Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: boomkruiper?  (gelezen 2721 keer)

BaseAid

• Member
  • Kristof Piotrowski
    • Base Aid's Place
boomkruiper?
« Gepost op: maart 23, 2014, 23:13:49 pm »

Na alle post doorlezen te hebben kom ik er nog steeds niet uit dus bij deze maar ter verificatie:

Taiga of gewone?
Kristof Piotrowski...

Daar waar iedereen naar buiten loopt, ga ik naar binnen...

Instructeur, beginnend natuurfotograaf...

Klikerkdeklikkerdeklik

frankneijts

• Admins
Re: boomkruiper?
« Reactie #1 Gepost op: maart 23, 2014, 23:49:05 pm »

ID van boomkruipers is gebaseerd op de structuur van het zogenaamde 'trapje': daar is hier maar een heel klein deel van zichtbaar en daarmee is een juiste ID niet mogelijk.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

JR de Jong

• Member
« Reactie #2 Gepost op: maart 23, 2014, 23:55:04 pm »

en de duidelijke witte stippen op de staart dan Frank is dat geen kenmerk voor gewone boomkruiper
met vriendelijke groet, Jack

frankneijts

• Admins
« Reactie #3 Gepost op: maart 24, 2014, 21:55:53 pm »

en de duidelijke witte stippen op de staart dan Frank is dat geen kenmerk voor gewone boomkruiper

Kun je, liefst op een foto, aangeven wat je daarmee bedoelt Jack want ik heb geen flauw idee.
Groeten,

Frank

JR de Jong

• Member
« Reactie #4 Gepost op: maart 25, 2014, 00:00:46 am »

Frank ik heb deze week zelf ook zitten kijken naar een boomkruiper van mijzelf, heb geprobeerd om het via het forum topic boomklevers te determineren en dat lukte niet echt. Ik heb de anwb vogelgids geraadpleegd en daarin werden de witte vlekken (vleugelpunten als een kenmerk van de boomkruiper aangegeven) bij de taiga en kortsnavel is dit niet het geval.
Ik zei staart maar dat is dus niet zo. :)

frankneijts

• Admins
« Reactie #5 Gepost op: maart 25, 2014, 09:51:54 am »

Inderdaad is er in principe wel wat verschil in de tekening van die handpentoppen (niet allemaal overigens: let vooral op p8!). Bij Kortsnavelboomkruiper (dus 'onze' ondersoort C.f. macrodactyla) zie je dat de toppen van enkele handpennen een grijzige, halfronde (vorm van nike-logo) tekening hebben: bij nominaat C.f.familiaris (Taigaboomkruiper) is deze tekening witter. Bij veel gewone Boomkruipers (brachydactyla) is die tekening (ook) wit en meer 'ruit'- of 'diamant'-vormig. Helaas echter is die gewone Boomkruiper een nogal lastige soort waarbij een aantal kenmerken variabel zijn en op die van Kortsnavel/Taiga kunnen gaan lijken en daar horen die handpentoppen ook bij. Dat nog los van het feit dat je de juiste vorm en eventueel kleur alleen op goede, correct belichte foto's kunt beoordelen (in het veld nauwelijks) en bijv. op jouw foto lukt dat al niet.
Daarom: de structuur van het trapje (op 2 'fronten' die beide moeten kloppen) is het enige dat 100% zekerheid biedt zonder de vogel in de hand te hoeven hebben.
Groeten,

Frank

JR de Jong

• Member
« Reactie #6 Gepost op: maart 25, 2014, 13:04:00 pm »

Bedankt Frank, het is toch heel wat gecompliceerder dan de anwb gids ons doet geloven, ik zal proberen om het trappetje voortaan goed te kunnen fotograferen

HPM

• Member
  • Herman is op 11 juli 2019 overleden.
« Reactie #7 Gepost op: maart 25, 2014, 14:11:24 pm »

Bedankt Frank, het is toch heel wat gecompliceerder dan de anwb gids ons doet geloven, ik zal proberen om het trappetje voortaan goed te kunnen fotograferen

Dan kan je ook nog eens in de gids kijken waar de staart nou eigenlijk zit  ;)
Overigens is de staart van een Boomkruiper, net als die van spechten, heel erg stijf. Ze gebruiken hem dan ook als extra steun bij het klimmen.
Herman van der Meer

BaseAid

• Member
  • Kristof Piotrowski
    • Base Aid's Place
« Reactie #8 Gepost op: maart 25, 2014, 22:47:04 pm »

Dezew komt uit dezelfde serie, alleen minder scherp echter hierop is een vleugel zichtbaar, misschien wordt het hierdoor duidelijker??

Kristof Piotrowski...

Klikerkdeklikkerdeklik

frankneijts

• Admins
« Reactie #9 Gepost op: maart 25, 2014, 23:29:58 pm »

Dit is waar het om gaat Kristof:

De ID van 'boomkruipers' moet zich focussen op dat deel van de wit-/geelachtige vleugelstreep dat loopt over de handpennen (P) 4 t/m 8 en dat 'trapje' wordt genoemd. De verschillende onderdelen daarvan (steeds n op p4 t/m p8) zijn dan de 'treedjes'. Op de compositie staan:
A = Overlap treedje op p8 over treedje op p7 (let op de corresponderende nummers van de handpennen juist onder de treedjes)
B = Overlap treedje op p7 over treedje op p6
C = Treedje op p4 (p1 t/m p3 hebben geen treedjes)
D = Achterteen
E = Achternagel

1. Voor brachydactyla (Boomkruiper) geldt: A = B of zelfs A < B; C = dikwijsl afwezig of heel klein/vaag maar soms prominent en in dat geval zit de top ervan lager dan of hooguit op gelijke hoogte met de toppen van de treedjes op p5 en p6 (geen 'bakje'); E < D.
2. Voor familiaris (inclusief macrodactyla en brittannica) (Taiga/Kortsnavelboomkruiper) geldt: A > B; C = altijd aanwezig (meestal prominent) en de top ervan reikt hoger dan de toppen vam de trapjes op p5 en dikwijls ook op p6 waardoor een soort van 'bakje' wordt gevormd; E = D maar vaak E > D.

Let erop dat alleen de combinatie van A/B en C diagnostisch is voor familiaris en bij deze soort (en de ondersoorten) is het in deze vorm ook vrijwel altijd aanwezig. Brachydactyla is veel variabeler en kn n van deze kenmerken laten zien (sommige individuen laten A > B f zelfs een 'bakje' zien) maar nooit allebei!Bedenk ook dat D/E is variabel en in dit opzicht zijn alleen vogels met erg lange f erg korte nagels onderscheidend in het veld maar een heleboel zijn dat helaas niet. Probeer het kenmerk daarom altijd te gebruiken in combinatie met A/B/C.
« Laatst bewerkt op: februari 25, 2015, 14:30:17 pm door frankneijts »
Groeten,

Frank

JR de Jong

• Member
« Reactie #10 Gepost op: maart 25, 2014, 23:58:07 pm »

Duidelijk Frank, is het misschien niet handig om een vast topic toe te voegen die alleen de belangrijke uiterlijke kenmerken info in determinatie zet zonder dat iedereen daar op kan reageren zodat je in een oog opslag deze kunt gaan lezen en bestuderen. Nu moet je ook alle reacties elke keer lezen terwijl jij hele duidelijke uitleg geeft aan de hand van jou materiaal.

BaseAid

• Member
  • Kristof Piotrowski
    • Base Aid's Place
« Reactie #11 Gepost op: maart 26, 2014, 00:03:09 am »

inderdaad, dit is wel een hele duidelijke uitleg, waarmee ik op basis van de kwaliteit van deze foto dus geen 100% determinatie mogelijk is... Maar toch bedankt!
Kristof Piotrowski...

Klikerkdeklikkerdeklik

frankneijts

• Admins
« Reactie #12 Gepost op: maart 26, 2014, 10:46:46 am »

Duidelijk Frank, is het misschien niet handig om een vast topic toe te voegen die alleen de belangrijke uiterlijke kenmerken info in determinatie zet zonder dat iedereen daar op kan reageren zodat je in een oog opslag deze kunt gaan lezen en bestuderen. Nu moet je ook alle reacties elke keer lezen terwijl jij hele duidelijke uitleg geeft aan de hand van jou materiaal.

Ik zal mijn best doen.

inderdaad, dit is wel een hele duidelijke uitleg, waarmee ik op basis van de kwaliteit van deze foto dus geen 100% determinatie mogelijk is... Maar toch bedankt!

Dat klopt wel maar jouw foto geeft ook nergens het idee dat dit wel eens een Taiga/Kortsnavel zou kunnen zijn: geen opvallend helderwitte onderzijde, geen rossige stuit/staart enz.. En nominaat Taiga is feitelijk nog steeds een heel zeldzame herfstgast, vooral op de Waddeneilanden en Kortsnavel is zeker buiten Limburg nog steeds een zeer schaarse, slechts verspreid voorkomende soort. Het is dus niet juist om elke 'boomkruiper' waarvan je het 'trapje' niet goed hebt kunnen zien dan maar op 'spec' te zetten: de kans op een gewone Boomkruiper (zelfs een opvallend lichte..) is door het hele land nog steeds vele malen groter dan dat je een Taiga/Kortsnavel tegen het lijfje bent gelopen.
En vergeet natuurlijk ook niet de geluiden te leren kennen: in heel veel gevallen de eerste aanwijzing voor de ID van de kruiper.
Groeten,

Frank

Jan Borst

• Betatest Herkenningsapp
  • *
« Reactie #13 Gepost op: maart 26, 2014, 14:58:03 pm »

Frank, misschien een idee om post #133 in de begin post te zetten in dat zeer leerzame maar misschien wat onoverzichtelijke topic, dan is het voor iedereen snel en makkelijk te vinden.
Pagina's: [1]   Omhoog

Pagina opgebouwd in 0.036 seconden met 20 queries.