Hoofdmenu

gezocht....

Gestart door nick w, maart 31, 2014, 20:16:49 PM

Vorige topic - Volgende topic

nick w

gezocht: excursieleiders. Wie wil helpen om een van de volgende excursies te leiden/organiseren?

- Kempense heidelibeldag,
- zoektocht naar Bronslibel,
- kanoen op de roer in augustus,
- en verzin er vooral ook zelf nog een paar

De excursies mogen gericht zijn op beginners, of op gevorderden, of allebei.
Helpen tellen is goed, maar leuke soorten zien op een plek waar we geen kwaad kunnen is natuurlijk ook heel welkom.

Meld je via een pm bij Gert Veurink of bij mij. Of gooi een idee in de groep onder dit topic om te kijken hoeveel animo er is  ;)

Bedankt, en groet,
Nick W

MaartenHaverkamp

Citaat van: nick w op maart 31, 2014, 20:16:49 PM
gezocht: excursieleiders. Wie wil helpen om een van de volgende excursies te leiden/organiseren?

- Kempense heidelibeldag,
- zoektocht naar Bronslibel,
- kanoen op de roer in augustus,
- en verzin er vooral ook zelf nog een paar

De excursies mogen gericht zijn op beginners, of op gevorderden, of allebei.
Helpen tellen is goed, maar leuke soorten zien op een plek waar we geen kwaad kunnen is natuurlijk ook heel welkom.

Meld je via een pm bij Gert Veurink of bij mij. Of gooi een idee in de groep onder dit topic om te kijken hoeveel animo er is  ;)

Bedankt, en groet,
Nick W

Idee:
Zoektocht naar mercuur in beekjes in Limburg en Achterhoek?

Zoektocht naar oostelijk witsnuit rondom Boukoul Blankwater n.a.v. exemplaar in vroege najaar.
\Zoektocht hoogveenglanslibel in Midden-Drenthe, goede veentjes, verreweg de meeste mensen komen er in het najaar voor de noords glaas, niet in juni

nick w

#2
klinkt leuk, heb je specifieke gebieden op het oog, en zo ja, hoe kwetsbaar is het gebied? Kun je de beheerder vragen wat er kan bij die veentjes, en dito Boukoul? PM me ook maar vast even welke beekjes je eventueel op het oog hebt als je wilt  :blink:

Wie het leuk lijkt om hieraan mee te doen roep maar vast, dan hebben we een idee hoeveel voeten er door zo'n biotoop willen   ;)

Groet,
Nick W

Platbuik

Gert heeft van mij een 2vlek tip ontvangen. Kijk er (nog) eens naar >:D
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

RubenWinter

De ideeën die Maarten noemt lijken mij zeer interessant. Ik ben echter afhankelijk van openbaar vervoer dus voor mij geldt wel dat de gebieden (redelijk) goed bereikbaar moeten zijn met het OV of (eventueel) een vouwfiets.
Groeten,

Ruben Winter

JohanvantBosch

Citaat van: ikheetruben op april 01, 2014, 13:15:26 PM
De ideeën die Maarten noemt lijken mij zeer interessant. Ik ben echter afhankelijk van openbaar vervoer dus voor mij geldt wel dat de gebieden (redelijk) goed bereikbaar moeten zijn met het OV of (eventueel) een vouwfiets.
Je zou ook kunnen kijken of je (gedeeltelijk) met iemand anders mee kunt rijden. Al moet het met een half uurtje tot een uurtje vouwfietsen meestal ook wel lukken....  O0

JohanvantBosch

Nog een paar ideeen (al val ik in herhaling0:
- noordse glazenmakers zoeken op de Kampina
- Gaffellibel(huidjes) zoeken langs de Dommel
- Beekrombout(huidjes) zoeken langs de Drentse Aa of nabij gelegen geschikte beekjes
- ergens Rivierrombouten zoeken/vinden/kijken.
- excursie in 't Hol (Natuurmonumenten) en/of omgeving, bv om gericht te zoeken naar Sierlijke witsnuit, maar ook voor laagveensoorten die er zeker zitten.
- Noordse (en Bruine) winterjuffers zoeken langs de oostrand van Flevoland

nick w

klinkt ook goed Johan. Wil je er zelf ook een helpen organiseren?

