Determinatiegemakzucht & betekenis forum

Gestart door Student85, juni 12, 2007, 02:07:45 AM

Vorige topic - Volgende topic

Student85

Beste,

Deze mail is niet bedoeld om 'de boel een beetje te stangen', admins op m'n hals te halen of uit te dagen etc. Deze mail is misschien wel een uiting van enige ergernis en irritatie omtrent de geopende topics op het forum van waarneming. Deze zijn mijns inziens eerder de laatste tijd gedaald in niveau dan gestegen en dat vind ik persoonlijk erg jammer omdat discussies op niveau mogelijk moeten zijn. Daarmee wil ik bij voorbaat vermelden dat ik niet zou willen dat het enkel een forum voor de kenners/experts wordt en elk topic over determinatieproblemen van beginners gelijk naar de prullenbak moet worden verwezen, maar dat naar een dergelijke mix van topics gestreefd moet worden.

Het ziet in elk geval de laatste tijd groen van topics met namen als 'welk vogeltje', 'wat voor eendje' en dergelijke. Als men vervolgens het topic opent is veelal in één oogopslag te zien om welke vogel het gaat. En natuurlijk, er is een verschil in ervaring en daarmee ook in expertise...maar het lijkt wel alsof mensen vaak de moeite niet nemen om even goed naar de vogel in kwestie te kijken. Er zijn ook topics waarbij het om wat lastigere soorten gaat (onscherpe foto Grasmus bijv.) of waarbij om een bevestiging wordt gevraagd van de voorgestelde determinatie. Die gevallen, daar gaat het mij niet om. Het gaat mij juist om de topics van mensen die domweg niet of in elk geval amper naar de vogel in kwestie te hebben gekeken en dus klakkeloos en uit puur gemakzucht een broep doen op 'onze' kennis.

Vaak is het dus zo dat er simpelweg gevraagd wordt naar welke soort dit is. Dan komen er ineens 4 groepen in het geding: de 1ste groep noemt wel de soort, maar geen kenmerken; de 2de groep noemt soort + kenmerken; groep nr. 3 geeft hints en groep nr. 4 komt met de vraag of ze zelf serieus hebben geprobeerd de soort op naam brengen.

Zoals blijkt sta ik 'achter' groep nr. 4, maar sta ook positief t.o.v groep nr. 2 en 3. Mensen uit groep nr. 1 begrijp ik echter niet. Terug naar waar het mij hier om draait: waarom nemen mensen niet even de moeite om even te zoeken op internet of in de ANWB-vogelgids naar de gefotografeerde soort? Vaak staat de soort er namelijk prima op en is ruim voldoende om de soort op naam te brengen. En ja, de beginner weet niet waar die op moet letten, maar hetzelfde ervaar ik nu met nachtvlinders: pak dan gewoon een aantal opvallende kenmerken en blader eens rustig door de gids. Zo zijn we vast ook allemaal met vogels kijken begonnen: gewoon langzaam door je boekje bladeren, liefst met de soort (of foto) erbij. Dit geeft uiteindelijk ook veel meer voldoening dan wanneer anderen je de soort 'voorkauwen' en bedenk ook: uiteindelijk leer je er zelf maar weinig van, zeker als een persoon uit groep 1 reageert op het topic. Als dit zo is, kijk dan in elk geval nog eens goed naar de kenmerken zodat je er zelf toch nog wat van leert. Op deze manier zul je ook leren determineren.

En dan heb je ook mensen die wel willen weten wat het is, maar aangeven geen vogelaar te zijn. Deze groep is gelukkig niet erg groot, want iedereen wel een determinatiedrang heeft, maar hier zelf niet achteraan wil....dan wordt het wel druk met 'onnodige'/'onzinnige' topics op het forum.

Als laatste zou ik nog even kort stil willen staan bij het feit dat er de laatste tijd ook foto's van bijv. Lepelaars verschijnen met als titel 'Gewoon leuk'. Ok dat je dat met ons allen wilt delen, maar dat is een forum dus niet voor. De betekenis van een forum luidt namelijk als volgt (Nederlands Koenen, 1992): 'groep deskundigen die onvoorbereid vragen beantwoorden.' Het is veelal de bedoeling dat hieruit een discussie voortvloeit. Helemaal geen vraag stellen, maar gewoon een foto laten zien hoort eerder thuis op birdpix dan op het forum van deze site.

Goed, als ik toch aan het frustratie-spuien ben: de Nederlandse taal. Ja, ik weet het: er zijn mensen die dyslexie hebben en die ook moeite hebben met andere woorden dan enkel het correct gebruik van de grammatica. Echter, een hoop mensen maken bijzonder grove fouten wat betreft de grammatica, maar schrijven moeilijke woorden correct. Hierbij verhalen sommige zich ook op dyslexie, maar vormen waarbij men alleen moeite heeft met grammatica zijn zeldzaam. Dyslexie is meestal eerder een excuus en een modeziekte, dan de daadwerkelijke oorzaak. De Nederlandse grammatica is moeilijk, maar als men een paar regeltjes kent is het al een stukje gemakkelijker. En iedereen zal het onzin vinden om die te kennen, want 'je begrijpt me toch', maar bij een sollicitatie o.i.d staat het wel dom. Hieronder even kort wat simpele regels

- ik kan NOOIT met dt. Vergelijk met 'Ik loop'
- 'Jij wordt' kan het werkwoord erachter staat, niet als het ervoor staat. Je zegt namelijk wel 'jij loopt' (stam + t), maar niet 'Loopt jij'. Het is dus 'Word jij'
- 'gebeurd' is niet altijd met een d, maar kan ook met een t in bijv 'Het gebeurt me weer'. Hier is het simpelweg stam+t. Stam is overigens het hele werkwoord zonder -en
- voltooide deelwoorden als 'Ik heb opgeruimd' (waarin opgeruimd het voltooid deelwoord is) zijn zelden met een t, maar veelal met een d. Ze kunnen NOOIT geschreven worden met dt. De regel is: eindigt de stam van het werkwoord op 1 v/d medeklinkers in het woord 't Kofschip' of 't Fokschaap', dan eindigt het op een t. Anders een d. De regel om het tot een bijvoeglijk naamwoord om te vormen, dus bijv. opgeruimde troep, en dan te luisteren of je een d of een t hoort, pakt in veel gevallen niet goed uit.

