Foutieve Determinaties

Gestart door laatvlieger, maart 17, 2014, 20:00:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

Douwe van der Ploeg

Douwe van der Ploeg

jeroenroelofsen

Citaat van: Douwe van der Ploeg op augustus 24, 2017, 18:41:41 PM
https://waarneming.nl/waarneming/view/121065628 eland in gevangenschap
Snap je punt, maar ik zie eigenlijk geen echte fouten in de waarneming, dier is nog niet ontsnapt, dus escape is het ook niet.... Maar waar pas je het dan aan? Behalve als opmerking?
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Rob Koelman

Citaat van: Douwe van der Ploeg op augustus 24, 2017, 18:41:41 PM
https://waarneming.nl/waarneming/view/121065628 eland in gevangenschap

Citaat van: jeroenroelofsen op augustus 25, 2017, 10:08:24 AMSnap je punt, maar ik zie eigenlijk geen echte fouten in de waarneming, dier is nog niet ontsnapt, dus escape is het ook niet.... Maar waar pas je het dan aan? Behalve als opmerking?

Dit soort beesten moet je helemaal niet invoeren. Zelfde geldt bijvoorbeeld voor gehouden vogels en aangeplante bomen en struiken.
Met vriendelijke groet, Rob

Johan Helmus

#123
Citaat van: Rob Koelman op augustus 25, 2017, 11:16:51 AM
Dit soort beesten moet je helemaal niet invoeren. Zelfde geldt bijvoorbeeld voor gehouden vogels en aangeplante bomen en struiken.
Eens. Het invoeren van dieren in gevangenschap lijkt me niet zinvol. Anders kun je ook net zo goed de tijgers bij de dierentuin, boerderijdieren of de goudvis in de vissenkom bij de buurman gaan invoeren. Dat soort waarnemingen voegt m.i. weinig toe aan de database.
Groeten, Johan Helmus

peterv

Citaat van: Johan Helmus op augustus 25, 2017, 12:02:10 PM
Citaat van: Rob Koelman op augustus 25, 2017, 11:16:51 AM
Dit soort beesten moet je helemaal niet invoeren. Zelfde geldt bijvoorbeeld voor gehouden vogels en aangeplante bomen en struiken.
Eens. Het invoeren van dieren in gevangenschap lijkt me niet zinvol. Anders kun je ook net zo goed de tijgers bij de dierentuin, boerderijdieren of de goudvis in de vissenkom bij de buurman gaan invoeren. Dat soort waarnemingen voegt m.i. weinig toe aan de database.
Er worden ook honderden gehouden koeien ingevoerd, en gevalideerd! https://waarneming.nl/soort/view/2257?waardplant=0&poly=1&from=2000-08-18&to=2017-08-25&method=0&maand=0&prov=0&rows=20&os=0&hide_hidden=0&hide_hidden=1&show_zero=0
Dus is er eigenlijk geen principieel verschil met zo'n eland in een natuurpark.
Peter Venema

Rob Koelman

Citaat van: peterv op augustus 25, 2017, 22:56:05 PMEr worden ook honderden gehouden koeien ingevoerd, en gevalideerd!Dus is er eigenlijk geen principieel verschil met zo'n eland in een natuurpark.

Ook dubieus.

Toch wel een verschil: begrazing door runderen in 'natuurgebieden' heeft invloed op de daar aanwezige wilde planten en dieren en het vastleggen van de aanwezigheid van grote grazers heeft daardoor mogelijk enig nut.

Aan de andere kant: als het gaat over het beheer van specifieke natuurterreinen zijn er betere methodes om dat vast te leggen...
Met vriendelijke groet, Rob

Maarte5n

#126
https://waarneming.nl/waarneming/view/144002994#

Wilde kat op texel en ook nog zo jong???

:right:
Maarten vd Berg

Douwe van der Ploeg

En ook nog een afwijkend exemplaar met alle kenmerken van een huiskat, het moet niet gekker worden. Bel de waddentaxi maar.
Douwe van der Ploeg

Rob Koelman

Mogelijk werd verwilderde kat bedoeld. Die komen wel op Texel voor...
Met vriendelijke groet, Rob

Theo Linders

Op observado staat een waarneming van een Aders duiker (waarneming is onder embargo, dus ik zie alleen de foto's) die heel duidelijk een Natal red duiker laat zien. Ik vermoed dat de waarneming ook uit Z-Afrika komt en niet de Keniaanse kust/Zanzibar...
mvg,
Theo Linders

www.jnm.nl
www.zootierliste.de

Douwe van der Ploeg

Citaat van: Theo Linders op september 18, 2017, 12:17:26 PM
Op observado staat een waarneming van een Aders duiker (waarneming is onder embargo, dus ik zie alleen de foto's) die heel duidelijk een Natal red duiker laat zien. Ik vermoed dat de waarneming ook uit Z-Afrika komt en niet de Keniaanse kust/Zanzibar...

