Hoofdmenu

gezocht....

Gestart door nick w, maart 31, 2014, 20:16:49 PM

Vorige topic - Volgende topic

ewoudploeg

Tsjee, wat een ladng ideeen!! Goed man!
Mijn voorkeuren:
a, goed om meer inzicht te vergaren in voortplantingsplaatsen Kempense
d, maar dan ook met leuke stroompjes in Noord-Brabant. Ik zag me toch laatst een stroompje... Oooh, daar moet ie zitten! Er zijn vast meer opties, ook in Brabant.
f, top
h, hoewel dit erg moeilijk zoeken is ben ik bang. Lage dichtheid, lastige oeverzone om te zoeken naar huidjes. Daarbij: zijn er al huidjes te verwachten zo kort na de mogelijke vestiging?
i - topidee! ik heb zelf ook al lopen denken aan een zoektocht in dat gebied. Ik ben er sowieso voor te porren
o - eind mei zoals Johan zei. Als ik tijd heb, ben ik er graag bij

Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/

frankneijts

Citaat van: florisbrekelmans op april 04, 2014, 15:00:11 PM
Jazeker, gebied is afgesloten in verband bijzondere broedvogels. Ik zal contact opnemen.


Groet,


Floris

Floris, neem dan ook (s.v.p.) even contact op met Theo Muusse. Hij kent dit gebied en komt er ook regelmatig (en af en toe mag ik met 'm mee..... 8) )
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

florisbrekelmans

@Frank: heb je e-mail gestuurd

ewoudploeg

Wie gaat de tweevlek zoeken bij de visvijvers ten oosten van Luyksgestel?  ;D
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/

Platbuik

Citaat van: ewoudploeg op april 08, 2014, 10:05:58 AM
Wie gaat de tweevlek zoeken bij de visvijvers ten oosten van Luyksgestel?  ;D
We zijn daar al eens geweest. Het water leek te troebel, dus we werden er niet enthousiast van.
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

frankneijts

#35
Citaat van: ewoudploeg op april 08, 2014, 10:05:58 AM
Wie gaat de tweevlek zoeken bij de visvijvers ten oosten van Luyksgestel?  ;D

Ik neem dat je de Maaij bedoelt, ook wel Bergeijkse Visvijvers (voormalige kweekvijvers van de Heidemij). Tegenwoordig beheerd door Natuurmonumenten en goed bereikbaar en redelijk overzichtelijk. Zowel vroeger als nu veel bezocht door vogelliefhebbers (tot voor kort broedde hier Woudaap en Buidelmees, soms Grote Karekiet; Visarend regelmatig langdurig pleisterend en refugium voor IJsvogel na strenge winters) en libelleraars en nogal 's doel (geweest?) van kampen van jeugdbonden. Denk dat er relatief veel bekend is van de libellenfauna hier (o.a. veel Bruine korenbout, Glassnijder, Vroege glazenmaker, Vuurlibel, Metaalglans, grote populatie Variabele wj wat in de Kempen een nogal plaatselijk voorkomende soort is en er vlakbij wat kleine waterloopjes met redelijk wat Bosbeekjuffer) maar het zoeken naar Tweevlek vereist natuurlijk speciale aandacht. Desondanks ben ik net als Sonja en Lex hier niet heel erg enthousiast over: er zit nog erg veel vis (waaronder Karper) die flink huishouden in de onderwater vegetatie en het water vertroebelen.
Persoonlijk heb ik, wat Tweevlek betreft, altijd wat méér 'gevoel' gehad bij de ten noorden hiervan gesitueerde Pastoorsweijer die helaas minder toegankelijk is. Maar wellicht is hier het water te ondiep en ook te troebel en vegetatiearm door (teveel) vis.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Platbuik

Ja, het kan best dat er eens een zwerver is die polshoogte komt nemen. Maar ik neem aan dat Ewoud huidjes wil vinden, dat kun je voorlopig schudden. Ik ben bang dat je "oostelijk van Luyksgestel" de eerste geschikte wateren pas in het Rijndal aantreft, over de grens dus.
Meer kans in de Wieden en Weerribben, mijns inziens. Kijk er eens naar wat grotere en diepere wateren, als je in de buurt bent voor Armatum!
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

ewoudploeg

Inderdaad De Maaij Frank. Als ik zo de soortensamenstelling hoor (Bruine korenbout, Glassnijder, Vroege glazenmaker, Metaalglans), dan klinkt dat mij als een exacte kopie van het soortenspectrum waarbinnen ik de tweevlek aantrof in Mecklenburg. Alleen zat daar nog caudalis bij. Erg veel vis is op zich niet ongunstig, maar als het voornamelijk karper is, kan dat vervelend zijn. Hoewel, vertroebeling lijkt niet een groot drama te zijn voor tweevlek. Kijk maar eens op de site van Christophe bij de tweevlek. Het meer wat je daar ziet, lijkt ook niet echt lekker te zijn. Hier zit echter wel een knetterende populatie. Neemt niet weg dat jullie de locatie kennen en ik niet. Ik ga er vanuit dat jullie oordeel over de vijver terecht is en dat zoeken waarschijnlijk weinig nut heeft. Dan maar naar de Pastoorsweijer. Dat ziet er ook wel leuk uit!