Goed, of de halve wereld valt over me heen of niemand reageert in de hoop dat 'het wel weer zal gaan liggen'. Ik wilde het echter gewoon even gezegd hebben en benieuwd naar de reactie's van anderen. Daarom de vraag (om niet afgemaakt te worden vanwege het feit dat ik zelf geen enkele vraag stel) hoe jullie erover denken. En dan met name de eerste twee onderwerpen, want het laatste onderwerg is puur informatief. Ik ben zeker niet de enige die er zo tegen aankijkt, maar zijn er mensen met verklaringen die ik over het hoofd zie, mensen die 'oplossingen' bieden etc? Ik vind het in elk geval jammer dat mensen door en dergelijke forum vaak zelf niet de moeite nemen om fatsoenlijk een soort op naam te brengen. En dan zeg ik nogmaals: dan heb ik het niet over onscherpe foto's van Grasmussen en ook niet over mensen die zelf met een determinatie komen, maar wel over mensen die komen met bijv. Meerkoeten (een soort die zelfs m'n studiegenoten nog herkennen). Goed, misschien overschat ik de mensen hier (of hij zichzelf, zoals sommige zullen denken)

Ik ben waarschijnlijk nog de helft vergeten van wat ik eigenlijk wilde zeggen, maar heb in elke geval besloten geen concrete voorbeelden aan te halen zodat ik mensen niet in hun privacy schend of schade berokken.

Ik ben benieuwd naar de (waarschijnlijk zeer uiteenlopende) reactie's.

Met vriendelijke groeten,
Sjoerd Radstaak

P.S: ik studeer geen Nederlands, maar vind het jammer dat zo weinig mensen hun eigen taal niet fatsoenlijk beheersen. Overigens sta ik bekend om mijn soms lange zinnen met aparte zinsopbouw, maar daar werk ik aan...

Mark van Veen

#1
Ik zie het forum deels als een virtuele excursie waar beginnende vogelaars aan ervaren vogelaars hun twijfels kunnen voorleggen. Dat is goed, daar wordt je een betere vogelaar van. En dat is hetzelfde op een goede vogelexcursie, waar je je vragen en twijfels kunt voorleggen aan de ervaren excursiegenoten ('En dat tie-tie-tie links dan? Dat is ook een Koolmees').

Ik ben begonnen met heel veel twijfels en heel veel vragen. Die behoefte zie ik hier ook. Ik ben admin bij de insecten. Daar probeer ik wel mensen eerst zelf te laten zoeken. Dan mogen ze best fouten maken: daar leer je het meeste van.
groet,

Mark van Veen

matthijsbroere

#2
Zoals iemand het laatst heel pakkend omschreef:
CiteerMisschien goed het 's van de andere kant te bekijken: de vogels zitten er bij mij redelijk in, maar vrij recent doe ik mijn best op andere beestjes zoals libellen. En als ik dan naar een betrekkelijk algemene soort kijk, waar de gids duidelijke herkenningspunten voor geeft, zit er bij mij toch iets van twijfel. Ik denk omdat ik het referentiekader mis wat ik bij vogels wel heb. Iets wat jarenlang kijken naar 'gewone' soorten je oplevert. Voor beginnende vogelaars is het vaak echt niet zo simpel als wij wel 's denken en dat extra 'stukje bevestiging' door 'kenners' geeft je dan het gevoel dat je er kennelijk toch wat greep op hebt of krijgt. Ik kan daar het probleem niet van inzien, en wil je er niet op reageren, dan skip je dat topic toch gewoon...

Goed dat je je frustratie uit, maar wat wil je precies bereiken met je "klacht" over het taalgebruik? Ik ben het met je eens dat er grove fouten worden gemaakt, dat zinnen soms van geen kant kloppen, etc.
We kunnen echter moeilijk van mensen gaan verlangen dat ze de spellingscontrole over hun berichten heen gaan halen. De meeste mensen die fouten maken zullen dat niet bewust doen.
Matthijs Broere

Ted Post

Sjoerd,

Ik kan niets anders zeggen dat ik het roerend met je eens ben. Ik erger mij vaak aan mensen die aan komen kakken met een foto van een simpele soort en vragen wat het is. Ik reageer niet eens op dergelijke topics.

Waar ik zelf aan moet werken is de nederlandse grammatica. Ik heb er geen excuus voor, ik ben er simpelweg slecht in. Tips voor me hoe ik dit kan verbeteren?

Groet,

Ted

Tom

Ik ben het eens met wat Sjoerd schrijft. Het forum is natuurlijk erg nuttig voor de hulp in determinatie van soorten (of ze nou algemeen of zeldzaam zijn) en voor bevestiging van een determinatie. Maar ik vind wel dat de waarnemer zelf ook zijn best moet doen om tot een goede determinatie te komen. Door je eigen mysteriebird in eerste instantie proberen zelf op te lossen, leer je tenslotte het meest. Dit kan door het raadplegen van vogelgidsen en door foto's te vergelijken op internet, zoals het het fotoarchief op waarneming.nl.
Als de waarnemer er dan nog niet uit komt, dan kan er altijd nog een topic geopend worden op het forum.

Groeten, Tom Zeegers

characea

Misschien dat ik het bericht niet goed begrepen heb (voor een forum wel een lang verhaal !) maar groep een, die alleen een soort benoemd, doet het toch ook niet verkeerd ? Ze hebben in elk geval de moeite genomen om de soort een naam te geven.

