag bewegen. Dus een zuivere azuurmees hier?
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

garryb

#16
In dit geval, een felbegeerde nieuwe soort voor Nederland, zou ik ook wel zeker willen weten of de foto's daadwerkelijk op de aangegeven locatie zijn gemaakt. Niet dat ik de waarneming of waarnemer direct wil afserveren, maar kritisch zijn kan geen kwaad. De waargenomen kenmerken (een Azuur uit het boekje) stonden er in zijn eerste verhaal nog niet bij; waarom heeft hij niet meteen mensen GEBELD? (de vogel zat er immers nog toen hij vertrok) in plaats van moeilijk te doen over een slechte internetverbinding/foto's versturen? En aan de hand van de foto's lijkt het wel of de vogel zingt. Zomaar wat zaken waarvan ik vind dat die best bediscussieerd mogen worden, gelet op de zeldzaamheid van deze claim.

Jan Jacobs

Beste Gerard,


Dikke proficiat! Voor velen een droomsoort, erg gaaf.


Groeten,
Jan.

Fred Visscher

Citaat van: frankneijts op april 19, 2014, 21:17:37 PM
Zie eigenlijk geen reden om hier aan wat anders dan (zuivere) Azuurmees te denken: geen spoor van blauw/grijs op de kop, of enig geel op onderzijde zoals de meeste Pleske's in meer of mindere mate tonen en ook de aanvullende beschrijving van Gerard vermeldt niks afwijkends. Alleen het feit dat ie "zeker geen ringetjes" had lijkt me wat prematuur (en is op de foto's ook niet te beoordelen): zeker een zwarte kweekring (zoals die van 2013) kan makkelijk aan de aandacht ontsnappen.
Ik zie ook geen reden om aan wat anders te denken, vogel zal idd wel terug gevonden moeten worden ondanks de documentatie van vandaag...
Gr Fred

August

Zou echt de poten willen zien , deze vogels zijn tegenwoordig best populair. Weet dat bv een kweker 13 mannetjes te koop had. Waarbij sommige inderdaad een zwart ringetje hadden. Ik heb hier geen goed gevoel over.
August van Rijn

jvdlaan

Ik zie nu jubeltonen door onze vaste ID admin Frank dat het er zeker een is maar ik zie nog steeds geen:
- Meer wit op p5-p3
- Wit op de tertials
- Witte toppen aan armpennen
- Lichte vlek onder de zwarte nekband
Kortom: wat zie jij wat ik niet zie of heb jij je Id kennis op de universiteit van Minsk genoten en weet jij iets wat wij niet weten?

frankcoenjaerts

Sommige een zwart ringetje, August.
En de rest,... geen ringetje? :police:
Met vriendelijke groeten,

Frank

Ben Wielstra

geen omgekeerde bewijslast soort toch?

Certhia

Citaat van: jvdlaan op april 19, 2014, 22:10:30 PM
Ik zie nu jubeltonen door onze vaste ID admin Frank dat het er zeker een is maar ik zie nog steeds geen:
- Meer wit op p5-p3
- Wit op de tertials
- Witte toppen aan armpennen
- Lichte vlek onder de zwarte nekband
Kortom: wat zie jij wat ik niet zie of heb jij je Id kennis op de universiteit van Minsk genoten en weet jij iets wat wij niet weten?

De lichte vlek onder de nekband is op foto 2 en 3 wel te zien Jan voor de rest ben ik het met je eens met de kanttekeningen dat die kenmerken ook niet te zien zijn op deze foto als ie ze wel heeft. En daardoor vind ik dit tot nu toe een extreem goede Azuurmeeskandidaat, whatever de status.
Groet Marc van der Aa

"Feelings: Blobs of information evolved to manage extinct environments, now used to sell Presidents."

frankneijts

Citaat van: jvdlaan op april 19, 2014, 22:10:30 PM
Ik zie nu jubeltonen door onze vaste ID admin Frank dat het er zeker een is maar ik zie nog steeds geen:
- Meer wit op p5-p3
- Wit op de tertials
- Witte toppen aan armpennen
- Lichte vlek onder de zwarte nekband
Kortom: wat zie jij wat ik niet zie of heb jij je Id kennis op de universiteit van Minsk genoten en weet jij iets wat wij niet weten?