:right:
Douwe van der Ploeg


Roy Schroor

Is het wenselijk als ik hier ook een lijstje maak met waarnemingen die qua gedrag op "vangst door kat" of "dood" moeten? Ik zie er aardig wat voorbijkomen die als "ter plaatse" of "dood" worden ingevoerd en dan fout zijn. (naar voorbeeld van mijn vogellijst, waar "vangst" foutief werd gebruikt)
Met vriendelijke groet,
Roy

OlivierO

Citaat van: Roy Schroor op september 26, 2017, 12:52:39 PM
Is het wenselijk als ik hier ook een lijstje maak met waarnemingen die qua gedrag op "vangst door kat" of "dood" moeten? Ik zie er aardig wat voorbijkomen die als "ter plaatse" of "dood" worden ingevoerd en dan fout zijn. (naar voorbeeld van mijn vogellijst, waar "vangst" foutief werd gebruikt)

Ik denk het wel, want misschien is de soort niet fout, de waarneming op die manier wel.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Douwe van der Ploeg

Douwe van der Ploeg

Hans Verdaat

Is al eerder aangesproken. Menno den Uijl heeft een hele Afrika vakantie in ObsMapp ingevoerd maar nooit zijn GPS aangezet in het buitenland. Al zijn waarnemingen zijn dus ingevoerd op het laatst bekende GPS coördinaat in NL. Heb al eerder mail contact proberen te maken maar niet succesvol.

Kent iemand Menno den Uijl ?? Of iemand in Alphen aan de Rijn die hem hierop kan aanspreken??

Vooralsnog alle waarnemingen afkeuren...  :'(


Merel

https://waarneming.nl/waarneming/view/1802850

In 1991 hadden we nog strenge winters, dus misschien kloppen de ijsschotsen wel, anders staat de pijl wellicht verkeerd. Als waarnemer zeker is van de grootte, dan lijkt het me zeer zeker geen Tuimelaar want die worden niet langer dan 4 meter. Is Griend nog een optie?
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

Hans Verdaat

Ook in de afgelopen jaren hadden we nog ijsschotsen hoor :-) die vormen vrij snel op (wad)platen.

Dit lijkt me een vervolgwaarneming van deze https://waarneming.nl/waarneming/view/143915267
Heb navraag gedaan bij Peter.

Groet, Hans 

gjcaspers

#139
Groet,
Gert-Jan Caspers

Roy Schroor

#140
Citaat van: OlivierO op oktober 01, 2017, 18:54:54 PM
Citaat van: Roy Schroor op september 26, 2017, 12:52:39 PM
Is het wenselijk als ik hier ook een lijstje maak met waarnemingen die qua gedrag op "vangst door kat" of "dood" moeten? Ik zie er aardig wat voorbijkomen die als "ter plaatse" of "dood" worden ingevoerd en dan fout zijn. (naar voorbeeld van mijn vogellijst, waar "vangst" foutief werd gebruikt)

Ik denk het wel, want misschien is de soort niet fout, de waarneming op die manier wel.

Oké, dan ga ik dat in dit bericht de komende dagen verwerken. Was dit probleem al even vergeten, maar dan kan ik er nu mee aan de slag. Zie hieronder:

Ware muis spec:

Deze moet op dood (of is daar nog iets anders voor?).
Hier hebben we dezelfde situatie als bovenstaande.
Deze en deze zijn nog niet aangepast, zie commentaar bij de eerste.
Bosmuis aldus de waarnemer.
Vangst door kat

Huismuis, 2017, 2016 en 2015:

Zoals beschreven is het beter als deze op vangst door kat staat (maar "dood" is niet fout).
Ook vangst door kat, hier is het gedrag echter wel fout.
Deze is al dood.
Vangst door kat, wederom fout gedrag.
Ook deze is dood.
Idem.
Hier is sprake van foutief gebruik van "vangst" (waar kennen we dat van...).
Ook deze leeft niet meer.
Tja, wat doen we hiermee? "Vangst" wordt gebruikt voor een val waarbij de muizen gedood worden. Moeten die niet als "dood" de boeken in? Dat zou voor deze, deze, deze en deze gelden.
Dit is nogal vreemd gedrag voor huismuizen. Huismussen wellicht?
Vangst door kat zoals de waarnemer aangeeft.
Deze is blijkbaar gevangen door een kat.
Deze is dood.
En dit is een restant, dus ook dood.