Waarneming.nl heeft gekozen om open te staan voor beginners..en dan valt het niet mee om altijd een hoog niveau te houden. Dat is soms wel jammer.

Voor wat betreft de tonatie van je bericht..daar lijkt me niets mis mee..iedereen mag een (liefst niet te uitgesproken) mening hebben.

(en nu even het bericht doorlezen om de meest storende tikfouten er uit te halen).

Guus Peterse

#6
Ik behoor duidelijk tot groep 1: de groep die wel de soort noemt maar niet de kenmerken. Dat is geen ingewikkelde psychische afwijking die moeilijk te begrijpen is hoor, dat valt best mee. Het is gewoon zo dat ik me geen schoolmeester voel. Als iemand iets vraagt, wil ik best antwoord geven. Dan kan die persoon altijd zelf in een vogelgids of op internet nazoeken waarom het die soort is. Of doorvragen op dit forum, in welk geval ik dan weer best antwoord wil geven.
Dat is geen moreel standpunt, dat is gewoon zoals ik het doe en als anderen het anders doen is dat prima en als anderen zeggen dat ik het niet meer zo moet doen vind ik dat ook best dan geef ik geen antwoorden meer.
Daarmee komen we automatiasch op het wezenlijke punt van deze discussie: mogen mensen zomaar makkelijke vragen stellen op dit forum? Ik heb daar geen probleem mee. Ik begrijp natuurlijk ook wel dat je er meer van leert als je er zelf probeert uit te komen, maar als mensen om wat voor reden dan ook even niet zo nodig meer hoeven leren, is dat hun zaak. Wat mij betreft ontzegt dat hen niet het recht vragen te stellen op dit forum.
Dat daardoor het niveau van dit forum daalt? Tsja, het niveau wordt bepaald door de topics die mensen erop openen en de reacties die erop gegeven worden en dat heeft niemand in de hand. Je kunt ook klagen over eb en vloet, of over het weer, erg populair, maar dat heeft niet zoveel zin. Het komt zoals het komt.
Tenslotte nog even wat betreft het taalniveau: zolang ik kan begrijpen wat mensen bedoelen, vind ik alles goed. Dat is ook waarvoor taal bedoeld is. Als ik het niet meer kan begrijpen (en dat komt inderdaad voor), is er natuurlijk een probleem. Maar dat is toch vooral het probleem van de schrijver. Die wordt niet begrepen.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Rinie van Reenen

#7
Mijn visie in punten:
- Laat mensen zo veel mogelijk eerst aan het zoeken gaan. Een foto hier droppen zonder enig idee getuigt vaak van veel minder vertrouwen in je eigen observatiekwaliteit dan nodig is. En bovendien komt het de kwaliteit van het forum inderdaad niet altijd direct ten goede.
- Tegelijkertijd: als je geen goede boeken hebt (bijvoorbeeld omdat je geen vogelaar bent), kan het wel eens erg lastig zijn. Ik heb ook wel eens een foto van een zweefvlieg gedropt zonder zelf te zoeken, eenvoudigweg omdat we geen goede insektengids hadden (intussen wel, hoor).
- Het niveau van het forum wordt overigens m.i. meer bepaald door de reacties dan door de geopende topics.
- Een oproep aan diegenen die het antwoord op de vraag weten: als je een foto voorgelegd wordt met de vraag 'wat is dit?', beantwoord dan liever niet zonder meer. Beperk je dan tot het geven van hints (bijvoorbeeld: welke familie, op welke kenmerken je moet letten). Dus de 'groep 1' van Sjoerd mag zich wat mij betreft inderdaad wel 'bekeren'.
- Als mensen vragen: 'is dit inderdaad A?' of 'is dit A of B', dan lijkt me overigens het antwoord 'het is A' wel goed, maar dan liever ook mét kenmerken (dus zoals groep 2).
- Wat taal betreft: ik vind het wel redelijk meevallen, 't kan een stuk slechter op een compleet open forum. Zelf heb ik altijd redelijk wat taalgevoel gehad (hoewel hetzelfde probleem als Sjoerd: veel te ingewikkelde zinnen), maar dat kun je niet van iedereen verwachten. Tegelijkertijd: het is natuurlijk altijd goed als iedereen er om probeert te denken. En verder: ik vind het belangrijker dat het niet grof wordt (en dat is gelukkig niet het geval, en mensen laten zich goed corrigeren), dan dat er nooit een dt-fout gemaakt wordt.
- Een opmerking over de stelling: naar mijn smaak te weinig antwoordmogelijkheden. En verder, als het om correct Nederlands gaat: het vraagteken kan beter weg, m.i.
Groet, Rinie van Reenen

Guus Peterse

CiteerDus de 'groep 1' van Sjoerd mag zich wat mij betreft inderdaad wel 'bekeren'.
Nou, daar heb ik dus geen enkele behoefte aan.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Jord

Dag Sjoerd,
Ik begrijp je punten en je bezwaren maar ik ben het niet helemaal met je eens.
Ik wil hierbij graag even opkomen voor de beginnende vogelaar. Dat was ikzelf namelijk ook zo'n 2, 3 jaar geleden (inmiddels halfgevorderd). Nog niet zo heel lang terug dus. Ik kan me die periode nog goed herinneren. Voor veel mensen die hier actief zijn, zal het veel langer geleden zijn of ze hebben een dergelijke periode nooit meegemaakt, omdat ze het vogels kijken met de paplepel ingegoten hebben gekregen. Beginnende vogelaars missen het hele concept van het bestuderen van soorten, het kijken naar kenmerken etc. Bovendien hebben ze nog geen houvast aan een aantal basistypen die bij een gevorderd waarnemer vast verankerd zit ergens in de hersenen. Ze moeten letterlijk nog leren kijken. Ik kan me nog herinneren dat ik een roofvogel heb zien vliegen en er later met allerhande boeken, foto's en ander materiaal niet uitkwam of het nou een kiekendief of een havik was geweest. Met de kennis die ik nu heb, sluit ik Buizerd ook niet uit.
Dus je conclusie van gemakzucht klinkt in mijn oren wat hard en kort door de bocht.

