Hoofdmenu

slangenarend

Gestart door melae003, juni 12, 2007, 09:37:55 AM

Vorige topic - Volgende topic

melae003

Wietze
Ik ben niet gefrustreerd op vaststelling of niet maar wel op de manier waarop dit gebeurt
Het heeft meer weg van een stel teenagers die, neem mijn taalgebruik mij niet euvel, mekaar te rap met de bek af willen zijn
Tja
ik ben geen teener meer en heb dit ook niet nodig

Toon
Groet'n Toon

AmyB

Hoi Bas,

Daar wil ik best even een kwartje over in het zakje doen hoor: wanneer een 'bekende' een melding van een slangenarend zou doen op de manier waarop deze melding gedaan is zou 'k 'm vragen of íe verder nog ergens last van heeft  :wacko:

Dit is niet denigrerend naar Toon bedoeld  :(  maar ik verwacht van een vogelaar jargon. Wanneer uit het taalgebruik alleen al blijkt dat er weinig veldervaring is, is het niet meer dan redelijk kritisch te zijn.

Toon en Maria: Ik werk met Kiekendieven (Grauwe in dit geval), rij dagenlang achter gezenderde exemplaren aan en toch stond ik pas te kijken naar een vogel die ik absoluut niet durfde te plaatsen.. thuisgekomen bleek uit fotovergrotingen dat het toch simpelweg om een kiek ging. (Ik heb in het veld gezworen dat 'ie groter was in vergelijking met de herkenbare kiek waar 'ie langs vloog nota bene!

Dingen zijn niet altijd wat ze lijken en als ik jullie een goede tip mag geven dan is het wel om toch vooral wel te stoppen voor een buizerd. (Ergens aan het begin van dit topic geeft Toon aan dat jullie daar al lang niet meer voor stoppen.) Het herkennen van zeldzaamheden zal je een stuk makkelijker afgaan wanneer je ergens in je achterhoofd een kaartenbak kunt leegtrekken met de jizz van de ontelbare exemplaren die je daar ooit hebt opgeslagen.

Daarnaast is het echt geen schande wanneer je waarneming niet op waarneming.nl geaccepteerd wordt, dat is mij en vele anderen ook echt wel eens overkomen. Het gaat er Waarneming.nl gewoon om de gegevens zo zuiver mogelijk te houden en persoonlijk denk ik dat dat een goede zaak is.

(off topic.. ja did meeltje iz geshagd op tiepvautuh)
Amy Bergman

Vincent Hart

CiteerHey Vincent en Bram, jullie spraken elkaar lekker tegen voor wat betreft de lichte baan op de bovenvleugel (Bram gaf dit aan als kenmerk pro slangenarend en Vincent als kenmerk tegen slangenarend, alhoewel je daar later op terugkwam  :D

De berichten zo lezend vraag ik me nu af hoe men gereageerd zou hebben als een "bekende" van waarneming.nl een dergelijke waarneming zou posten, maar dat terzijde............
Nogmaals, het is me in het veld - heb als ik een schatting moet maken zo'n 15-20 slangenarenden gezien in Z-Europa - nooit opgevallen. Ik vond ze daar meestal niet zo moeilijk af te maken dus ik kon lui zijn... En op de bank in de Johnson glurend kwam ik het ook niet tegen als kenmerk. De Duivendijk-bijbel noemt het idd (zie ik nu) wel.

Verder ben ik het met Bram eens dat een 'bekende' ook gevraagd zou worden wat harde kenmerken te noemen - en die ongetwijfeld zou kunnen geven. En zou ik willen adviseren dat als Bram en ik elkaar tegen spreken vooral naar Bram te luisteren. Behalve als 'ie het over steltkluten heeft natuurlijk  ;)

Ik weet iig weer iets beter wat ik moet opdreunen als ik een Slangenarend claim   <_<  
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Vincent Hart

CiteerBovendien maakte je jezelf een stuk minder geloofwaardig door het plaatsen van een foto van een Amerikaanse Zeearend bij de waarneming van een Buizerd vanaf je balkonnetje.
au.





ehrm, Toon?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Ben Wielstra

#64
CiteerIk ben niet gefrustreerd op vaststelling of niet maar wel op de manier waarop dit gebeurt
Het heeft meer weg van een stel teenagers die, neem mijn taalgebruik mij niet euvel, mekaar te rap met de bek af willen zijn
Tja
ik ben geen teener meer en heb dit ook niet nodig

Ha Toon,

Jouw toonje bevalt me anders ook niet!

