Graafkortschildkever?

Gestart door A Kreffer, april 02, 2014, 23:40:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

A Kreffer


Is dit een graafkortchildkever of is dat met fotoos niet te zeggen?
Het diertje is razendsnel en mijn fototoestel niet geweldig, betere fotoos kon ik nog niet maken.
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/82975781
Graafkortschildkever - Staphylinus fossor gezien op 2014-04-02 Den Haag - De Uithof
Foto's:






bij voorbaat dank Anja Kreffer

thijsdegraaf

Het lijkt me niet als ik hier kijk Anja. Ik denk eerder richting Tachyporus. Wacht maar wat kenners ervan vinden.

A Kreffer

Dank je Thijs!
Dat is wel bedenkelijk,  want juist dat plaatje (had ik ook wel gegoogled) insectengids Chinery en loepje brachten me bij deze soort.
Ik moet nog zoveel leren, hoe te kijken en waarop te letten. Aarzelde wel vanwege de korte spitse achterkant.
Mijn hoop is dan maar gevestigd op de kenners.
Groet, Anja



thijsdegraaf

#3
De jouwe is laten we zeggen veel gestroomlijnder dan die op het Nederlandse soortenregister. Tim Struyve en Jan Cuppen zijn de kortschildkenners. Het is een zeer grote moeilijke groep met veel soorten, die op elkaar lijken. Heel vaak lukt het niet vanaf een foto. Insectengids Chinery is een leuke gids om een indruk te krijgen van wat het kan zijn. Maar in zo'n boekje is het natuurlijk onmogelijk om alle soorten te laten zien.
Bij kevers kijk ik o.a. altijd even op Kerbtier http://www.kerbtier.de/cgi-bin/deFSearch.cgi?Fam=Staphylinidae , Daar staan er veel, maar ook lang niet allemaal. Daarna zoek ik het bij waarneming op. Als er maar weinig staan goedgekeurd of soms geen staan goedgekeurd is dat meestal een teken, dat er look a likes zijn. Of zoals bijv. bij cicaden geen admin. die ze controleert.

jan cuppen

Het is een Tachyporus, meer valt er niet over te zeggen.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

A Kreffer

Jan, dank je wel voor de Genus, toch meer dan kortschild.

Thijs, veel dank voor je tips, de keversite kende ik niet, wat een mooie fotoos.

Groet, Anja