Waarom kan ik trouwens het vinden van huidjes schudden? Vanwege het feit dat de soort er niet te verwachten is, of is het bijvoorbeeld ook lastig zoeken door de enorme rietkragen die er overal staan? Plus natuurlijk dat er al veel onderzocht is. Hmm, misschien toch maar niet.
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/

florisbrekelmans

Hoi,


Van het Brabants Landschap heb ik toestemming voor de inventarisatie-excursie naar de voormalige visvijvers van Valkenhorst. Voorwaarde is dat de waarnemingen niet openbaar worden en bij voorkeur vindt later in het jaar een tweede bezoek plaats om het soortenbeeld completer te krijgen. Daarnaast kan voor de meest kwetsbare locaties (broedvogels) een beperking gelden ten aanzien van de betreding. Ik denk dat we de omvang van de groep beperkt moeten houden tot 10 personen, verdeeld over 2x5. De datum wordt 24 of 31 mei, dat laten we tzt van het weer afhangen.


Bij enkele personen die recent in het gebied zijn geweest heb ik navraag gedaan naar hun waarnemingen en bevindingen. Mochten zij het idee hebben al een goed beeld te hebben van de aanwezige soorten, dan zie ik geen nut in de excursie. @Frank, reageer jij ook even op mijn e-mail?


Twee jaar terug ben ik, in het najaar, in de Pastoorswijer geweest. Mooi gebied, maar de waterbodem was niet best (veel bagger). Die vijvers worden (zijn?) gebaggerd. Ik weet niet wat de huidige situatie is.




Groet,


Floris



nick w

Floris, je bent geweldig! Hoe willen we dit delen, gezien de beperkte optie? Toch even op de Brachytron website, en aanmelden bij jou? Met de tweede ronde hoef je niet persé dezelfde deelnemers te hebben toch? stuur me maar even een mail als je wilt.

Reuze bedankt, en groet,
Nick W

Platbuik

Citaat van: ewoudploeg op april 11, 2014, 11:18:31 AM
Waarom kan ik trouwens het vinden van huidjes schudden? Vanwege het feit dat de soort er niet te verwachten is, of is het bijvoorbeeld ook lastig zoeken door de enorme rietkragen die er overal staan? Plus natuurlijk dat er al veel onderzocht is. Hmm, misschien toch maar niet.
Schudden is niet het passende woord. Maar als je mensen wilt stimuleren om huidjes van de Tweevlek te gaan zoeken, dan is het op deze plek zonde van de tijd, en zijn er alternatieven die hun aandacht meer verdienen; ik roep maar wat: Rijnstrangen en oostelijk daarvan in Duitsland, De Doort(L) misschien.
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

nick w

Plek voor Tweevlek binnen 3 uur rijden van Utrecht, zou die er zijn?

Groet,
Nick W


florisbrekelmans

Yep. Als je iets harder rijdt dan is toegestaan, ben je binnen 3 uur in Virton (Gaume, Belgie). Als je je keurig aan de snelheid houdt, ongeveer 3 uur en een kwartier. Mooi gebied. Iets over de Franse grens de vijvers die Ewoud beschrijft, met tweevlekken, sierlijke witsnuiten etc.


Groet,


Floris

nick w

dan is dat misschien wel leuk om te doen, en wie van verder komt kan misschien ook overnachten. Ewoud/Christophe, zin om te gidsen? En wanneer?