BWoets

CiteerBram Bram, had ik je al niet uitgelegd waarom
Dit was toch een pure uitlokking van mij
Schaar je niet bij de grote rest
Alleen hapte ik niet.. jammer hoor.
Die geintjes kennen we inmiddels wel hier Toon.
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

melae003

Beste Amy B
Met andere woorden, als je de taal niet spreekt ben je blind
Tja
Wat ik al zei
commentaar maar niets wat wijst op eens te kijken wat ik bedoel
Al jullie wijze raad heb ik nagegaan maar het moet ook zo zijn om mekaar te overtuigen
Ik wil niet net zo eigenwijs als jullie overkomen maar wie stuurt mij een foto met de veelbesproken vleugels van welke soort dan ook

Alvast bedankt

Toon
Groet'n Toon

Bram Rijksen

CiteerBeste Amy B
Met andere woorden, als je de taal niet spreekt ben je blind
Tja
Wat ik al zei
commentaar maar niets wat wijst op eens te kijken wat ik bedoel
Al jullie wijze raad heb ik nagegaan maar het moet ook zo zijn om mekaar te overtuigen
Ik wil niet net zo eigenwijs als jullie overkomen maar wie stuurt mij een foto met de veelbesproken vleugels van welke soort dan ook

Alvast bedankt

Toon
misschien even googelen Toon..? Roofvogel, rui, slijtage.. iets dergelijks. Wie weet kom je foto's tegen van andere vogels met gerafelde vleugels. Geloof me: daar zullen meer soorten bijzitten dan Slangenarend alleen.

Vincent Hart

CiteerBovendien maakte je jezelf een stuk minder geloofwaardig door het plaatsen van een foto van een Amerikaanse Zeearend bij de waarneming van een Buizerd vanaf je balkonnetje

Bram Bram, had ik je al niet uitgelegd waarom
Dit was toch een pure uitlokking van mij
Schaar je niet bij de grote rest
Met die kennis heb ik grote spijt dat ik zoveel tijd aan dit topic en je zielepijntjes besteed heb... En dan huilen dat er aan je geloofwaardigheid getwijfeld wordt?!

Ik ben geen teener meer en ik heb dit niet nodig!
(zou dat op de achterkant van een t-shirt passen?)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

BWoets

#69
Toon,
Helemaal aan het begin van dit Topic heeft Vincent het volgende berichtje al eens geplaatst:

CiteerAls je de 'gerafelde vleugels' die je noemt even buiten beschouwing probeert te laten en de foto's van buizerd en wespendief nog eens bekijkt, kun je dan aangeven waarom jij denkt dat je een slangenarend hebt gezien en geen buizerd/wespendief?

Als ik je bovenstaande opmerking lees, krijg ik een beetje het idee dat je nu met de voorlopige determinatie 'slangenarend' in het achterhoofd foto's/afbeelding van slangenarend hebt bekeken en aan de hand daarvan tot de conclusie bent gekomen dat wat je gezien hebt (waarschijnlijk) een slangenarend is. Zou je nu nog eens foto's/afbeeldingen van buizerd en wespendief willen bekijken met (hoe moeilijk dat ook is) geen ander idee vooraf dan 'eens kijken of deze vogels lijken op de vogel die ik gezien heb'?

Hoop dat we er uit komen!

Nou moet je niet zeggen dat we je geen andere foto's willen laten zien, maar omdat jij het bent:

Buizerd
Wespendief
Schreeuwarend
Havik
Slangenarend
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

melae003

wat vooral opvalt is de humorvolle mensen waar ik mee aan de praat ben
Het gaat allang niet meer over vogels en opeens is bijna iedereen op z'n .... getrapt :twisted:  
Groet'n Toon

Rinie van Reenen

#71
Beste Toon,

Misschien is het wel goed om je even te realiseren hoe dit topic begon: jij hebt je waarneming op waarneming.nl gezet, en dáár werden er vraagtekens bij gezet (zie de allereerste post in dit topic). Daar was dus nog geen sprake van dat mensen vervelend reageren en je argumenten niet lezen: Bob Woets bespreekt duidelijk jouw observaties, en zegt op grond daarvan dat het niet noodzakelijkerwijs om een Steppenarend ging. Vervolgens vroeg jij om extra feedback - blijkbaar omdat je hoopte dat anderen het met Bob oneens zouden zijn; als zij dan vervolgens herhalen wat Bob zei, is het niet terecht om dat af te doen met 'niet lezen wat ik zeg'.

Je vraagt om wat foto's van gevingerde vleugels. Feitelijk is het natuurlijk niet nodig om omgekeerde bewijslast te geven, maar om de discussie toch bij de feiten te doen terugkomen de volgende foto's:
Buizerd: http://waarneming.nl/foto_details.php?id=159602.
Wespendief: http://waarneming.nl/foto_details.php?id=162768
Bruine Kiekendief: http://waarneming.nl/foto_details.php?id=161669

Bedoel je zoiets wanneer je het hebt over 'gerafeld'? Of was het anders?
Groet, Rinie van Reenen

Bram Rijksen

Citeerwat vooral opvalt is de humorvolle mensen waar ik mee aan de praat ben
Het gaat allang niet meer over vogels en opeens is bijna iedereen op z'n .... getrapt :twisted:
Waarmee je zelf jouw geloofwaardigheid in elk opzicht volledig onderuit hebt gehaald.