Ik jubel helemaal niks, ik heb alleen gezegd dat ik op de foto's en in de beschrijving van Gerard (daar meldt-ie o.a. het wit op de tertials..) niks zie wat niet klopt voor Azuurmees. Jij ziet dat overigens ook niet zoals je hierboven zegt.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

carel

CiteerIn dit geval, een felbegeerde nieuwe soort voor Nederland, zou ik ook wel zeker willen weten of de foto's daadwerkelijk op de aangegeven locatie zijn gemaakt. Niet dat ik de waarneming of waarnemer direct wil afserveren, maar kritisch zijn kan geen kwaad. De waargenomen kenmerken (een Azuur uit het boekje) stonden er in zijn eerste verhaal nog niet bij; waarom heeft hij niet meteen mensen GEBELD? (de vogel zat er immers nog toen hij vertrok) in plaats van moeilijk te doen over een slechte internetverbinding/foto's versturen? En aan de hand van de foto's lijkt het wel of de vogel zingt. Zomaar wat zaken waarvan ik vind dat die best bediscussieerd mogen worden, gelet op de zeldzaamheid van deze claim.


Beste Garry
Dat je twijfelt aan de soort kan ik begrijpen, maar ook direct argwanend ten opzichte van de waarnemer vind ik een beetje vergezocht.
Dat Gerard eerlijk en oprecht is weet ik heel zeker en wanneer hij de locatie aangeeft waar de foto`s zijn gemaakt weet ik heel zeker dat dit klopt.
De eerste melding heb ik al om 10.18 vanmorgen ontvangen van hem.
en meerdere mensen zijn getipt.
ik weet ook dat er direct gezocht is maar zonder resultaat.
Dus bekijk het eens van de positieve kant en niet direct zo negatief.


 
Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

jvdlaan

#26
Jij zegt bij de waarneming dat het vraagteken er af kan!
Het gaat niet om wat je niet ziet wat niet klopt. Het gaat er nog altijd om: kunnen de getoonde kenmerken Pleskes Mees uitsluiten?
En van al die kenmerken die ik noemde is er geen een, ik herhaal geen een, op al die foto's te zien of niet. Dus wat mij betreft moet met de huidige documentatie het vraagteken er nog steeds opblijven.

frankneijts

Citaat van: jvdlaan op april 19, 2014, 23:11:55 PM
Jij zegt bij de waarneming dat het vraagteken er af kan!
Het gaat niet om wat je niet ziet wat niet klopt. Het gaat er nog altijd om: kunnen de getoonde kenmerken Pleskes Mees uitsluiten?
En van al die kenmerken die ik noemde is er geen een, ik herhaal geen een, op al die foto's te zien of niet. Dus wat mij betreft moet met de huidige documentatie het vraagteken er nog steeds opblijven.

Van jouw 4 kenmerken is no. 4 (witte vlek onder nekband) te zien op vooral foto 2 en het "wit op de tertials" (jouw 2e kritiekpunt) is expliciet vermeld in de beschrijving bij de waarneming. Waarom dergelijk zaken op "al die foto's" zichtbaar zouden moeten zijn ontgaat me. Resteren nog 2 van jouw kritiekpunten waarbij je je kunt afvragen hoe 'zwaar' die wegen in een uiteindelijke beoordeling.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

jvdlaan

Beachrijving vd staart en tertials is later toegevoegd aan de beschijving.
Die nekvlek kan ik met de beste wil vd wereld niet zien.
Kortom, intrigerende waarneming, maar pleskes niet uit te sluiten

theomuusse

Of even omkeren.
Zijn er bewezen pleskes die er uitzien zoals op de foto?

Theo