Hoofdmenu

Pantserjuffers...

Gestart door Stijn Schreven, juni 03, 2007, 20:36:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

Stijn Schreven

De eerste pantserjuffers van Groesbeek voor mij dit jaar. Welke soort(en) is/zijn het?

Nr.1
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

Stijn Schreven

Nr.2
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

Stijn Schreven

Nr.3
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

Schoppers

#3
Een Zwervende Pantserjuffer!

Stijn Schreven

Welke van de drie? Het zijn namelijk drie verschillende exemplaren.
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

Schoppers

#5
Ow sorry :rolleyes:
Alle drie. De eerste 2 mannetjes en de 3e een vrouwtje Zwervende.

Stijn Schreven

Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

Goyatlah

#7
Ben je zeker Eelke? (van 1 maak ik Tengere)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

ArjenDrost †

Ja, ik heb me hier net ook weer even in verdiept (heb waarschijnlijk vandaag Tengere op Schier, foto's komen zo nog wel), en de 1e lijkt mij ook tengere (geen 2kleurig pterostigma).

Schoppers

#9
De 2e en 3e foto vond ik duidelijker dus alles maar onder één gebracht.
Weer veel te snel van reactie ;)

JohanvantBosch

Je zat wel goed met je eerste reactie, hoor Eelke.
Alle drie zwervende.
Alle drie licht achterhoofd - zwervende of tengere.
2 en 3 duidelijk 2-kleurig pterostigma, dus zeker zwervende.
nummer 1 heeft een zeer duidelijke en brede schouderstreep - dus zwervende. Tengere heeft dat veel minder.

ArjenDrost †

Ik plak hem hier maar even onder. Vandaag op Schiermonnikoog mijn eerste pantserjuffer van het jaar gezien.
Ze waren erg vliegerig, dus het was lastig om er een goede plaat van te maken. Ben ook niet echt tevreden met het resultaat, maar voor de determinatie moet het goed genoeg zijn, lijkt me.

Ik dacht zelf aan Tengere (licht achterhoofd, 1-kleurig pterostigma), maar die komt volgens de atlas niet voor op Schier. Gezien bovenstaande discussie dan toch een Zwervende?
Hebben veel Zwervende een 1-kleurig pterostigma?

Of zit ik gewoon helemaal fout?

Alvast bedankt

Arjen

b.achterkamp

Ja , zelfs ALLE zwervende hebben dat. Op hun eerste levensdag! Bart

ArjenDrost †

Ah kijk, weer wat geleerd.

Maar maakt dat dit dan een pas uitgeslopen Zwervende?

Weia

Alle foto's hier zijn zwervende. De lichte pterostigma's komen, zoals al opgemerkt, domweg door de eerste dag. De lichte achterhoofden kunnen bij jonkies op maar liefst vier soorten wijzen, weten we sinds een paar dagen: zwervende, tengere, gewone en houtpantserjuffer.
Mannetjes zwervende zijn aan de achterlijfstekening te herkennen, beetje 'bommetje'achtig. Verder zijn er verschillen op de halsschildjes en op het heupschildje en de zij. Zowel bij tang/gewone als bij zwervende/tengere zijn daar interessante verschillen. (Eerdaags meer daarover.)
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Schoppers

#15
Had ik toch wel gelijk :rolleyes:
Tja je begint dan toch weer te twijfelen he ;)
Het lichaam leek idd een Zwervende maar het pterostigma was me nog niet opgevallen bij de eerste.
Daardoor dacht ik toch dat ik ff fout zat.  

Goyatlah

Wordt ook deze soort ineens "lastig". Heb hem zelf nooit gezien, vandaar dat ik alleen naar het pterostigma keek, en dat is blijkbaar niet (meer) genoeg.  :(  
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

theomuusse

CiteerWordt ook deze soort ineens "lastig". Heb hem zelf nooit gezien, vandaar dat ik alleen naar het pterostigma keek, en dat is blijkbaar niet (meer) genoeg.  :(
Heb er wat barbarussen bijgezet voor in de gallerij.

http://waarneming.nl/wn_details.php?id=2500283

Toch nog steeds straightforward hoor.

Theo

ArjenDrost †

Afgelopen weekend weer naar Schier geweest, dus maar even terug naar dezelfde plek. Nu waren de pantserjuffers mooi uitgekleurd, en bleken het inderdaad Zwervende te zijn. Ook wat betere foto's kunnen maken. De mooiste staat op Nederpix.

Groeten, Arjen