'Ik heb gelijk en de rest niet'


melae003

Bob

Bedankt voor de foto's
Alleen de schreeuwarend lijkt er wat op maar deze was al vrij snel weggestreept, de rest lijkt  totaal niet

Ik heb het niet over de vingers maar over de totale lengte van de achterkant van de vleugels
Ik weet niet hoe dit in het jargon genoemd word  maar iemand die een beetje nederlands kan lezen weet wat ik bedoel

Toon
Groet'n Toon

Steven Wytema

CiteerIk weet niet hoe dit in het jargon genoemd word  maar iemand die een beetje nederlands kan lezen weet wat ik bedoel
Rui
Steven Wytema


Vincent Hart

Citeerwat vooral opvalt is de humorvolle mensen waar ik mee aan de praat ben
Het gaat allang niet meer over vogels en opeens is bijna iedereen op z'n .... getrapt :twisted:
volgens mij had jij een determinatie waar je niet uitkwam, hebben een aantal mensen je proberen te helpen, werden die een beetje moe van je gebrekkige informatie en halstarrigheid (halsstarrig?!), was er iemand die je bleef proberen te helpen en heb je ook die tegen je in het harnas gejaagd doordat blijkt dat je de neiging hebt opzettelijk verkeerde foto's bij je waarnemingen te zetten...

ik zou overigens je eigen reacties op de wat bottere bijdragen hierboven nou niet direkt rangschikken onder het kopje 'humorvol'... de eerste die over 'zadelpijn' begon te klagen was jij, Toon.

NIW, ik ga t-shirts laten bedrukken ;)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Diederick Meinen

CiteerHet gaat allang niet meer over vogels en opeens is bijna iedereen op z'n .... getrapt
Tsja, ik vind eigenlijk dat iedereen erg veel moeite doet om je serieus en met goede bedoelingen te helpen, maar jij zegt
CiteerHet is de eerste en de laatste keer dat ik in debat ga met mensen die last hebben van een tunnelvisie die op de meest onbenullige manier een verhaal uit hun verband weet te trekken met domme opmekingen . Het is niet leuk meer is om nog op deze domme dingen in te gaan. Ik denk ook dat ze van site naar site springen, een regel lezen, dom commentaar leveren en daar erg trots op zijn.
Wie is er nou op z'n ... getrapt?

BWoets

CiteerBob Woets bespreekt duidelijk jouw observaties, en zegt op grond daarvan dat het niet noodzakelijkerwijs om een Steppenarend ging.
Ik neem aan dat je Slangenarend bedoeld Rinie?
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

Vincent Hart

#78
Citeer
CiteerBob Woets bespreekt duidelijk jouw observaties, en zegt op grond daarvan dat het niet noodzakelijkerwijs om een Steppenarend ging.
Ik neem aan dat je Slangenarend bedoeld Rinie?
Wel ff bij de les blijven Rinie! We hebben het nu al bijna vijf pagina's lang over geen slangenarend, moet jij d'r niet opeens geen steppearend van maken.

:huh:
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Rinie van Reenen

Citeer
CiteerBob Woets bespreekt duidelijk jouw observaties, en zegt op grond daarvan dat het niet noodzakelijkerwijs om een Steppenarend ging.
Ik neem aan dat je Slangenarend bedoeld Rinie?
Vanzelf, ja. Duidelijk: je moet hier niet op zo'n laat tijdstip blijven hangen...
Groet, Rinie van Reenen

frankneijts

CiteerBob

Bedankt voor de foto's
Alleen de schreeuwarend lijkt er wat op maar deze was al vrij snel weggestreept, de rest lijkt  totaal niet

Ik heb het niet over de vingers maar over de totale lengte van de achterkant van de vleugels
Ik weet niet hoe dit in het jargon genoemd word  maar iemand die een beetje nederlands kan lezen weet wat ik bedoel

Toon
Je vraagt erom........ (voor de duidelijkheid: 10 seconden Googlen en 't is een Buizerd). Rui, zoals Steven zegt. Een doodnormaal verschijnsel bij àlle vogels, zelfs Buizerden.
Als-ie niet 'gerafeld' genoeg is moet je 't zeggen: waar deze vandaan komt hebben ze er nog meer.

