beestje/Twintigstippelig Wilgenhaantje

Gestart door lily, maart 26, 2014, 23:51:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

lily

Hoi mensen,
Deze kever leek in eerste instantie op een l-beestje, maar deze is iets langwerpig.
Zat aan de waterkant op een rietstengel.
Herkend iemand deze kever?
Groetjes Lily

Douwe van der Ploeg

Probeer altijd locatie, afmeting en datum van een waarneming te geven, dat maakt het allemaal een stuk makkelijker. Handig is daarvoor om de waarneming eerst in te voeren (als bijv. "Kever onbekend) en daarna de knop "Determineren via het forum" te gebruiken, dan komt een deel van de nodige informatie mee en worden de foto's ook niet gecomprimeerd door het forum.
Douwe van der Ploeg

Arp

In Europa Twintigstippelig Wilgenhaantje - Chrysomela vigintipunctata, daarbuiten wordt het iets hachelijker
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Douwe van der Ploeg

Worden die vaak zo oranje/rood, trouwens? Heeft dat ook wat te maken met temperatuur tijdens ontwikkeling etc?
Douwe van der Ploeg

Arp

Je vindt nogal tegenstrijdige info op het internet, zoals kleur gekoppeld aan verschillende generaties in het jaar terwijl er (bij ons) maar één generatie is. Praat over meer generaties komt vermoedelijk omdat de oude generatie in de zomer een rustperiode ingaat?

Meest aannemelijke lijkt mij dat het een kwestie van langzaam verlopende uitkleuring is, waarbij de verse kevers wit zijn en deze in de loop der tijd steeds donkerder worden, met name na de (eerste?) overwintering zullen de meeste dieren donkerder oranje8ig zijn. Hier en daar kom je teksten tegen die doen vermoeden dat een kever misschien ook wel eens twee winters oud zou kunnen worden (nog roder???).

Let op: Ik heb er geen onderzoek naar gedaan en weinig echte vakliteratuur voor deze groep - hoofdzakelijk dus hypothese c.q. educated guessing.

zie o.a.:
http://home.zonnet.nl/winkelman114/CHME/CHMEVIGI/CHMEVIGI.fB.htm
http://insektenfotos.de/forum/index.php?page=Thread&threadID=24423
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

lily

Dank jullie voor de informatie.
Ik zelf had deze kever nog niet eerder gezien.

Groetjes Lily

Arp

Hallo Lily,

Het is in grote delen van Nederland geen heel erg algemene kever, dus waar had je deze nou gezien?

Zou je de waarneming nog willen invoeren op waarneming.nl
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

lily

Hoi, sorry had het niet gemeld.
Gevonden in Landgraaf/Strijdhagen.
Ben wegens omstandigheden geruime tijd niet meer op waarneming geweest, ik zoek nog even uit hoe alles ook al weer in zijn werk gaat.
Ik doe mijn best om het te plaatsen.
Groetjes Lily

Citaat van: Arp op maart 27, 2014, 21:41:29 PM
Hallo Lily,

Het is in grote delen van Nederland geen heel erg algemene kever, dus waar had je deze nou gezien?

Zou je de waarneming nog willen invoeren op waarneming.nl

Arp

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)