Gele bolletjes op voorkant van Viervleklieveheersbeestje

Gestart door jantine6, april 08, 2014, 00:24:44 AM

Vorige topic - Volgende topic

jantine6

Het betreft deze waarneming
Dit Viervleklieveheersbeestje heeft gele bolletjes op voorkant. Is dit een infectie of virus en komt het vaker voor?
http://waarneming.nl/waarneming/view/83145041
Viervleklieveheersbeestje - Exochomus quadripustulatus gezien op 2014-04-07 Neede - Needse Berg
Foto's:





bij voorbaat dank Jantine Raaben-Goossen

Arp

Hallo Jantine,

Het LHBtje is geen Exo.qua. maar een Aziaatje: Harmonia axyridis kleurvorm spectabilis.

De gele druppels zijn afweervloeistof ("reflexbloeden"), dus het dier heeft kort voor de foto in het nauw gezeten :)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

jantine6

Arp, bedankt voor je reactie. Ik wist dat lieveheersbeestjes een gele (stink)vloeistof afscheiden als ze zich in het nauw gedreven voelen maar deze was gevallen, ik had niet gedacht dat het ook daardoor kan komen. Maar gelukkig dat het een normale reactie was en niet een infectie of zoiets.
Ik had de naam al aangepast op de Waarneming met ? maar hoe kun je het verschil zien tussen een Viervlek lieveheersbeestje en een Vierstippelig zwart veelkleurig lieveheersbeestje?
Groet, Jantine

thijsdegraaf

#3
Zal ik maar antwoorden? Arp heeft het al zo druk  :)
Viervlek lieveheersbeestje is kleiner. Hij is helemaal zwart (ook halsschild en kop) met op elk schild twee vlekken. Maar de voorste vlek is kommavormig. Het schild heeft brede randen.


Voorbeeld:

jantine6

Thijs, fijn dat je er een foto bij plaatst om het verschil duidelijk te maken. Inderdaad heeft "mijn" lieveheersbeestje twee witte vlekjes op het halsschild en geen kommavormige stippen. Bedankt voor je reactie. Het is helemaal duidelijk.
Groet, Jantine

Arp

Dank Thijs  ;D

@Jantine: Niet onbelangrijk ook in het veld: Exo.qua. is duidelijk een heel stuk kleiner (optisch ongeveer half zo groot).
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

jantine6

Arp, er wordt bij Waarneming vaker over verschil in grootte, kleur en geluid gesproken maar als je maar één exemplaar ziet dan is het voor een "nietkenner" moeilijk om op basis daarvan de goede naam te bepalen. En zijn jonge exemplaren vaak niet wat kleiner dan oudere? Denk bv aan spinnen, die beginnen echt als stipjes. Maar bedankt voor de aanvulling, in groepjes van verschillende soorten lieveheersbeestjes wordt het in elk geval wat gemakkelijker als er (duidelijk) verschil in grootte is.
Groet, Jantine

Violet (en Remco)

Een kever groeit alleen in het larve stadium, als het tot kever (imago) verpopt is groeit ie niet meer.
Eventueel een foto maken met iets herkenbaars erbij (vinger, munt o.i.d.) en dan bv. op stippen.nl kijken naar de opgegeven afmetingen  :blink:
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

thijsdegraaf

Ja vliegen, wespen, bijen, muggen, vlinders, kevers, libellen verpoppen.
Spinnen, wantsen enz. verpoppen niet. Elke keer als die jonkies uit hun velletje gegroeid zijn veranderen ze vaak ook wat.
Nog maar een paar voorbeelden  :)
Verpoppende viervlek:



Verpoppend Aziatisch lhb op pruim



Arp

#9
Hoi Jantine,

Spinachtigen, Kreeftachtigen, Veelpoten, maar ook veel insectenordes zoals o.a. Sprinkhanen, Oorwormen, Kakkerlakken en Wantsen & Co. maken een "onvolledige gedaanteverwisseling" door (hemimetabool). Bij deze groepen lijken de jonkies dus al erg op kleine versies van de ouders. Kevers zijn net als o.a. Vlinders en Vliegen etc. homometabool en kennen dus een volledige gedaanteverwisseling met een larve die in niets op het volwassen beest lijkt en een popfase om volwassen te worden. Eenmaal volwassen groeit het beest niet meer - het zit als het ware gevangen in het harde exoskelet.

De larven van Exo.qua. en Har.axy. lijken dus totaal niet op de uiteindelijke kevers.

Alle info is overigens niet bedoeld als "verwijt" dat je het zelf had moeten/kunnen herkennen, maar als hulp om er de volgende keer op te letten. Als je er bewust naar kijkt valt het uiteindelijk op dat de Chilocorinae een stuk kleiner zijn dan de algemene soorten zoals het Aziaatje en de 7-stip, ook wanneer je ze niet naast elkaar ziet  :)

P.S. Ik was weer eens te lang aan het tikken en zie dat Thijs ondertussen de poppen ook al heeft geleverd  ;D
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)


Arp

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

jantine6

Leuk al die reacties. En Arp, ik heb dit niet als verwijt naar mij toe gezien, ik was zelf ook al voorzichtig met míjn opmerking omdat ook ik niet "verwijtend" wilde overkomen. Maar bij vogels wordt er bv bij het verschil tussen Zanglijster en Grote lijster gezegd dat de eerste kleiner is. Maar zonder de tweede erbij als vergelijking zegt mij dat verschil niks. Dan lijken ze op elkaar, ook vaak omdat ze ver weg in een boomtop zitten. Maar dat onzekere houdt het juist boeiend. Ik heb in elk geval weer heel wat bijgeleerd. Of ik het allemaal onthoud is een tweede maar ik doe mijn best. Allen bedankt voor de informatieve reacties met bijpassende foto's.
Groet, Jantine