zeldzaam bladhaantje?

Gestart door WijnandvB, april 12, 2014, 22:16:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

WijnandvB

Dag mensen.
Wanneer ik in de soortgroepenlijst zoek onder de Chrysomelidae is de soort die qua uiterlijk het dichtst in de buurt komt van de haantjes die ik heb gefotografeerd,  Chrysomela saliceti. 
En dat is nu net een zeldzame soort wat me eg doet twijfelen of mijn zoektocht juist is geweest.
Het groot populierenhaantje lijkt ook wel op deze soort maar de kopvorm en kleuren zijn toch anders.

Ik zou wel graag willen weten welke soort dit is. Weet iemand van jullie het? Hopelijk is deze opname voldoende.
Gemaakt met een telelens.... We gingen naar de Jaap Deenshut om vogels te fotograferen, zie je.  :blink:

Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/83290461
onzeker Bladhaantje onbekend - Chrysomelidae indet. gezien op 2014-04-11 Lauwersmeer - Nieuwe Robbengat
Foto's:


Toelichting:
Bij de toegang naar de Jaap Deens vogelkijkhut

bij voorbaat dank
met vriendelijke groeten,
Wijnand van Buuren

Douwe van der Ploeg

Douwe van der Ploeg

Mark Lammers

Dat wel, maar ik kan op basis van deze foto niet zeggen of dit C. populi, C. tremula of C. saliceti zal zijn. Misschien dat iemand de de soorten wat beter kent zich er nog aan gaat wagen...

jaapvink

Wijnand, op Terschelling werden op 11-04-2014 500 van de "zeldzame" Chrysomela saliceti gemeld en in juni vorig jaar zelf 1850 exemplaren.
Ze kunnen lokaal dus kennelijk in grote aantallen voorkomen.
Groet, Jaap

WijnandvB

Dank voor je verwijzing, Jaap.
Ik houd het op C. saliceti.

Ik voeg nog een opname aan de waarneming toe om meer helderheid te verschaffen.

Mvrgr, Wijnand.