Hoofdmenu

vroege libel

Gestart door canoorlander, maart 10, 2014, 17:11:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

canoorlander

#30
Citaat van: JohanvantBosch op maart 11, 2014, 08:54:29 AM
Citaat van: canoorlander op maart 11, 2014, 08:38:06 AM
Ik vind het wel jammer dat dit in een stuk van mij is gezet waardoor het nu lijkt alsof ik het geschreven heb.
Ik vind dit een beetje een aparte opmerking, want dit stond, tot jouw post van 8:38, niet in een stuk van jou. Dit staat in een bijdrage van Bart.

Bij reactie #13 zie je in een citaat van mij de regel "Als er een analogie met de huiskraai is moet deze libel worden geruimd!" staan. Daarvoor zie ik het niet staan. Het wekt dus wel de suggestie dat ik dat geschreven heb. In mijn originele post staat het inderdaad niet. Ik maak me er verder ook niet druk om dus back on topic inderdaad.

De Monstera is in de tien jaar dat hij in de vijver staat uitgegroeid tot een monsterplant. Blijkbaar heeft hij het wel naar zijn zin. Via kabels kruipt hij langs de muren en het plafond. Jawel als je mijn huis binnenkomt moet je door een soort jungle :-). Het zoeken naar het huidje is, zeker als de larven zich meters kunnen verplaatsen, op z'n zachts gezegd monnikenwerk. Maar ik ga het vanavond eens proberen.

groeten
Albert 


Albert Noorlander

Mijn website met natuurfoto's uit Nederland en Thailand
http://www.pbase.com/albert_noorlander

JohanvantBosch

Citaat van: canoorlander op maart 11, 2014, 10:56:05 AM

Bij reactie #13 zie je in een citaat van mij de regel "Als er een analogie met de huiskraai is moet deze libel worden geruimd!" staan. Daarvoor zie ik het niet staan. Het wekt dus wel de suggestie dat ik dat geschreven heb. In mijn originele post staat het inderdaad niet. Ik maak me er verder ook niet druk om dus back on topic inderdaad.
Ah... ik snap het.... :duim: dat had ik over het hoofd gezien.

MaartenHaverkamp

Citaat van: JohanvantBosch op maart 11, 2014, 11:15:41 AM
Citaat van: canoorlander op maart 11, 2014, 10:56:05 AM

Bij reactie #13 zie je in een citaat van mij de regel "Als er een analogie met de huiskraai is moet deze libel worden geruimd!" staan. Daarvoor zie ik het niet staan. Het wekt dus wel de suggestie dat ik dat geschreven heb. In mijn originele post staat het inderdaad niet. Ik maak me er verder ook niet druk om dus back on topic inderdaad.
Ah... ik snap het.... :duim: dat had ik over het hoofd gezien.


Maar we snappen toch hoop ik wel dat dit satirisch is bedoeld? Een libel ruimen :rolleye:

JohanvantBosch

Citaat van: MaartenHaverkamp op maart 11, 2014, 18:19:32 PM
Citaat van: JohanvantBosch op maart 11, 2014, 11:15:41 AM
Citaat van: canoorlander op maart 11, 2014, 10:56:05 AM

Bij reactie #13 zie je in een citaat van mij de regel "Als er een analogie met de huiskraai is moet deze libel worden geruimd!" staan. Daarvoor zie ik het niet staan. Het wekt dus wel de suggestie dat ik dat geschreven heb. In mijn originele post staat het inderdaad niet. Ik maak me er verder ook niet druk om dus back on topic inderdaad.
Ah... ik snap het.... :duim: dat had ik over het hoofd gezien.


Maar we snappen toch hoop ik wel dat dit satirisch is bedoeld? Een libel ruimen :rolleye:
Ik wel...  O0

Lanius

Citaat van: arjan.kop op maart 11, 2014, 09:00:54 AM
Of enige meters verderop. Libellen hebben misschien wel een voorkeur voor planten, maar als ze het op hun heupjes krijgen kunnen larven flink aan de wandel gaan, tot ze eindelijk tevreden zijn. In mijn studentenkamertje bleken lantaarntjes heel blij met gordijnen en een keizer vond het een goed idee om zijn bak uit te klimmen, over de vloer onder mijn bed door te lopen en uiteindelijk op een stofvlok te gaan uitsluipen.

tijdens kamperen in Zweden stond onze tent zeker 15 meter van de oevers van een meer. De volgende dag bleek een bruine Glazenmaker onze tent uitgekozen te hebben om uit te sluipen. Ze kunnen dus flink wat wandelen.
Davy De Groote

canoorlander

Citaat van: JohanvantBosch op maart 11, 2014, 18:24:15 PM
Citaat van: MaartenHaverkamp op maart 11, 2014, 18:19:32 PM
Citaat van: JohanvantBosch op maart 11, 2014, 11:15:41 AM
Citaat van: canoorlander op maart 11, 2014, 10:56:05 AM

Bij reactie #13 zie je in een citaat van mij de regel "Als er een analogie met de huiskraai is moet deze libel worden geruimd!" staan. Daarvoor zie ik het niet staan. Het wekt dus wel de suggestie dat ik dat geschreven heb. In mijn originele post staat het inderdaad niet. Ik maak me er verder ook niet druk om dus back on topic inderdaad.
Ah... ik snap het.... :duim: dat had ik over het hoofd gezien.