Dan je punt van de Nederlandse taal. Ik ben zelf WEL een docent Nederlands (en zag dus direct je spelfout in het woord reactie's. Dat moet natuurlijk zonder apostrof want problemen met de uitspraak zijn hier niet aan de orde) maar ik ben milder in mijn oordeel. Vooral op het internet zie je een verandering plaatsvinden: het zwaartepunt van de aandacht ligt niet langer op de correctheid maarop het overbrengen van de boodschap. Zolang dat laatste gewaarborgd is, is het goed. In nog snellere vormen van communicatie zie je dat nog veel sterker optreden: denk aan e-mail en vooral sms. Ik denk dat die ontwikkeling niet te stoppen is, eerlijk gezegd. Op fora met een wat meer wetenschappelijke grondslag, waartoe ik het forum van waarneming.nl ook reken, zal die ontwikkeling met vertraging (lees:met protest) plaatsvinden.
Ik begrijp overigens dat het weerzin oproept. Dat doet het bij mij ook wel in sommige gevallen. Vooral als mensen zich gaan verschuilen achter dyslexie, als dat duidelijk niet aan de orde is. Maar dat terzijde.
Jord Ingenbleek

www.waarneminghoorn.nl

Rinie van Reenen

Citeer
CiteerDus de 'groep 1' van Sjoerd mag zich wat mij betreft inderdaad wel 'bekeren'.
Nou, daar heb ik dus geen enkele behoefte aan.
Nee, ik begreep het.
En ik kan me voorstellen wat je zegt: ik voel me ook geen schoolmeester, en dat hoeft inderdaad niet. Laat ik het zo zeggen: als slechts de naam genoemd wordt zonder dat gezegd wordt op grond waarvan je tot die determinatie gekomen bent, dan is het minder leerzaam dan mogelijk zou zijn (immers: niet altijd zijn op een foto precies die kenmerken duidelijk zichtbaar die ook duidelijk in het boekje staan). Dus als er nu iemand is die wél zo vriendelijk is om de naam te noemen maar niet de kenmerken ervan noemt, dan is het handig als er een ander is die dan wél de kenmerken noemt. Ik ben niet zo bekend in voetballerswereld, maar noem je dat niet een 1-1-2'tje ofzo? ;)
Groet, Rinie van Reenen

Vincent Hart

Interessant...

Natuurlijk leert een beginnende vogelaar er het meest van als hij/zij zelf eerst probeert een vogel te determineren. Waar we volgens mij alleen een beetje voor moeten uitkijken is dat beginnende vogelaars worden afgeschrikt een vraag te stellen. Het forum is ervoor om vragen te stellen, toch? Vragen die overigens ook wel eens een noordse nachtegaal, een (aldanniet wilde) ijslandse brilduiker of de eerste foto van een  roodstuitzwaluw aan de grond in NL (birdpix) opleveren...

Bovendien is het forum er voor iedereen. Dus ook voor mensen die niet zouden weten waar ze moeten beginnen met determineren. En ook voor mensen die het leuk vinden om te laten zien dat ze weten welke soort het is, zonder dat in staat zijn de relevante kenmerken op te dreunen. Mensen die gewoon 'soort A' als antwoord willen krijgen op hun vraag, komen hier mensen tegen die 'soort A' als antwoord geven. Mensen die al een idee hebben, komen hier mensen tegen die hun determinatie kunnen bevestigen of ze voorzichtig in een andere richting kunnen duwen. Die diversiteit van vragen als 'is dit nou ook een vrouwtje huismus' tot en met de meest ingewikkelde kwesties maakt het forum m.i. nou juist zo leuk!

De praktijkkennis die 'wij' ervarener vogelaars hebben, die ervoor zorgt dat je in veel gevallen een topic nauwelijks hoeft te openen om de vogel op naam te brengen ('zangvogel onbekend'=heggenmus of rietgors, 'steltloper spec.' is kemphaan, 'rare eend' is soepeend, etc.) hebben we gedurende vele (soms tientallen) jaren verzameld. Het zou dan vreemd zijn om beginners te verwijten dat ze nog niet zo lang meelopen.

En over het Nederlands: Ik heb het toevallig wel twee jaar gestudeerd en schrik ook wel eens van alle d's en t's die op de vreemdste plekken opduiken - en zou ook wel eens cursus 'helder formuleren' mogen volgen ;). Maar ook voor taalbeheersing geldt: Laat het forum laagdrempelig blijven. Niemand is er bij gebaat als mensen hier niet meer komen omdat ze bang zijn afgeschoten te worden vanwege hun taalgebruik.

Wat ons hier bindt is liefde voor de natuur en niet vogelkennis, taalbeheersing, leeftijd, opleidingsniveau etc.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Guus Peterse

#12
Citeer('zangvogel onbekend'=heggenmus of rietgors, 'steltloper spec.' is kemphaan, 'rare eend' is soepeend, etc.)
Roofvogel is buizerd.
Maar ja, toch altijd even kijken of het echt een buizerd, soepeend, kemphaan of rietgors / heggenmus is.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Jaap Denee

CiteerWat ons hier bindt is liefde voor de natuur en niet vogelkennis, taalbeheersing, leeftijd, opleidingsniveau etc.

We zouden het laagdrempelig houden!
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Limosa

CiteerZoals iemand het laatst heel pakkend omschreef:
CiteerMisschien goed het 's van de andere kant te bekijken: de vogels zitten er bij mij redelijk in, maar vrij recent doe ik mijn best op andere beestjes zoals libellen. En als ik dan naar een betrekkelijk algemene soort kijk, waar de gids duidelijke herkenningspunten voor geeft, zit er bij mij toch iets van twijfel. Ik denk omdat ik het referentiekader mis wat ik bij vogels wel heb. Iets wat jarenlang kijken naar 'gewone' soorten je oplevert. Voor beginnende vogelaars is het vaak echt niet zo simpel als wij wel 's denken en dat extra 'stukje bevestiging' door 'kenners' geeft je dan het gevoel dat je er kennelijk toch wat greep op hebt of krijgt. Ik kan daar het probleem niet van inzien, en wil je er niet op reageren, dan skip je dat topic toch gewoon...