Groet,
Nick W

jvanleeuwen

Hoi, ik zou het leuk vinden een excursie mee te maken in het groene hart - groen maar relatief weinig libellen.
Groene hart heeft wel de groene glazenmaker  ;D.  Gezien in Woerden en Gouda.
Misschien rivierrombout bij Lopik is mij verteld.

Gr. Jan van Leeuwen



nick w

ook genoteerd  :duim:

Groet,
Nick W

Stefan v. Schaik

Excursie zuidelijke oever en beekoever. Hoe uit elkaar te houden en natuurlijk proberen beiden te vinden. Lijkt mij in ieder geval erg interessant.
Stefan van Schaik

nick w

#11
ook een goeie. We hebben nu:

-a- Kempense heidelibeldag;
-b- zoektocht naar Bronslibel;
-c- kanoën op de Roer in augustus;
-d- Zoektocht naar mercuur in beekjes in Limburg en Achterhoek;
-e- Zoektocht naar oostelijk witsnuit rondom Boukoul Blankwater n.a.v. exemplaar in vroege najaar;
-f- Zoektocht hoogveenglanslibel in Midden-Drenthe;
-g- noordse glazenmakers zoeken op de Kampina;
-h- Gaffellibel(huidjes) zoeken langs de Dommel;
-i- Beekrombout(huidjes) zoeken langs de Drentse Aa of nabij gelegen geschikte beekjes;
-j- ergens Rivierrombouten zoeken/vinden/kijken (Lopik? Biesbosch?);
-k- excursie in 't Hol (Natuurmonumenten) en/of omgeving, bv om gericht te zoeken naar Sierlijke witsnuit, maar ook voor laagveensoorten die er zeker zitten;
-l- Noordse (en Bruine) winterjuffers zoeken langs de oostrand van Flevoland;
-m- Groene glazenmaker zoeken in Groene Hart (gezien in Woerden en Gouda);
-n- Excursie zuidelijke oever en beekoever. Hoe uit elkaar te houden;
-o- vijvers tussen Valkenswaard en Aalst op bijzondere soorten controleren en
-  ...

kortom, al best veel ideeën :rolleye:. Meer mag, maar ik wil nu ook wel horen welke de meeste liefhebbers trekken. En wie wil helpen iets te organiseren/iets leiden? Dat laatste kan ook per persoonlijk bericht, maar stemmen graag hieronder: welke excursies hebben de voorkeur? roep er drie, of vijf, of zet de letters in je favoriete volgorde, kortom, STEM NU!  :blink:

Groet,
Nick W

RubenWinter

Mijn topdrie:


       
  • f
  • i
  • a (hierbij ga ik er van uit dat het in de Wieden/Weerribben is)
Ook een aantal andere excursies lijken mij erg interessant (bijvoorbeeld b,d,e), maar die zijn qua bereikbaarheid wat lastiger lijkt mij.
Groeten,

Ruben Winter

MaartenHaverkamp

Citaat van: ikheetruben op april 02, 2014, 23:43:12 PM
Mijn topdrie:


       
  • f
  • i
  • a (hierbij ga ik er van uit dat het in de Wieden/Weerribben is)
Ook een aantal andere excursies lijken mij erg interessant (bijvoorbeeld b,d,e), maar die zijn qua bereikbaarheid wat lastiger lijkt mij.


Van mij:

B,D,E

jvanleeuwen

D, C , J (hier is misschien De Waarden bij Loevestein, betere locatie).

Gr Jan

nick w

dank je wel Jan. Moeten we daarvoor contact met een beheerder hebben, en zo ja welke, weet je dat?

Groet,
Nick W

florisbrekelmans

Een weinig onderzocht gebied betreft die van de voormalige visvijvers tussen Valkenswaard en Aalst. Was destijds ontoegankelijk, ik weet niet hoe dat nu is sinds beheer is overgedragen aan Brabants Landschap. Ben er een paar keer geweest, maar ken niet alle vijvers. Er zit vast een geheime populatie sierlijke witsnuit en tweevlek... ;)



Ergens eind mei bijvoorbeeld? Of september voor depressiusculum?




Groet,


Floris

nick w

dank je Floris, dat is dan optie o.

