Kever onbekend - Potmarge (Leeuwarden) - 15-03-14

Gestart door Yeronimo, maart 17, 2014, 12:31:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

Yeronimo

Bij de Potmarge (groene strook door de stad heen) is er dit jaar voor het derde jaar op rij een paddenoverzetactie met schermen en emmers. Maar in deze emmers komt veel meer dan alleen amfibien. Vandaar dat er vanaf dit jaar ook gekeken gaat worden naar de andere vangsten in de vorm van spinnen en kevers. Dit biedt basis om het later uit te breiden naar alles wat je kan bedenken aan biodiversiteit wat bijvangst is om dit door te communiceren naar partijen zoals de gemeente.

Afgelopen zaterdag liepen Merel en ik dus een aantal emmers langs om wat insecten selectief te verzamelen. Ons oog viel onder andere op dit kevertje waarbij ik de familiegroep niet wist. Gister en vandaag kom ik er nog steeds niet uit, ook niet via kerbtier en coleo-net. Ik ga nog betere foto's proberen te maken en nog wat pogingen doen, aangezien ik het dier nog in bezit heb. De kever is 4 mm lang en zat zelf in de hoek van de boomzwamkevers (Cisidae) of een Aplocnemus impressus te denken. Vind vooral de fijne puntenstructuur op de dekschilden opvallend, net als de aanwezige lange haren. Hopelijk kan iemand met meer kennis mij bijsturen hiermee?

Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/82488613
onzeker Aplocnemus impressus gezien op 2014-03-15 Leeuwarden - Huizum-oost
Foto's:






bij voorbaat dank Jeroen Breidenbach
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Ton van Haaren

Dryops spec., verder alleen te determineren op basis van genitaalonderzoek.
Eigenlijk is het eerder een oever/waterkever dan een echte landkever, maar ze kunnen prima vliegen.
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

Yeronimo

Dus toch een andere familie! Vond er al helemaal niets goed op passen. Bedankt Ton!
Genitaalonderzoek gaat me nog iets te ver helaas. Ook omdat ik de apparatuur daar nog niet voor heb. Maar zeker wat voor de toekomst om in te gaan verdiepen.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

jan cuppen

Een pincet met een veel spitsere punt dan ik op de foto zie is ook een belangrijk hulpmiddel, sterk aanbevolen is een horlogemakerspincet. Die zijn prijzig maar onontbeerlijk bij keveronderzoek.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Yeronimo

Citaat van: jan cuppen op maart 17, 2014, 17:38:26 PM
Een pincet met een veel spitsere punt dan ik op de foto zie is ook een belangrijk hulpmiddel, sterk aanbevolen is een horlogemakerspincet. Die zijn prijzig maar onontbeerlijk bij keveronderzoek.

Dank voor je hint Jan! Ik gebruik zelf een Leonardpincet en ben daar ook wel erg blij mee tot nu toe. Enkel soms een klus met het uit de vallen halen van de diertjes.
Welke zou jij dan precies aanraden Jan? http://vermandel.com/product.php?pid=9 of http://vermandel.com/product.php?pid=1547? Ik snap niet helemaal het nut van een blauw laagje erover. Maar wellicht kan jij het me vertellen.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Mark Lammers

De punten zijn scherp geslepen bij horloge- / genitaalpincetten. Die gecoate pincetten hebben daarnaast het voordeel dat ze antistatisch zijn..

jan cuppen

Hoi Yeronimo,

Ik zou zelf de pincet zonder epoxy-behandeling bestellen, maar dat is omdat ik niet weet wat daar de bedoeling daarvan is en of het enig nut heeft. Bij deze pincet moet je wel heel voorzichtig zijn met de zeer spitse punten: wanneer je ze laat vallen op de punt of ergens met de punt tegenaan stoot beschadigen ze gemakkelijk. Bij normaal gebruik slijten ze langzaam maar zeker, maar zo lang ze gelijk punten hebben zijn ze erg nuttig; op een slijpsteen kun je ze ook weer aanspitsen maar zo spits als je ze koopt krijg je ze nooit meer. Het beste kun je er een hebben voor normaal gebruik en eentje om echt genitalen uit heel kleine kevers te halen. Ondanks de prijs sterk aanbevolen voor iedereen die petiterig deteermineerwerk verricht.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Ton van Haaren

Jan heeft uiteraard gelijk en bij is het altijd zo dat als ik 2 pincetten in mijn hand heb, degene met de scherpste punt altijd valt. :-[
Ik heb degene met de blauwe laag, die vindt ik net wat lekkerder in de hand liggen, als als ze wat vochtiger is, maar dat is puur eigen ervaring. Koop er 2 en hou de plastic beschermdop erop als je het niet gebruikt. Als de punt eenmaal wat gebogen is, is dit niet meer recht te buigen, want dan breekt de punt af. Ik gebruik zelf grof schuurpapier om ze "bij te punten" wat ook prima werkt. Ik heb geen ervaring met een slijpsteen.
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

liptaster

Ik doe genitaalpreparaties met twee spelden: een zeer plooibare (000) om met de zijkant het beest vast te houden en doorgaans een minder plooibare, al dan niet met gehaakte punt van het vallen, om het genitaal eruit te pulken. Dit gaat zeer vlotjes.

Als je dan toch investeert: voor kleine soorten is een goed inbedmiddel aan te raden.
Handtekeningen worden getoond onderaan elk persoonlijk bericht van Tim Struyve. BBCode en smileys kunnen hierin gebruikt worden. Max. aantal tekens: 600; resterende tekens: 424