Kikker paart met dood koppel?

Gestart door a3ana, maart 25, 2014, 23:42:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

a3ana

Hallo allemaal

Het slootwater was vandaag uitzonderlijk helder... echter andere of betere foto's dan degene die ik meezend heb ik niet kunnen maken.

Van een eind dacht ik eerst een verdronken vogel te zien door de oranje geleurde poten die ik zag.
Van dichtbij bleek het heel iets anders en enigszins lugubers:
- De bovenste bruine kikker is een levend exemplaar, deze bewoog
- het duo dat gezamenlijk op de rug ligt is in ieder geval dood...
leken mij opgezwollen en ongezond, relatief feloranje gekleurd.... zij bewogen in ieder geval absoluut niet 

1. heeft iemand een idee of dat dode stel kikkers of padden zijn?

(NB de grondsoort vd sloot is oranjebruin)

2. Is de bovenste kikker inderdaad aan het paren?
3. En zo ja, is het normaal dat een kikker paart met een zo duidelijk dode partner?

Benieuwd naar reacties.
alvast bedankt,
Vriendelijke groet,
Huismus A3ana

arjan.kop

Normaal is natuurlijk een paring met een soortgenoot van de andere sexe, maar op dit soort momenten kan dat een amfibie volgens mij worst zijn. Toen ik een klein manneke was ving ik padden door mijn vingers onder water te bewegen. Die werden prompt omklemd door bronstige mannetjes.

tekenaar

#2
De "omklemming" (amplexus) is feitelijk geen paring, maar slechts vasthouden van een vrouwtje door een mannetje. Mannetjes reageren op beweging en afmeting, vervolgens ook op tast (hoe "voelt" een vrouwtje aan). Ze omklemmen alles waarvan ze vermoeden dat het een vrouwtje kan zijn. Als een ander mannetje wordt omklemt, laat hij door een speciaal afweergeluid weten dat hij geen vrouwtje is. Vrouwtjes kunnen door een speciale houding laten weten dat ze er niet van gedient zijn (vrouwtjes groene kikkers hebben ook een afweergeluid hiervoor).

De amplexus duurt een paar dagen, tot het vrouwtje eieren afzet, daarbij gestimuleerd door het mannetje wat speciale bewegingen maakt met zijn achterpoten. De bevruchting is uitwendig, dus van een echte paring zoals bij zoogdieren en vogels is geen sprake.

Dode kikkers (en ook vissen ...) kunnen geen afweergeluid en ook geen afweerhouding maken en kunnen dus lange tijd omklemd worden voordat een mannetje zijn vergissing doorkrijgt. Zeker als er nog andere mannetjes het dode dier proberen te omklemmen, waardoor het ook nog wat "beweegt" ...
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

a3ana

dank voor jullie uitgebreide reacties...

ik zal het woord paren dan maar vervangen door amplexus als het om kikkers en padden gaat...

weer wat geleerd!
Vriendelijke groet,
Huismus A3ana