Nachtvlinders kijken

Gestart door Geert-Jan Kroon, september 23, 2005, 21:58:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

Geert-Jan Kroon

Zijn er eenvoudige methodes om nachtvlinders van dichtbij te bekijken? Ik las ergens dat je 's avonds een laken op kan hangen met een lamp.
Hoe werkt dit precies en zijn er ook nog andere methodes?

Groet, Geert-Jan
Groet,

Geert-Jan Kroon

feel4nature

http://www.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=2570

ik ben geen expert, maar smeren schijnt ook goed te zijn.(kijk bovenstaande link)
natuurlijk met groet, Ali.

han.endt

#2
Ik gebruik om nachtvlinders te lokken een ML-lamp van 160 Watt. Deze zet ik op een statief voor strak gespannen witte lakens van zo'n zes meter lengte en ongeveer manshoogte. Ook op de grond leg ik lakens, omdat de vlinders daar ook weleens willen gaan zitten. Er zijn ook HPL-lampen, maar die hebben als nadeel dat je er een transformator bij nodig heb.
Houd er wel rekening mee, dat als je in de natuur wilt vangen je meestal wel een vergunning nodig hebt.
Verder heb je vaak nog een generator nodig om stroom op te wekken.

Gr.
Han.

Geert-Jan Kroon

Hoi Han, wat is precies een ML-lamp? en kan je ook op deze manier, maar dan wat simpeler, met kleiner lakenoppervlak, werken. Lijkt mij wel leuk om in de tuin te proberen 's avonds. Of is de tuin niet zo'n geschikte plek?

Groet,

Geert-Jan Kroon

han.endt

ML- en HPL-lampen zijn lampen die ultraviolet licht uitstralen, daarmee worden echt veel meer vlinders aangetrokken dan met 'gewoon' licht. Ik kijk ook wel eens nachtvlinders in de tuin en dan span ik net zoveel laken als de ruimte het toelaat. Voordeel is dat een ML-lamp direct op het lichtnet kan worden aangesloten. Een nadeel is dat het bij huis zelden volkomen donker is.
In dit jaargetijde komen er niet zoveel nachtvlinders meer op licht, vnl. spanners. Je kunt nu ook heel goed smeren (zie elders op dit forum), waarbij vooral uiltjes worden aangetrokken.

Gr.
Han.

Elachista

Een ML-lamp geeft meer UV-licht af dan een gewone lamp.
Nachtvlinders worden dan ook beter aangetrokken tot dat UV-licht..
Zo'n lamp kun je kopen bij Vermandel, bijv:
http://www.vermandel.com/cat/index.php?cat...ub=&item=10.015

HPL is met voorschakelapparaat, en geeft wat meer UV af dan een ML lamp.
Alleen is HPL meer kwetsbaarder voor regen, terwijl ML dat wel wat kan verdragen.
Ik heb de lamp (250 watt) eens in een flinke motregen laten staan, en deed het prima.
Het is zeker niet aanbevolen, want de ene keer gaat het goed..andere keer *tsjakaaa*  lamp kapoet.

Opstelling is makkelijk te maken met een doek, aan elke kant een latje, die je als een soort windscherm op kan zetten. De lamp zet je op een zelfgemaakt statief, zolang die er maar voor staat.
Vlinders vliegen dan tegen het doek aan.

Plaats maakt niet zoveel uit, ik heb in natuurgebieden geschenen waar ik 70 (macro)soorten had, en de volgende avond in mijn eigen tuin in de bebouwde kom wel 85, het wil dus niets zeggen waar je vlinderd.

Ik zal er even een voorbeeldje bij plakken, dan kun je er een betere voorstelling bij maken..


Groet,
Tymo

han.endt

Tymo, jij zet de lamp veel hoger dan ik. Is dat een voordeel? Ik zet hem op zo'n 80 cm voor het laken.

Gr.
Han.

Elachista

Mijn lamp staat 1,80 m hoog, lekker veel uitstraling  :P  en iets van 60/70 cm voor het doek.
Hoe hoger, hoe beter denk ik, maar 2 m zou toch het maximum moeten zijn.
Veel vlinders vliegen nl. op ooghoogte, en als de lamp daar ook ongeveer zit trekt dat beter aan.
Ik ken ook wel mensen die hebben de lamp 1 meter hoog, die kijken 5 uur lang in die felle pit  :huh:  
Groet,
Tymo

laatvlieger

Ja hoe zit dat eigenlijk met oogbeschadiging? het is immers uv licht. Ik heb gister voor het eerst met zo´n HPL lamp gevangen met een val op de grond, die we op een laken hadden gezet, maar ik werd helemaal gek van dat licht, voelde me zelf een nachtvlinder...

Is een zonnebril noodzakelijk? Of een uv-beschermende labbril?
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

han.endt

Je kan van deze lampen oogletsel oplopen! Als je heel af en toe nachtvlinders doet is er niet meteen wat aan de hand. Ga je regelmatig dan is een zonnebril een must. En niet in de lamp kijken..........

Gr.
Han.

fterhaar

:D  :duim:

Bedankt voor alle info en de site van Vermandel.

Was zelf al enige tijd op zoek naar allerlei kweek materialen en dergelijke.
Hier hebben ze echt bijna alles.

Heeft iemand nog enige ervaring met de insecten verzamel-bakken. Zijn ze goed lucht-dicht? Of heeft iemande nog een tweede adres?
Niet dat ik veel vlinders opzet, maar van een grote kweek zit er dan wel eentje bij.
Mijn eigen vlinderbakken zijn echt vol.

Groeten fillip.