Inderdaad een hele goed omschrijving van het oogpunt van de gemiddelde "poster" van vragen als 'wat is dit?' terwijl het bijv. een koolmees betreft. Die mensen missen inderdaad het referentiekader van in welke hoek ze het zoeken moeten. Datzelfde geldt voor het vergelijken van foto's op internet. De mensen kunnen moeilijk langs de foto's van alle soorten op het soortenoverzicht.

Hetzelfde geldt voor mij wanneer ik mij op het nachtvlinderforum begeef. Ik heb (nog) geen boeken en elk referentiekader ontbreekt bij mij (zelfs nachtvlinders en microvlinders hou ik vaak niet uit elkaar), maar wanneer er mij enkel een antwoord gegeven wordt op de vraag welke soort dit is, is dat voor mij genoeg. Op die manier weet ik de volgende keer wel een naam te plakken aan hetzelfde vlindertje.

Dus om het een en ander samen te vatten: ik heb er geen problemen mee als mensen aankomen met een haarscherpe foto van een koolmees en dan vragen welke soort dat is. Net zo min als ik problemen heb met "groep 1" welke deze vragen beantwoordt met enkel de getoonde soort.

Wat betreft de Nederlandse taal zou menigeen, en dan doel ik niet speciaal de mensen op dit forum, een bijspijkercursusje kunnen gebruiken. Als ik zie dat sommige berichten zonder enige vorm van interpunctie geschreven worden vrees ik wel eens voor het Nederlands, maar dat is een algemene trend in Nederland en dringt als zodanig ook door tot dit forum. Maar kleine (schrijf)fouten vormen geen enkel probleem voor de leesbaarheid van het verhaal.

 
Groeten,

Joachim

Vincent Hart

#15
Citeer
CiteerWat ons hier bindt is liefde voor de natuur en niet vogelkennis, taalbeheersing, leeftijd, opleidingsniveau etc.

We zouden het laagdrempelig houden!
Sorry, heb griep, liet me even gaan. Ben inmiddels weer neergedaald... ;)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Vincent Hart

CiteerBovendien hebben ze nog geen houvast aan een aantal basistypen die bij een gevorderd waarnemer vast verankerd zit ergens in de hersenen.
"Een aantal (...) die (...) zit"?! Oh wacht, die 'houvast' zit 'verankerd'... :P
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Alwin

Zoals ik er tegen aan kijk:

Het is een compliment waard naar de ontwikkelaars van deze site en de administrators die op (ik meen) vrijwillige basis alle waarnemingen screenen dat er een grote groep minder ervaren natuurliefhebbers is die hun waarnemingen willen toetsen, al dan niet door het insturen van foto's.

De site is laagdrempelig, waardoor een grote groep mensen wordt aangesproken. Ik vind dat dit soort sites een bijdrage levert aan het maatschappelijke besef voor natuur en natuurbehoud. Daarnaast is het een prima middel om gegevens te verzamelen en tendensen in kaart te brengen.

We moeten onszelf (en dan schaar ik mij ondertussen toch ook wel onder de groep fanatieke twitchers) niet verheven gaan voelen boven de natuurliefhebbers die uit nieuwsgierigheid en interesse informatie willen inwinnen. Zie dit als een kans om minder ervaren vogelaars opweg te helpen. Wie weet wat zij ooit nog voor ons ontdekken. Mocht je niet de behoefte voelen om die kans te benutten dan doe je dat niet en sla je alle berichten over die jou persoonlijk niet aanspreken.

-En ja, het is natuurlijk apart dat een scholekster wordt aangezien voor een grijze wouw of een reuzenstern midden in Middelburg wordt waargenomen. Het is en blijft het uitzoeken waard. Laten wij met onze ervaring, kennis en kunde dan zo kritisch zijn om de juiste determinatie vast te stellen.
-En ja, ik voel ook een binnenpretje als een groep natuurliefhebbers afstormen op een blauwborst of uren op wacht staan voor een lepelaar.

Het categoriseren in vier groepen lijkt mij niet zinvol. Mooi toch, die wereld van verschillen. Laten we er geen kasten van maken! De natuurliefhebber die als dubbeltje binnenkomt en de foto van een koolmees ter determinatie voorlegt, is echt wel in staat om met onze hulp een euro te worden.

Alwin

Life list  4 54 Roodoogvireo

Student85

#18
Hoi!

Allereerst moet ik zeggen dat ik aangenaam verrast ben door de positieve reacties op dit topic. Had dit niet verwacht en dat niet omdat ik jullie onderschat, maar te meer daar het een 'gevoelig' onderwerp is waar al menig discussie aan is gewijd, maar nog nooit een speciaal topic over is geopend.

Ik heb de reacties dan ook met plezier gelezen, maar wil graag nog even reageren en het één en ander verhelderen. Allereerst werd gevraagd wat het doel is van dit topic en in het bijzonder van het gedeelte over taalgebruik: de eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat daar eigenlijk niet echt een doel aan verbonden, hooguit dat ik hoop dat mensen er iets van opsteken en in elk geval de grofste fouten laten zien, bijv. 'ik wordt' en 'het werdt' (nog niet eens genoemd). Wat betreft het overige: ik hoop (maar niet meer dan dat) dat mensen er iets van opsteken en misschien zelf eens wat meer tijd en energie steken in het determineren van de waargenomen soorten. Ik dacht wel gisteravond nog: misschien een ideetje om wat handige tips op een rijtje te zetten en daarvan een 'pinned' topic te maken? Ok ok, dergelijke tips staan veelal ook in veldgidsen, maar met elkaar alle tips nog eens opsommen lijkt me misschien handig. Het is maar een ideetje hoor...

