Hoofdmenu

petititie

Gestart door Robert Heemskerk, april 14, 2014, 11:46:36 AM

Vorige topic - Volgende topic

Robert Heemskerk

https://www.natuurmonumenten.nl/luchthaventwente

''In 2004 ontdekten Carl Derks en ik een broedpaar Middelste Bonte Specht op de Paasberg ten O van Oldenzaal; het eerste in Twente sinds 1972.  In het jaar daarop vonden wij tien broedparen in Twente, zover W als Weldam/Goor, N als Singraven/Denekamp, Z als Haagse Bos  (Oldenzaal/Enschede), maar waarvan het volstrekt duidelijk was dat de recente influx ons via de Oldenzaalse Heuvelrug had bereikt.  Inmiddels is de Middelste Bonte Specht geen zeldzaamheid meer in Twente  (getuige diverse waarnemingen in mijn eigen tuin, en het gemak waarmee je ze tegenwoordig vindt in ieder oud eikenbos) maar landelijk blijft het natuurlijk een zeldzame soort.  Behalve de bossen van Weldam, Singraven en Twickel werden al onze (aangetoonde!) broedgevallen van 2005 in de nu bedreigde bossen gevonden.

In dezelfde jaren en tot aan dit jaar werden broedparen van de Kortsnavelboomkruiper gevonden op de Lonnekerberg (op een afstand van minder dan 500 m van het vliegveldhek) en in het Haagse Bos. Deze soort is een jaarlijkese broedvogel met minder dan 10 paar in de regio.  Carl Derks was een van de eerste en zeker de meest regelmatige waarnemer van deze soort in de genoemde bossen.  Op dit forum hoef ik ook niet uit te leggen dat het hier om een bijzondere populatie gaat.

In de zomer van 2011 voerden Bart van den Boogaard, Carl Derks en ondergetekende een exploratief onderzoekje uit, mbv cameravallen, naar het voorkomen van Boommarters in de bossen rondom het vliegveld.  In meerdere bossen werd het voorkomen van deze marter, voorheen feitelijk alhier onbekend, vastgesteld.  Een foto leek zelfs bewijs aan te leveren dat er ook sprake is van voortplanting in deze bossen.  Wederom ook in de directe nabijheid van het vliegveld. Wederom in een aantal van de bossen die nu bedreigd worden: Lonnekerberg, Haagse Bos, en het Holthuys.  In hetzelfde onderzoek werden ook dassen aangetoond, en inmiddels kennen wij een aantal bewoonde burchten in het gebied.

Voor de lezers die deze streek niet kennen: plan eens een weekje in de omgeving van Oldenzaal, huur een fiets, en stroop die bossen af. Ze hebben werkelijk allure.  Maar voor je gaat: eerst die petitie tekenen!''

Rolf de By

KorHaan

 :duim:

Getekend en van commentaar voorzien.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

Menko Vlaardingerbroek

De link werkt niet op mijn pc (misschien omdat pc en browser verouderd zijn: het komt wel meer voor dat een link op mijn pc niet werkt).

Misschien handig wanneer je kort toelicht waar het om gaat. Luchthaven Twente is een voormalig militair vliegveld [?] en blijkbaar zijn er nu (concrete) plannen er een 'burger'luchthaven van te maken. Wat houden die plannen precies in?
Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek