Hoofdmenu

anemoon

Gestart door nick w, maart 09, 2014, 21:05:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

nick w

Ik zie ze elk jaar weer langskomen, en zelf kom ik er ook niet uit. Is te bepalen wat voor anemoon dit is?
http://waarneming.nl/waarneming/view/82268788
Anemoon spec - Anemone spec. gezien op 2014-03-08 Den Haag - Meer en Bosch
Foto's:







Bedankt, en groet,
Nick W

Margreet Kwh

met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Datura

En volgens mij komt ook elk jaar weer langs dat het verschil tussen Blauwe anemoon en Oosterse anemoon (A. blanda) nog niet zo eenvoudig is :), zeker niet door de cultuurvormen.

Rothmahler 5 geeft als onderscheidende kenmerken:
- A. apennina: bloemsteel in vruchttijd rechtopstaand, Blad op boven en onderkant spaarzaam, (vrijwel) aangedrukt behaard, Bloemsteel met naar voren gerichte, aangedrukte haren, bloemdekbladen aan de basis zwak behaard.

- A. blanda: Bloemsteel in vruchttijd knikkend, Onderkant blad (vrijwel) kaal, Bloemsteel ca. afstaand lang behaard, Bloemdekbladen kaal

Op[ jouw foto's zie ik iig lang afstaande haren, wat dus op A. blanda wijst.
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

nick w

dank je wel Kim  :duim:. Daarom fotografeer ik ze ook zo uitgebreid. Blanda is niet onlogisch als ik kijk naar de kleurverschillen binnen het groepje wat er staat, en de plek waar ie staat (een bos waar nog veel meer spul staat wat mogelijk op enig moment is aangeplant, maar niet zo oud dat het waarschijnlijk stinzenmateriaal is).

Groet,
Nick W

Margreet Kwh

Ik dacht dus verkeerd, gelukkig legt Kim het duidelijk uit.
Prachtige foto's trouwens! :duim:
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

nick w

dank je wel Margreet  :blink:

Groet,
Nick W

wim van wijngaarden

Ook ik modder er elk jaar mee. Op grond van de aangedrukte beharing van de bloemsteel noemde ik bijgevoegde plaatjes steeds A. apennina, maar het bloemdek is kaal als wijlen Kojak en het blad alleen aan de bovenzijde behaard. Ik ben altijd geneigd de aanwezige beharing zwaarder te wegen dan afwezigheid, maar misschien moet ik dat bij Anemone anders doen?
In de slootberm waar keurige zeeuwse tuiniers hun tuinafval bergen, staan ook witte exemplaren, nergens rose.
Wat is jullie idee? Wim
met vriendelijke groet, wim
http://www.floron.nl/florazeelandica

there must be some way out of here, said the joker to the thief, there is too much confusion...
bob dylan

nick w

met de regel van Kim in de hand en de beharing op de foto zou ik ook zeggen apennina, maar ik weet niet of ze ook kruisen, en telen keurige zeeuwse tuiniers ook cultuurvariëteiten van die dingen?

groet,
Nick W

Hinko

witte exemplaren = A.blanda De exemplaren van Wim zou ik ook A.blanda noemen.
mvgr, Hinko

nick w

dan zijn de haren dus niet altijd een betrouwbaar kenmerk?

Groet,
Nick W

Datura

Volgens mij en Rothmahler kan apennina
ook witte bloemen hebben (en sowieso zou ik bloemkleur bij cultuurplanten niet als leidend nrmen). De beharing van Wims planten is duidelijk aangedrukt en duidelijk anders als de blanda in mijn tuin. Ik denk dus dat Wim hier apennina heeft, maar hoor graag waarom Hinko toch denkt dat dit blanda is :)
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Windekind

Mijn A apennina'petrovac' zijn van onder op bloemdekbladen behaard vooral aan basis. Bloemhoofdjesstelen boven blad aanhechting ! Niet recht afstaand maar  deels aanliggend  deels warrig. Onder bladaanhechting ook wel met afstaande haren er bij, maar niet dominant. A blanda's met grotendeels duidelijk afstaande haren. En heb ik nog twee ex. Waarvan beharing beetje meer op A apennina lijkt maar met kale bloemdekbladen. Weet niet meer zeker, maar ik dacht dat ik deze ooit als A apennina had gekocht. Misschien hybride ? Deze lijkt wat op die van Wim ! Ik vind overigens dat de planten ook wel een andere habitus hebben. Overigens vind ik habitus van wat ik gezien heb van zowel blad als hoofdje anders, maar zou nog veel meer moeten zien voor beter beeld.
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

