Hoofdmenu

zangvogel Valkenburg

Gestart door Geum rivale, juli 26, 2007, 15:14:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

Geum rivale

Op 13 juli hoorde ik 's morgens vroeg nabij station Valkenburg vanuit de top van een Italiaanse populier het volgende zangvogelgeluid:
Een kort, ratelend wijsje, wat langer dan van Grasmus, maar korter dan Fitis; en in tegenstelling tot de laatste opmerkelijk oplopend in toonhoogte.
Bij welke vogel hoort dit?
Kees van Reenen

Thijs Fijen

Zo te horen past een Vuurgoudhaan goed bij je beschrijving.

Luister eens bij de volgende link naar het geluid: http://waarneming.nl/soort.php?id=347&wno_...um_tm=&tab=info

Thijs
Thijs Fijen

snwja3

CiteerZo te horen

Knap hoor zonder geluidsfragment erbij!  :D

Verder vraag ik me af hoe je met zo'n beschrijving op Vuurgoudhaan komt, maar mocht je gelijk hebben dan complimenten en een dik applaus! (gemeend!).

Eigenlijk kan ik niets/weinig met zo'n omschrijving (net zoals vele pogingen in vogelboeken), maar omdat het in Valkenburg was, dacht ik dat Europse Kanarie misschien nog een optie zou kunnen zijn (maar wel heel voorzichtig genoemd!). -_-  
Wietze Janse

laatvlieger

zwarte roodstaart, europese kanarie, vuurgoudhaan... geluiden beschrijven is echt een ramp...  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

snwja3

#4
@%#@ Zwarte Roodstaart ook een goede optie, misschien nog wel de beste!?
Alhoewel ik die meer zingend van af een dak verwacht ......
Wietze Janse

Rinie van Reenen

Ja, een Zwarte Roodstaart past goed bij de omschrijving (kort, krassend, omhooggaand), behalve dan dat het naar mijn inzicht niet echt langer is dan van een Grasmus, en dat het - inderdaad - wat vreemd is dat de vogel vanuit een populier zingt. Zeker in Limburg is een Zwarte Roodstaart waarschijnlijk, want op veel plaatsen wemelt het daar werkelijk van. Overigens, vaak heeft een Zwarte Roodstaart ook een soort 'knettergeluidje' tussendoor, een geluid dat wel lijkt op van die knetter-babypijltjes. Heb je dat misschien ook gehoord?
Groet, Rinie van Reenen

steenl

of Grauwe gors  :D

Pff geluid op een beschrijving raden. Niet te doen man.   :whistle:  

Rinie van Reenen

Citeermaar omdat het in Valkenburg was, dacht ik dat Europse Kanarie misschien nog een optie zou kunnen zijn (maar wel heel voorzichtig genoemd!). -_-
Lijkt me het standaardgevaar: iemand noemt de locatie (in dit geval: Valkenburg), en omdat een vogelaar daar direct bepaalde vogels mee associeert (in dit geval: Europese Kanarie - die ik overigens afgelopen maand tot tweemaal toe gemist heb in Valkenburg  :(), kijkt hij niet meer erg kritisch naar overeenkomsten tussen betreffend geluid en het gevraagde geluid. Althans: die indruk krijg ik. Ik vind het geluid van een EuroKanarie nu niet echt bij de omschrijving passen (niet opmerkelijk oplopend in toonhoogte, niet heel kort).
Groet, Rinie van Reenen

snwja3

Gelukkig maar Rinie dat jij daar nog boven staat ......
Wietze Janse

Rinie van Reenen

#9
CiteerGelukkig maar Rinie dat jij daar nog boven staat ......
Nou, sorry als het zo klinkt (en zo klinkt het misschien ook inderdaad wel...) Enne, al zou ik er op dit moment 'boven staan', dan nog zijn er weer vele andere momenten dat ik er niks van bak...
Overigens, toen ik in het eerste bericht 'Valkenburg' las, dacht ik ook direct 'Europese Kanarie?'... (op zijn minst sta ik er niet ver boven ;)). Maar ik heb het gevoel dat het toch niet past.
Maar goed, laten we Geum Rivale (wat is overigens je echte naam?) maar afwachten; we horen wel!
Groet, Rinie van Reenen

snwja3

Geen hard feelings Rinie, bij mij was het gisteravond ook laat.  ;)
Nu zou ik me ook anders hebben uitgedrukt.
Had de optie EuroKa ook heeeel voorzichtig gedaan, maar zou m.i. nog kunnen passen, zoals ook de andere opties en misschien wel meer.

Wietze Janse

Geum rivale

Alvast bedankt voor de reacties. Helaas klopt geen van de genoemde mogelijkheden met 'mijn' vogel. Vuurgoudhaantje komt er nog het meest in de buurt, alleen zingt die fluitend, niet ratelend (tja, een beetje zoals de gewone roep van de Grote lijster; alleen dan wat 'kleiner', als je begrijpt wat ik bedoel).

Wie biedt? 't Zal niet meevallen, dat geloof ik ook.

groet,
Kees van Reenen (broer van Rinie, die zo brutaal was naar m'n naam te vragen...)
Kees van Reenen

Geum rivale

#12
Overigens kan ik me bij de suggestie van Europese kanarie wel wat voorstellen: het was een geluid dat ik zover ik weet nooit eerder gehoord heb; wat ook voor genoemde vogel geldt. Hoewel het geluid anders was.
Kees van Reenen