Groet,
Nick W

Peter Hoppenbrouwers

#18
De Flora- en Faunawerkgroep Gelderse Poort heeft twee zoektochten gepland waar we wel extra ogen kunnen gebruiken. Een precieze datum is nog niet mogelijk, zodra de eerste meldingen komen, prikken we een datum...Geinteresseerden kunnen zich van te voren aanmelden en die krijgen dan bericht wanneer het plaatsvindt.

juni-juli 2014. Simultaantelling: Zoek de rombout.

In 2011 en 2012 heeft de FFWG succesvol de verspreiding van de boomkrekel in het rivierengebied kaart gebracht. Dit keer gaan we de truc herhalen met de rivierrombout. De rivierrombout is typische soort van de Gelderse Poort. Helaas wordt er de laatste jaren weinig naar deze soort gekeken waardoor het onduidelijk is  hoe het er voor staat. Mogelijk hebben exotische vissoorten als de zwartbekgrondel een sterk negatieve invloed op deze karakteristieke soort. Gericht zoeken door een enkeling levert meestal weinig op door de korte en lastig te voorspellen uitsluipperiode. Daarom vragen we om de inzet van een zo groot mogelijk aantal mensen. Zodra de redelijke aantallen huidjes of de libellen gezien, wordt een bericht rondgestuurd zodat er in een korte periode zoveel mogelijk mensen kunnen gaan zoeken. Opgeven hiervoor kan bij Douwe, verhipsel@gmail.com


juli 2014. Op zoek naar Zuidelijke heidelibel en larvenhuidjes in Staartjeswaard.
Vorig jaar, in 2013, waren hier van deze soort veel copula's te zien. Ook is er eiafzet waargenomen. We zijn dus heel erg benieuwd of de soort dit jaar ook weer te zien is op die plek. Indien ja, willen we, wanneer de eerste waarneming gedaan wordt, een larvenhuidjes-zoekactie organiseren. Wil je meedoen? Geef je op via peter.hoppenbrouwers@planet.nl
Groet,

Peter Hoppenbrouwers

Libellenwaarnemingen Nijmegen e.o.
http://nijmegen.waarneming.nl
Flora & Faunawerkgroep Gelderse Poort
https://ffgelpoort.waarneming.nl

nick w

leuk Peter, wil je dat ik ze bij de excursies zet op de NVL-pagina?

groetjes,
Nick

jvanleeuwen

Citaat van: nick w op april 03, 2014, 19:14:22 PM
dank je wel Jan. Moeten we daarvoor contact met een beheerder hebben, en zo ja welke, weet je dat?

Groet,
Nick W
Hoi Nick,
Ik heb de rivierrombout een paar keer langs zien komen op dit Topic en ondanks dat we niet ver van de Lek wonen zelf nooit gezien (tenminste die paar onbevestigde flitsen niet meegeteld :) ). Ik denk dat de F&F Gelderse poort excursie een leuke mogelijkheid kan zijn voor ons. Mocht daarnaast toch nog behoefte zijn kan ik mijn gedachte laten gaan over een excursie bij loevestein. Gr Hans en Jan

nick w

klinkt goed, dank je wel Hans en Jan :-)

Groet,
Nick W

JohanvantBosch

Ik ga graag eind mei mee met het idee van Floris...

nick w

is zeker een goed moment, gezien het weer nu. Moet het landschap bevraagd denk je?

Groet,
Nick W

florisbrekelmans

Jazeker, gebied is afgesloten in verband bijzondere broedvogels. Ik zal contact opnemen.


Groet,


Floris

Stefan v. Schaik

Stefan van Schaik

nick w

Dank Floris! :duim:

en dank Stefan :blink:

Groet,
Nick W

Jacob Molenaar

Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

Peter Hoppenbrouwers

Citaat van: nick w op april 04, 2014, 00:39:08 AM
leuk Peter, wil je dat ik ze bij de excursies zet op de NVL-pagina?

groetjes,
Nick


Ja, zet het er maar op.
Groet,

Peter Hoppenbrouwers

Libellenwaarnemingen Nijmegen e.o.
http://nijmegen.waarneming.nl
Flora & Faunawerkgroep Gelderse Poort
https://ffgelpoort.waarneming.nl

nick w

fijn, dank je wel.

Groet,
Nick W