Kortschildkever in potval 1 - Leeuwarden - 19 mar

Gestart door Merel, maart 20, 2014, 00:00:50 AM

Vorige topic - Volgende topic

Merel

Ik doe onderzoek naar de biodiversiteit in mijn tuin. Voor dit doel heb ik twee potvallen ingegraven, een in een zanderig stuk grond waar veel zon op valt, en een in een humusrijke bodem waar weinig zon op valt. Ik leeg de vallen regelmatig en houd in een Excel bestand bij wat voor dieren ik gevangen heb, hoe lang ze zijn, opmerkingen over het dier en de link naar de waarneming. Ook noteer ik gegevens over de weersomstandigheden.
De determinatie van al dat grut wat ik vang, valt soms nog niet mee. Diertjes kleiner dan 2 mm neem ik niet mee, simpelweg omdat het me de middelen ontbreekt om deze te determineren. Ik heb een Nikon Coolpix L120 camera, een pincet en een loep van 20x vergroting. Daar moet ik het mee doen. Dat betekent dat de foto's soms mogelijk van matige kwaliteit zijn. Het is voor mij desalniettemin wel belangrijk om zoveel mogelijk op soort te krijgen. Want dan kan ik daarmee later weer de literatuur in duiken, en daar wil ik natuurlijk geen half (of fout) gedetermineerde soorten bij hebben.
Ik begrijp dat het misschien vermoeiend is om slechte foto's te moeten bekijken van een leek terwijl het veelal genitaliƫnonderzoek is. Maar als iemand me in elk geval in de juiste richting kan wijzen door bijvoorbeeld aan te geven binnen welk geslacht een soort valt, dan help je me al geweldig en kan ik daar zelf ook weer mee verder puzzelen.

Graag jullie hulp bij deze en andere kortschildkevers. :)
Bedankt, Merel

Ik zou graag willen weten welke soort dit is. Het betreft deze waarneming:
http://waarneming.nl/waarneming/view/82551594
Kortschildkevers - Staphylinidae gezien op 2014-03-19 Leeuwarden - Zuiderburen
Foto's:






Lengte 6.5 mm
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer


Merel

Ja daar dacht ik ook aan. Zou het dan vanwege het donkere uiterlijk maar met rode pootjes en antennen Xantholinus linearis zijn?
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

thijsdegraaf

#3
De mijne worden altijd spec. Op waarneming kun je kiezen uit drie soorten. Op http://www.nederlandsesoorten.nl/nsr/concept/0AHCYFBYOQOZ/taxonomy staan acht soorten vermeld. Dat maakt het al lastiger. Wacht maar op de kenners.  :)