Frank
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Rinie van Reenen

#81
CiteerBob

Bedankt voor de foto's
Alleen de schreeuwarend lijkt er wat op maar deze was al vrij snel weggestreept, de rest lijkt  totaal niet

Ik heb het niet over de vingers maar over de totale lengte van de achterkant van de vleugels
Ik weet niet hoe dit in het jargon genoemd word  maar iemand die een beetje nederlands kan lezen weet wat ik bedoel

Toon
Heb je dan een foto (van een Slangenarend) waarop duidelijk te zien is wat je bedoelt?
Verder: lijkt de foto hieronder er al wat op? (De foto is overigens van Paul van de Werken.)

Groet, Rinie van Reenen

harderbroek

Citeer[Ik weet niet hoe dit in het jargon genoemd word  maar iemand die een beetje nederlands kan lezen weet wat ik bedoel

jee lees ik ook om 0:40 wat als je kan lezen (Nederlands dan wel te verstaan) je moet weten wat de ander bedoelt.
Ben ik blij dat ik simpel veldwerk doe. B.v. avondje haviken ringen.
En die jongen hadden nu al gerafelde handpennen. Twijfelde bijna maar gelukkig het waren echt haviken met een ernstige groeistoornis. Die verekte veerluizen ook
Ach waar bemoei ik me mee -_-  Morgen weer een velddag
Rob
Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

Guus Peterse

Tsjonge jonge, ik krijg erge zin om even ontzettend ongenuanceerd te gaan doen. Doen 'we' ons best om netjes te blijven en serieus op de inhoud in te gaan en alle argumenten zorgvuldig te lezen en te wegen (wijs mij de reacties aan waar we over de schreef gaan en bot zijn en onaardig? Dat zullen toch vrijwel alleen die van de waarnemer zelf zijn?), krijgen we toch een berg gefr ... nou ja laat maar. Kan iemand dit topic niet sluiten?
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Bram Rijksen

CiteerDat zullen toch vrijwel alleen die van de waarnemer zelf zijn?), krijgen we toch een berg gefr ... nou ja laat maar. Kan iemand dit topic niet sluiten?
jawel, maar ik ben nieuwsgierig naar the 'famous last words' van deez'of gene..

hiskodevries

#85
Toon,
de admins van Waarneming.nl 'beoordelen' elke dag tientallen waarnemingen. als elke waarneming net zoveel werk oplevert als deze dan kunnen we daar wel mee stoppen.
Het mooie van het beoordelingssysteem is dat als een waarneming niet goedgekeurd wordt deze toch zichtbaar blijft voor de waarnemer zelf en ook meetelt in zijn eigen lijsten.
Kortom als als je het niet eens bent met de mening van een admin wordt je waarneming op NA (niet geaccepteerd) gezet en wordt deze voor andere raadplegers verborgen behalve voor jouw zelf.
Mocht je het niet eens zijn met deze werkwijze dan kun je beter geen zeldzaamheden meer invoeren.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Rob Gordijn

CiteerWietze
Ik ben niet gefrustreerd op vaststelling of niet maar wel op de manier waarop dit gebeurt
Het heeft meer weg van een stel teenagers die, neem mijn taalgebruik mij niet euvel, mekaar te rap met de bek af willen zijn
Tja
ik ben geen teener meer en heb dit ook niet nodig

Toon
Als je dan toch over taal begint wil ik wel even cross-topic gaan.

Je bijdragen bestaan over het algemeen uit losse kreten/zinnen. Aangezien je aangeeft reeds de tienerjaren ontgroeit te zijn, is het misschien ook mogelijk een reactie te schrijven die uit normale zinnen bestaat. Ik vraag niet om jargon, maar gewoon leesbaar Nederlands.

Daarnaast verwijs je af en toe naar foto's (van slangenarenden) het is dan makkelijk voor andere deelnemers aan de discussie een directe link naar de foto te plaatsen.

Er is al een aantal maal duidelijk gemaakt dat een vleugel 'rafelig' wordt van rui, als je dit niet direct tegenkomt op foto's wil dat niet zeggen dat een buizerd/wespendief of enige andere vogel geen 'rafelige' vleugel kan vertonen. (Zie ook de foto van Frank van de buizerd.)


melae003

ongeschikt. Daarom ruien de meeste vogels in de nazomer( jul + aug) dus tussen broedtijd en trektijd in. In deze ruiperiode wordt er niet gezongen en de vogels zijn minder zichtbaar.
Groet'n Toon

BWoets

Citeerongeschikt. Daarom ruien de meeste vogels in de nazomer( jul + aug) dus tussen broedtijd en trektijd in. In deze ruiperiode wordt er niet gezongen en de vogels zijn minder zichtbaar.
Wat wil je hiermee zeggen? Dat het alleen een Slangenarend geweest kan zijn?
Met vriendelijke groet,
Bob Woets