(wordt vervolgd)
Met vriendelijke groet,
Roy

Roy Schroor

Nog uit 2016, maar deze mag met de informatie uit de details wel aangepast worden. Het "escape" mag ook wel weg lijkt me.
Met vriendelijke groet,
Roy

Douwe van der Ploeg

Maar bedenk dan wel dat er een verschil is tussen waarnemingen die niet op detail zijn ingevoerd, en waarnemingen die gewoon fout zijn. Ingevoerd als dood, maar op de foto duidelijk springlevend klopt niet. Ingevoerd als dood, maar is dood omdat ie gevangen is door een kat.. tsjah, fout is het niet.
Douwe van der Ploeg

Roy Schroor

Het voorbeeld dat je aanhaalt zal ook erg lastig te onderscheiden zijn, tenzij in de details ingevoerd. Dus zulke gevallen zullen er haast niet zijn (neemt niet weg dat de database er alleen maar op vooruit gaat en dat ik ze zeker hier neer zou zetten). Ik kwam namelijk inderdaad vooral fouten tegen m.b.t. het verschil tussen als levend en als dood ingevoerd tegen (ingevoerd als levend met een foto van een kadaver).
Met vriendelijke groet,
Roy

Roy Schroor

Kan er eens naar het lijstje gekeken worden dat ik hierboven al heb verzameld? Dan kunnen verwerkte waarnemingen uit mijn post verwijderd worden.
Met vriendelijke groet,
Roy

Roy Schroor

Citaat van: Roy Schroor op november 19, 2017, 10:30:17 AM
Kan er eens naar het lijstje gekeken worden dat ik hierboven al heb verzameld? Dan kunnen verwerkte waarnemingen uit mijn post verwijderd worden.

Ik herhaal: is er iemand die naar mijn opmerkingen wil kijken en er feedback op wil geven + verwerkte waarnemingen uit mijn post wil verwijderen? Ik zal binnenkort eens kijken of ik nog tijd heb om meer toe te voegen.
Met vriendelijke groet,
Roy

OJGoreng

#146
Citaat van: Roy Schroor op november 12, 2017, 16:49:21 PM
Ook deze is dood.

En geen huismuis.

Ik vermoed dat dat voor deze twee ook geldt. Woelmuizen lijken me waarschijnlijker dan ware muizen, als prooien van dagroofvogels.

Citaat van: Roy Schroor op november 12, 2017, 16:49:21 PM
Idem voor deze (of is daar nog iets anders voor?).
Hier hebben we dezelfde situatie als bovenstaande.
Met vriendelijke groet, Zainal

Rob Koelman

#147
Citaat van: Roy Schroor op november 12, 2017, 16:49:21 PM
Ook deze is dood.

Citaat van: OJGoreng op november 28, 2017, 21:10:18 PMEn geen huismuis.

Inderdaad.

In ieder geval een woelmuis. Op grond van staartlengte (kort) en vachtkleur (uniform vrij lichtbruin) is veldmuis meest waarschijnlijk. Voor een meer zekere determinatie moet je echter ook de oren (oorbeharing) kunnen zien, en dat is hier niet het geval...
Met vriendelijke groet, Rob

Rob Koelman

Citaat van: OJGoreng op november 28, 2017, 21:10:18 PMIk vermoed dat dat voor deze twee ook geldt. Woelmuizen lijken me waarschijnlijker dan ware muizen, als prooien van dagroofvogels.

Citaat van: Roy Schroor op november 12, 2017, 16:49:21 PM
Idem voor deze (of is daar nog iets anders voor?).
Hier hebben we dezelfde situatie als bovenstaande.

Inderdaad geldt dat in deze gevallen een woelmuis (en dan met name veldmuis) meer voor de hand ligt. Zonder foto's kom je echter niet verder dan muis spec. (alleen in te voeren als zoogdier onbekend) ...
Met vriendelijke groet, Rob

Roy Schroor

#149
Wordt hiermee en met de bijbehorende opmerkingen nog iets gedaan? Zo nee ben ik wel benieuwd naar de reden, het verstoft momenteel een beetje.
Deze moet eigenlijk nog afgekeurd worden.
Met vriendelijke groet,
Roy