Ik vind de vergelijking met een virtuele vogelexcursie wel pakkend, alleen vraag ik me wel af: stellen mensen dan net zo makkelijk via i-net vragen als in het echt? Ik kan me voorstellen dat je tijdens zo'n excursie wel makkelijker iets vraagt dan hier en niet zelf gaat zoeken(/nadenken). Bovendien is het dan veelal ook nodig om direct te vragen en de mogelijkheid is. Als je echter een vogel fotografeert kan je er thuis nog eens rustig naar kijken en dan moet je er toch wel uitkomen lijkt me.

En dat sluit weer mooi aan op het referentiekader wat meermaals wordt aangehaald. Daarbij denk ik steeds aan 2 dingen: hoe ben ik begonnen en hoe doe ik het nu met nachtvlinders? Daarbij valt me gewoon op dat mensen ook twijfelen over hele normale soorten, terwijl ik dan denk: het kan toch prima, die kuifeend...Er werd gezegd: beginners missen 'het hele concept van het bestuderen van soorten, het kijken naar kenmerken etc' en 'ze moeten letterlijk nog leren kijken.' Maar hoe zijn we dan allemaal eens begonnen?

Ik ging er vroeger gewoon op uit en heb (niet altijd even) kritisch naar de soorten gekeken en ging gewoon heel langzaam door de gids bladeren als ik ergens niet uitkwam. Met geluiden is dat anders, maar dan zocht ik altijd de vogel op. Ik kan me niet voorstellen dat mensen niet weten 'waarnaar te kijken'. Als beginner kan je toch bedenken dat je gewoon naar wat opvallende kenmerken moet kijken? Datzelfde ervaar ik met nachtvlinders nu, waar ik onlangs mee begonnen ben. Misschien heb ik het 'leren kijken' al uit de vogelwereld meegenomen, maar het is toch logisch dat je eerst aandachtig naar de vlinder kijkt en dan ineens die opvallende zwarte vlek of die gezaagde buitenste dwarslijn ziet en dan rustig door je boekje gaat bladeren? Eerst nog door de hele gids, maar al snel leer je wat families onderscheiden etc. Als je vervolgens de bijbehorende tekst leest (iets wat vaak vergeten wordt) en het is een algemene soort en hij lijkt prima....waarom hebben mensen dan nog een bevestiging nodig? Dat is mijns inziens hetzelfde als mensen nijlganzen of wat dan ook op het forum zetten: algemene soort en best goed te herkennen....(al staat die soms niet in de gidsen, maar de meeste toch wel tegenwoordig).

Ik ben het grotendeels eens met de reactie van Rinie van Reenen, zeker wat betreft het puntje dat de kwaliteit wordt bepaald door de reacties in het topic en niet de topics zelf. Ik kan me daar wel iets bij indenken. Ook wat betreft groep 1 ben ik het met hem eens, maar misschien onderschatten ik en anderen het aandeel van mensen dat gewoon de soort wil weten en verder niks. Toch, en dat heb ik al eerder aangegeven, vind ik dit een beetje 'kansloos' (of hoe zeg je dat subtiel). Als we allemaal determinatiedrang zouden hebben, maar zelf nooit eens de moeite namen om zelf tot een determinatie te komen...daalt het niveau wel erg snel en dan betwijfel ik wel of de reacties daar iets aan kunnen veranderen....

Wat betreft de reactie van Vincent Hart: ik moet zeggen dat ik de manier waarop je het brengt erg leuk is om te lezen, alleen zie ik bij jou dat je die variatie 'leuk' vindt en het bij mij (en anderen) dus wat ergernis/irritatie oproept. Misschien is dat eerste wel beter, zeker voor je gemoedstoestand haha. Sch ja, soms werkt het ook wel weer op de lachspieren...je afsluitende opmerking vind ik overigens erg pakkend.

Ik ben trouwens blij met het zien dat een hoop mensen zich ook wel eens ergeren/irriteren aan grammaticale fouten en ook met het feit dat Jord (docent Nederlands) het ermee eens is dat dyslexie te vaak als excuus wordt gebruikt en daardoor eerder een modeziekte aan het worden (vergelijkbaar met een burn-out). Ik vind het wel 'eng' dat zelfs een dovent Nederlands vindt dat het gata om het overbrengen van de boodschap....ach ja, als je de repetities maar wel corrigeert op d's en t's ^_^

Goed, dat was het wel weer.

Met vriendelijke groeten,
Sjoerd Radstaak

Vincent Hart

CiteerHoi!

Toch, en dat heb ik al eerder aangegeven, vind ik dit een beetje 'kansloos' (of hoe zeg je dat subtiel).
Ehrm... 'subtiel' ging anders ;)

Ik word ook wel eens moe van het gebrek aan variatie binnen de 'koolmees-vragen', maar vergeet niet dat hoe langer je hier rondhangt, hoe vaker je (vrijwel) dezelfde vraag tegenkomt. Zolang die vragen steeds door 'verse' nieuwelingen worden gesteld, heb ik er niet zo'n probleem mee. Net zo min als we anderen kunnen verwijten dat ze niet eerder zijn gaan vogelen, kunnen we anderen verwijten dat ze waarneming.nl niet eerder ontdekt hebben. Sommigen zullen het nooit 'leren', maar is dat niet rotter voor diegenen zelf dan voor ons?

Niet om flauw te zijn maar je hoeft geen antwoord te geven, toch? Het is idd 'beter voor je gemoedsrust' om af en toe een 'gevalletje vrouwtje rietgors' over te slaan. Er zal altijd wel iemand anders zijn die in zo'n geval wel het 'geduld' kan opbrengen.  