Groet,
Nick W

arjan.kop

Citaat van: nick w op april 02, 2014, 21:01:47 PM

-m- Groene glazenmaker zoeken in Groene Hart (gezien in Woerden en Gouda);

kortom, al best veel ideeën :rolleye:. Meer mag, maar ik wil nu ook wel horen welke de meeste liefhebbers trekken. En wie wil helpen iets te organiseren/iets leiden? Dat laatste kan ook per persoonlijk bericht, maar stemmen graag hieronder: welke excursies hebben de voorkeur? roep er drie, of vijf, of zet de letters in je favoriete volgorde, kortom, STEM NU!  :blink:

Groet,
Nick W

Gouda is mijn woonplaats en de plekken eromheen ken ik redelijk goed. Als er animo voor is kunnen we wel een dagje plannen.

nick w

ha, super Arjan! ik kom er bij je op terug :-)

groet,
Nick W

MaartenHaverkamp

Citaat van: florisbrekelmans op april 12, 2014, 22:14:20 PM
Yep. Als je iets harder rijdt dan is toegestaan, ben je binnen 3 uur in Virton (Gaume, Belgie). Als je je keurig aan de snelheid houdt, ongeveer 3 uur en een kwartier. Mooi gebied. Iets over de Franse grens de vijvers die Ewoud beschrijft, met tweevlekken, sierlijke witsnuiten etc.


Groet,


Floris


Bij Virton zitten ook tweevlekken.

nick w

dat was het idee, dat we die zouden gaan zoeken... doe je mee?

groet,
Nick W

MaartenHaverkamp

Citaat van: nick w op april 14, 2014, 21:20:58 PM
dat was het idee, dat we die zouden gaan zoeken... doe je mee?

groet,
Nick W

Ligt een beetje aan de datum. Ik heb wel de exacte plek bij Virton, heb er daar al een keer eentje gezien.

ewoudploeg

Ik hoorde van Christophe dat in Frankrijk de tweevlek al uitsluipt! 31 mei is allicht aan de late kant als het zo door " weert".
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/

nick w

@Floris, hoe is het bij jou afgelopen met de gedachte zoektocht?

@Peter en Douwe: hoe is het met de rombouten en zuidelijke heidelibel?


Bedankt, en groet,
Nick W

ria.vogels

Hoi Nick,
De vraag is aan Peter gesteld, maar ik breng je alvast op de hoogte van de stand van zaken zoals ik het zie: De Staartjeswaard lijkt niets te worden dit jaar voor de Zuidelijke heidelibel.
Ten eerste is het een bijzonder droge winter en voorjaar geweest. De eitjes zijn vorige zomer en najaar voornamelijk op het droge afgeworpen. De beestjes vertrouwden erop dat daar water zou komen. Dat is in een normale winter/voorjaar ook het geval. Dit jaar niet.
Ten tweede is (ik neem aan) Rijkswaterstaat aan het graven geslagen. Vorig jaar was het een grote kapvlakte met restanten takken en boomstronken. Nu is de hele toplaag van het veld afgegraven en zijn alle takken en stronken afgevoerd en waarschijnlijk ook de larven van heidelibellen die de droge periode wel doorgekomen waren.

Ik ben zelf al een paar keer wezen zoeken in de afgelopen weken, maar heb op het veld geen enkele Zuidelijke heidelibel kunnen vinden. Er zijn wat poeltjes in de omgeving. Ook daar geen enkele Zuidelijke heidelibel (wel 1 keer een Zuidelijke keizer). Wel Zwarte heidelibellen en enkele Bruinrode en Steenrode, maar ook nog maar weinig vergeleken met andere jaren.
Ik blijf het in de gaten houden, maar heb er weinig vertrouwen in.
Groet, Ria Vogels

Goyatlah

Wat de Kempense betreft gaat het niet om excursieleiders, maar mensen die mee willen doen. Neem voor geschikte excursieleiders contact met me op, bedenk een datum en schat in hoeveel mensen er mee willen doen, en of dat half-day (ca 10-2 uur) of full-day (ca 10 - 4 a 5 uur) excursies zijn. Middagexcursies leveren niets op, omdat het te lang duurt om een zoekbeeld te verkrijgen. Overigens zijn bijna alle waarnemingen gedaan op niet vrij toegankelijk gebied. Er zijn dus vergunningen nodig. Aan de andere kant, de (full day) zoektocht afgelopen woensdag leverde ruim 80 beestjes op, waarvan ca. 20 in tandem, en een paar nieuwe vindplaatsen. In totaal heb ik zelf in een paar dagen tijd meer dan beestjes gezien, en met dank aan Ewoud 5 exuviae (alle in Ewouds collectie).
Zoeklokaties gaan in samenwerking met Jeroen en Evert.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

nick w

Dank je wel Ria en Dolf :-). Jammer dat de Zuidelijke heidelibel zo'n tegenslagen ondervindt daar.

@Dolf: misschien even een apart topic 'meedoen Kempense'? Ik zag dat jullie dat op Facebook wel gedaan hadden. Fijn in elk geval dat er vorige week zoveel resultaat uit is gekomen.

Voor wie hier kijkt: je kan dus nog meehelpen Kempense te zoeken. Meld je bij Dolf, Evert Ruiter of Jeroen Bredenbeek voor deelname.

Groet,
Nick W