wim van wijngaarden

Om deze discussie van maart nog even op te halen: niet ver van 'mijn' vindplaats is al heel lang geleden in de woonwijk een strook van ca 100 x 1 m gemeentelijk groen aangeplant met deze anemonen. Het lijkt me hoogst aannemelijk dat 'mijn' exemplaren uit de wegberm (indirect via een tuin) hieruit afkomstig zijn. Daar zijn ook exemplaren met uitstaande beharing, en in de vruchttijd is de bloeiwijze knikkend. Verder bleek bij drogen de haren van mijn geplukte exemplaar ook (nogal warrig) gingen uitstaan. Waarmee m.i. het meeste wijst op A. blanda.
Ik had het er overigens nog met René van Moorsel over, die in de binnenduinrand van Noord-Holland ook dit soort tussenvormen kent, waar nooit bevredigend een éénduidige naam op is geplakt.

Ik wil de plek toch alsnog als waarneming vastleggen, onder verwijzing naar dit topic. Hoe doe ik dat het handigst en liefst zonder dubbelingen van foto's etc?

mvg, wim
met vriendelijke groet, wim
http://www.floron.nl/florazeelandica

there must be some way out of here, said the joker to the thief, there is too much confusion...
bob dylan

Margreet Kwh

Wim, je kunt bij je waarneming de link van dit topic zetten. Rechts op de detailpagina staat de optie: "externe link toevoegen"; daarin kun je dan die link zetten. Op je detailpagina verschijnt dan een symbooltje; als je daarop klikt, kom je in het forumtopic terecht.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

wim van wijngaarden

het was nog even puzzelen, maar het lijkt gelukt.
bedankt margeet,
wim
met vriendelijke groet, wim
http://www.floron.nl/florazeelandica

there must be some way out of here, said the joker to the thief, there is too much confusion...
bob dylan

Peter Meininger

#15
Beide soorten kunnen witte bloemen hebben.

Blauwe anemoon (apennina) heeft een aanliggend behaarde bloeistengel, die na de bloei rechtop blijft staan, de buitenkant van de bloemdekbladen is behaard en de deelblaadjes van het blad zijn lang gesteeld. Oosterse anemoon (blanda) heeft een afstaand behaarde bloeistengel die na de bloei knikt, de buitenkant van de bloemdekbladen is kaal en de deelblaadjes van het blad zijn kort gesteeld.

http://www.blumeninschwaben.de/Zweikeimblaettrige/Hahnenfuss/apennina.htm

met vriendelijke groet,

Peter Meininger

---------------------------------------------
Mijn weblog: http://www.zeelandnet.nl/weblog/data/vorser/

M.V.S

Toevoeging: in een standaard tuincentrum (waar toch het gros van de aangeplante soorten in tuinen van Jan Modaal en dus ook de verwilderingen en hoopjes tuinafval vandaan komen) is blauwe anemoon vele malen moeilijker op de kop te tikken dan oosterse anemoon. Blauwe is ook verkrijgbaar, maar als ik zo'n ding vind, check ik eerst of het geen oosterse. 99 van de 100 keer is het dan oosterse.
Groetjes, Marc

wim van wijngaarden

Ik heb op grond van de discussie mijn waarneming op 'zekere'A. blanda gezet. Ik heb het idee dat de beharing bij het ouder worden misschien meer afstaand en warriger wordt (planten zijn net mannen), waarmee dat kenmerk niet de doorslag mag geven.
Op Walcheren zie ik ,nu ik er in dit seizoen eens op let, in steeds meer tuintjes van deze Anemoontjes, wellicht één grote kloon? 'Verwildering' alleen dicht bij tuin of op plek (vrijwel) zekere afvalstort, geen spontane verspreiding over grotere afstand gezien.
met vriendelijke groet, wim
http://www.floron.nl/florazeelandica

there must be some way out of here, said the joker to the thief, there is too much confusion...
bob dylan

BartAbc

Citaat van: wim van wijngaarden op februari 18, 2016, 17:00:22 PM
wellicht één grote kloon?

Ik krijg de indruk dat hij zich ook vrij makkelijk uit zaad vermeerdert.
In onze tuin is hij spontaan op meters afstand van de oorspronkelijke plek verschenen. En voor zover ik me kan herinneren verschenen er pas na een paar jaar witte exemplaren, die genetisch toch af moeten wijken.
vriendelijke groeten Bart Vreeken

voor het weerverleden van Nederland zie http://www.logboekweer.nl