Elk van ons kent wel de situatie dat je in het veld naar een vogel staat te kijken en een toevallige voorbijganger vraagt wat je ziet. Het is m.i. bijna je plicht om zo'n vraag zo informatief mogelijk te beantwoorden. Hoe meer natuurliefhebbers hoe beter toch? Het antwoord "wat denk je nou zelf?" zal waarschijnlijk weinig zieltjes winnen...  :lol:

Als een-en-dezelfde forumdeelnemer over vijf jaar zijn/haar honderdste foto van een heggenmus aanbiedt onder het kopje 'geen idee', gaan we hem/haar samen aftuigen, goed? ;)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Corryabbink

#20
Hierbij nog een mening.

Geen vogelaar maar plantenliefhebber. Floriste dus.

Waarschijnlijk hoor ik bij categorie 1. Ik noem de naam van de soort en indien mogelijk enige kenmerken. Wanneer echter de zoveelste keer dezelfde soort voorbijkomt volsta ik op een gegeven moment met de naam. De waarnemers is het meestal om een naam bij de foto begonnen. Indien ik merk dat men meer wil weten, hetgeen snel genoeg duidelijk wordt, probeer ik enige handgrepen te geven.

Menig admin is uren bezig met controle- en/of forumwerkzaamheden dat alles op vrijwillige basis.
Wanneer er dan een naam gegeven wordt kan men in ieder geval zelf alle kenmerken enz. enz. erbij opzoeken.
Soms zijn mensen getergd wanneer men ze een antwoord geeft in de trant van "kijk daar of daar eens naar" en voelen zich van het kastje naar de muur gestuurd. Men heeft vaak geen zicht op dergelijke kenmerken en/of de juiste boeken niet.

Onze taal............daar kunnen wel boeken over geschreven worden. Het belangrijkste is dat men duidelijk kan maken wat men bedoelt. Daar kan ik beter om lachen dan om huilen. Wel is het oppassen geblazen want alles is zo overgenomen. Soms begin ik aan mijn eigen taalniveau te twijfelen :grin:
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Ismael

CiteerAls een-en-dezelfde forumdeelnemer over vijf jaar zijn/haar honderdste foto van een heggenmus aanbiedt onder het kopje 'geen idee', gaan we hem/haar samen aftuigen, goed?
:D

Als 'vogelaar' stel ik helemaal niets voor, helaas. Ik heb er het geduld niet voor om dat bewegende spul  ;) te bekijken  :wub: Daarom ben ik veel te vinden aan de planten en paddestoelenkant. Maar als ik een vogel hoor of zie die bij mij vreemd overkomt dan zoek ik hem wel eerst zelf op. Anders leer ik het nooit, als ik er echt niet uit kan komen, en ja ik geef het toe, als ik te lui ben, zet ik hem op het forum. Maar dat is zelden, laatst een voor de gemiddelde vogelaar simpele vogel gehoord. Denk maar niet dat het simpel is om op het geluid te zoeken!! Maar na lang zoeken en toch weer op waarneming uitkomend het geval ontdekt, het was de wielewaal. Dudeljo? het zal wel  ;) Overigens hoe omschrijf je zoiets als je geen foto hebt, geen idee, dus daar begin ik niet eens aan! De laatste vogel die ik op het forum heb gezet is de putter. Een vogel die ik nog nooit heb gezien maar toch een uitgesproken tekening heeft. Kreeg ook direct antwoord van meerdere personen. En daarna natuurlijk zelf gechecked op het internet, wat een uitvinding Ik heb zelf geen vogelboek, kijk altijd op internet, maar dat is lastig. In het geval van de putter zocht ik met de ingang vink tja...weet het maar. Ben vergeten waarom ik reageer haha Waarschijnlijk dat waarneming toch vooral laagdrempelig moet blijven! De reden waarom ik lid ben geworden in elk geval. Ik vind wel dat je zelf enigszins iets moet hebben gedaan om er achter te komen. En iemand die hints geeft vind ik dan ook meestal leuker, leer je er toch meer van. Goed dat was t volgens mij. Hopelijk niet teveel sms-taal gebruikt waar ik mij regelmatig op betrap  :rolleyes:

ps quote student85 "hooguit dat ik hoop dat mensen er iets van opsteken en in elk geval de grofste fouten" kan beter zijn "de meest grove fouten"
Groeten Ismaël Wind

redmar_woudstra

#22
Wat de taal betreft: ik ben bang dat bij een deel van de jeugdige forumbezoekers (waaronder ik mij zelf ook reken) een deel van de verloedering komt door gebruik van programma's als msn. Ik merk dat bij mijzelf ook, dat ik soms interpuncties achterwege laat, vreemde zinsbouw etc. Ik ben ongeveer "opgegroeid" met msn (met mij nog vele anderen) en helaas moet ik constateren dat het gebruik ervan ten koste gaat van mijn "taal". Ik neig er inmiddels zelfs af en toe naar "msn-taal" te gaan gebruiken in werkstukken en scripties. Ik zie het al voor me: een poging tot een academisch werkstuk, met daarin msn-taal als idd en iig. Ik probeer inmiddels wat beter op mijn taal te letten en na dit topic zal ik dat nog beter proberen te doen (heb je bij in ieder geval één je doel bereikt, Sjoerd  ;) ).

Nota bene: ik hoop dat duidelijk is dat ik msn en aanverwante media (email, sms) niet gebruik als excuus, maar als oorzaak. Wat onverlet laat dat je ook daar het taalgebruik geheel in eigen hand hebt.