Maar we snappen toch hoop ik wel dat dit satirisch is bedoeld? Een libel ruimen :rolleye:
Ik wel...  O0

ik ook hoor  ;)

Albert Noorlander

Mijn website met natuurfoto's uit Nederland en Thailand
http://www.pbase.com/albert_noorlander

yvesv

Citaat van: jack_windig op maart 10, 2014, 23:08:18 PM
Bij vlinders worden regelmatig rupsen (of eitjes) naar binnen genomen en opgekweekt. De regel voor invoeren is dat het stadium en de datum van de vondst buiten wordt ingevoerd, en in de mededelingen de kweekresultaten worden gegeven. Bij deze waarneming zou je de datum waarop de libel naar binnen is gevlogen en eitjes heeft gelegd moeten geven, en dan als eileggend vrouwtje moeten invoeren, alleen is die datum waarschijnlijk niet bekend...

Ik ben geen libellen of vlinderexpert, maar wel erg geinteresseerd om te leren, maar als 'leek' heb ik de nodige moeite om de kern van deze discussie te volgen.
Volgens mij zijn er ook zat vlinders die in onze schuurtjes overwinteren om dan al vroeg in het voorjaar weer uit te vliegen. Zijn dat dan ook escapes? En hoe zit het met de vele insekten/bijenhotels die we met zijn allen in de tuin en onder afdakjes plaatsen? Of de spinnen en muizen die in de winter de huizen binnentrekken? Of de hommels die in de lekker verwarmde spouwmuren kruipen? Dieren zijn blijkbaar dankbaar voor de hulp die we (bewust of onbewust) geven en maken er graag gebruik van.

Wat is de reden om in het geval van deze libel over een escape te praten? Het lijkt me in dit geval duidelijk dat de libel niet opzettelijk in gevangenschap is gekweekt en dan losgelaten.

Groet, Yves.

Anne Hueber †

Citaat van: yvesv op maart 14, 2014, 12:08:34 PM
Wat is de reden om in het geval van deze libel over een escape te praten? Het lijkt me in dit geval duidelijk dat de libel niet opzettelijk in gevangenschap is gekweekt en dan losgelaten.

Dit schreef ik in een eerder bericht:
De omstandigheden in een binnenvijver zijn niet natuurlijk.
Het is dan ook niet de bedoeling, dat deze waarneming in de statistieken meetelt en in de lijst komt bij 'eerste dit jaar'.
Daarom lijkt mij 'escape' de enige optie, die wij op dit moment ter beschikking hebben.

yvesv

Anne,

Dus als ik het goed begrijp is de aanduiding escape om administratieve redenen om de statistieken schoon te houden.

Dank voor je verduidelijking,

Yves.

Anne Hueber †

Citaat van: yvesv op maart 14, 2014, 12:22:31 PM
Dus als ik het goed begrijp is de aanduiding escape om administratieve redenen om de statistieken schoon te houden.

Zo kun je het eigenlijk wel stellen.
In een natuurlijk biotoop heb je te maken met koude winters, wellicht ijs op het water, het zonnetje, dat het water weer langzaam gaat opwarmen enz en al die factoren heb je dus niet in een niet natuurlijk biotoop.
We hebben hier intern ook een discussie over gehad en escape is voor zulk soort gevallen de enige optie.

Weia

'ontsnapt' aan de natuurlijke omstandigheden zou je kunnen zeggen...
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Goyatlah

Geldt dat dan ook voor de Kempense Heidelibel in de Weerribben en in Nedersaksen? Het kunstmatig laten droogvallen van visvijvers, en het kunstmatig verlagen van het waterpeil (beide keren met nadruk op kunstmatig) zorgt er voor dat het beest sowieso op die locaties kan voorkomen. En wat te denken van een waarneming ca 10 jaar terug bij Lommel waar duizenden Kempense uitslopen op 23 mei, veel eerder dan in Zuid-Europa. Het beest zat daar in een koelwaterbassin.

Maar goed, wat natuurlijk is, is blijkbaar een kwestie van definitie, en een glijdende schaal.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's