2 spinnen verwijderd

Gestart door Robert Heemskerk, juni 12, 2007, 22:02:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

Robert Heemskerk

dag spinnenforum,

Boven mijn lichtval hebben zich twee spinnen gevestigd, een soort Kruisspin en een Kogelspin.
Ze doen zich te goed aan de heerlijke snacks, die ze krijgen opgediend.
De laatste weken groeien ze flink en naast de muggen, vliegjes en kevertjes vangen ze nu ook al mooie nachtvlindersoorten.. En dat is natuurlijk niet de bedoeling  ;) Reden om in te grijpen!

Ik heb ze er maar weggehaald en ze een andere plek gegeven.
Ze zullen voortaan meer zelf hun eten moeten zoeken..

Is er nog iets te zeggen wat voor soort spinnen dit zijn?

p.s. zo'n rugschild van een spin heeft vaak een bijzondere tekening, vaak zie ik hier ook een gezichtje of iets anders in (verbeelding). Bij deze kogelspin zie ik nu een stripachtig meisjesportret in met lange blonde haren.. ze kijkt niet vrolijk.., alsof ze gevangen zit in de spin  :(  

Robert Heemskerk

#1
wat voor kogelspin?

Robert Heemskerk

foto 3

spinnenvrouw

Een jonge Araneus diadematus en een Achaearanea sp.
Jacomijn Prinsen

Robert Heemskerk

bedankt Jacomijn,

Deze Achaearanea is alleen op naam te brengen (met zekerheid) d.m.v. genitaalonderzoek?

Meest waarschijnlijke is de Prachtkogelspin?, Achaearanea lunata?

dan zet ik 'm daar neer met een vraagteken..  <_<  

spinnenvrouw

A. lunata is veel helderder en contrastrijker dan het beest op jouw foto, ik dacht meer aan  A. simulans of A. tepidariorum. De eerste leeft in het wild, de tweede in en om huis. En zelfs met genitaal is het verschil lastig. Dus houd het maar bij Achaearanea spec.
Jacomijn Prinsen

Robert Heemskerk

#6
bedankt Jacomijn,

Ik zal deze onder A. tepidariorum zetten maar dan op 'onzeker'

Ik woon in een stedelijke omgeving (3hoog)

Robert Heemskerk

Gisteren weer een soortgelijke(?) spin gezien, onder de dakrand.
Er hangen daar een paar ei-vormige spinsels waar ze dichtbij zitten.
Ik denk aan een soort 'ei-nesten'?

Is er n.a.v. dit soort ei-spinsels nog iets te zeggen om wat voor spin het gaat?

Ik heb ook nog een foto van een van deze spinnen gemaakt.

Robert Heemskerk

foto 2

spinnenvrouw

Helaas, de nieuwe foto's voegen niets toe, het blijft Achaearanea tepidariorum of A. simulans.
Het eipakket van Achaearanea is een kreukelig bruin papieren bolletje, meer druppelvormig dan rond. Ik denk niet dat je daaraan de soort kunt herkennen.
Jacomijn Prinsen

Robert Heemskerk

CiteerHet eipakket van Achaearanea is een kreukelig bruin papieren bolletje, meer druppelvormig dan rond.
Klopt ja, het ziet er uit als een balletje bruin papier waar iemand op heeft zitten kauwen..

Maar de plek of ophanging van de eieren kan dus niets vertellen over het soort spin..

bedankt voor de reactie in ieder geval  :duim: