Kent iemand deze (m.i.) keverlarve?

Gestart door Anser, april 15, 2014, 08:01:07 AM

Vorige topic - Volgende topic

Anser

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/83368061
Kevers en Torren onbekend - Coleoptera gezien op 2014-04-11 Rhenen - Blauwe Kamer
Foto's:




Toelichting:
On dood rottend wilgenhout.
bij voorbaat dank jan wessels


Arp

#1
Hallo Jan,

In elk geval een ritnaald (kniptorlarve). De exemplaren met een dergelijk staartstuk/urogomphi als deze worden vaak benoemd als Stenagostus rhombeus (bijvoorbeeld hier of hier), maar ik kan dat alleen maar "napraten" want ik heb zelf geen goed idee of er misschien niet nog een paar andere soorten zijn die er vrijwel precies zo uitzien. Om te beginnen natuurlijk andere Stenagostus spp, maar in NL hebben we alleen rhombeus. Verder zijn er beslist meer kniptorren met een dergelijk "bijna ingesloten cirkeltje" tussen de urogomphi, onder andere Denticollis spp. (waarvan in NL alleen linearis). Hier een plaat met rubens en linearis op een blogpagina van het HNHM. Verder bijvoorbeeld Drapetes biguttatus en Limoniscus violaceus (beide niet in NL).

Lekker intelligent plaatjeskijkend zou ik zeggen dat die het niet zijn en Stenagostus rhombeus dan de veel betere kandidaat is, maar of het inderdaad de enige is durf ik niet te zeggen.

Jan (Cuppen) misschien?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Anser

Dat is een hele uitleg. M.i. kan ik er het beste een onzekere Stenagostus rhombeus van maken.
Bedankt!
Gr. Jan.