PS: Het is inderdaad makkelijk om van alles af te schuiven op dyslexie, maar ik vindt dat reacties op dit forum niet altijd even netjes zijn ten opzichte van echte dyslectici. Netjes is misschien niet het goede woord, maar ik kan mij voorstellen dat bepaalde opmerkingen door dyslectici als vervelend ervaren worden. Het is niet de bedoeling dat de "goeden onder de slechten lijden". Dat dit helaas in vele gevallen wel het geval is (daar kunnen twitchers / birdpixers over meepraten denk ik), is nou eenmaal een vervelende gebeuren. Controleren of iemand écht dyslectisch is, kan niemand op dit forum. Laten we een ieder die zegt dat te zijn, maar op zijn woord (op zijn mooie blauwe ogen lukt het helaas niet) geloven. Als de dyslectici op hun beurt proberen hun taal zo goed als mogelijk te krijgen, dan denk ik dat je al een heel eind bent. Ik denk dat, in dat opzicht, het toch mooi is om te zien dat bij Joost Gabriëls de taal een stuk vooruit gegaan is. Dus Joost, ga zo door!  :duim:
groet,
Redmar

Vincent Hart

#23
Klachten over 'taalverloedering' onder jongeren zijn (net als klachten over de jeugd van 'tegenwoordig' trouwens) al zo oud als de wereld hoor... Bovendien is taal niet statisch, om een voorbeeld te noemen was 'groter als' een paar eeuwen terug correct en 'groter dan' niet ;).

Denk trouwens dat het gebruiken van msn-/sms-taal (zoals het weglaten van 'ik' aan het begin van deze zin) wel iets anders is (namelijk een bewuste keuze) dan het maken van schrijf-, spel- of taalfouten (namelijk onbewust en onbedoeld). Ik vind het juist mooi dat 'wij' jongeren (inclusief de wat oudere jongeren onder ons ;-)) vaak goed in staat blijken om hun taalgebruik af te stemmen op de situatie. Veel taalkundigen zien msn-/sms-taal en straattaal dan ook eerder als verrijking dan als verarming van de taal.

Hoewel onzorgvuldig taalgebruik zoals gezegd van alle tijden is, kun je volgens mij wel stellen dat 'de jeugd' zich nog nooit zoveel (en op zo'n creatieve manier) heeft beziggehouden met taal als (pak 'm beet) de laatste tien jaar. En da's alleen maar positief natuurlijk...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Rinie van Reenen

't Aardige is: veel verschillende meningen, en met de meesten ben ik het wel eens ;).
Zomaar een gedachte: goed dat de discussie zo een keer fundamenteel gevoerd wordt. Dan hoeven we de discussie niet steeds ook binnen een determinatietopic te voeren. Het gebeurt nog regelmatig dat iemand een vraag stelt over determinatie, en dat vervolgens een ander reageert in de geest van dit topic ('Wat is dat nou voor vraag!'). Op zich begrijpelijk, maar niet altijd motiverend voor de vragensteller. Dus daarom vind ik het mooi dat dit topic er is: dat soort 'frustraties' kun je dan hier uiten, zodat andere topics er niet mee vermoeid hoeven te worden - vanaf nu.
Groet, Rinie van Reenen

Jord

Dag Sjoerd,
Even reageren:

CiteerDaarbij denk ik steeds aan 2 dingen: hoe ben ik begonnen en hoe doe ik het nu met nachtvlinders?

Wat die tweede betreft, het bestuderen van nachtvlinders: ik ben ervan overtuigd dat wat jij geleerd hebt door goed naar vogels te kijken, dat je dat gebruikt/toepast bij de nachtvlinders. Ook al hebben nachtvlinders geen snavels of veren, het principe is hetzelfde.

En wat die eerste betreft: had jij in de tijd dat jij met vogelen begon ook je beschikking over een supersnel medium als het internet?


Citeer
Ik vind het wel 'eng' dat zelfs een dovent Nederlands vindt dat het gata om het overbrengen van de boodschap....

Als je nog eens precies leest, zie je dat ik hier eigenlijk geen mening over geef. Ik zeg alleen hoe het taalgebruik zich lijkt te ontwikkelen. Dus dat is eigenlijk nogal laf van me  ;)  Wel vind ik het 'vreemd' dat jij het 'eng' vindt.


@ vincent
moet inderdaad zijn 'zitten'. Goede vangst!
Zo zie je maar, het beste paard....  :duim:  
Jord Ingenbleek

www.waarneminghoorn.nl

Jos Welbedacht

Ik vind het altijd mooi om te kijken naar de manier waarop een beginnend vogelaar een soort  probeert te determineren.
Met ervaring is het echt mogelijk om die "Jizz" te leren kennen.
Ik zou zeggen, kijk genoeg naar Buizerds en andere algemene soorten.
Na enige tijd herken je de vorm en het gedrag van vogels.
Kijk dus gerust op het internet, stel je vraag en vergelijk.
Binnen een half jaar moet het al kunnen.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

marella

#27
En ik heb als beginnende vogelaar veel geleerd van de foto's en de hulpvraag.
Eerst zelf goed gekeken naar de foto en proberen te benoemen dan pas reactie's lezen. Inderdaad zijn ze soms wel erg makkelijk. Maar net een andere hoek van zien of belichting kan twijfel oproepen. Mede dankszij jullie allemaal ben ik een stuk veder gekomen. Dank is zeer groot daarvoor.
Dus laten we elkaar aub niet afschikken met onze reactie's. Tuurlijk dient het de aanbeveling eerst zelf te zoeken in je boeken. Maar ik ga ervan uit dat een vogel liefhebber beslist mistens een boek heeft en daar al in gekeken heeft.

marella
groetjes Marella

BramtK

Het is een forum... (Zoek de betekenis van dat woord eens op.) Ik stoor me aan het feit dat het vaak over zeldzaamheden en twitchen gaat en maar heel zelden over echt interessant vogelnieuws, maar daar lees ik dan maar overheen.

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

Vincent Hart

Zou het feit dat het vaak over twitchen/zeldzaamheden gaat niet betekenen dat daar blijkbaar veel interesse voor bestaat? En als jij dat niet of minder interessant vindt; iedereen kan toch een topic starten/op bestaande topics reageren? Wat vind jij 'interessant vogelnieuws', Bram?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers