Misterieuze zwarte LHB

Gestart door Arp, juni 10, 2007, 04:57:16 AM

Vorige topic - Volgende topic

Arp

#30
Okay, ik moet het er zelf even bij laten voorlopig want ik ben de eerste tijd niet meer bij m'n eigen kiekjes en slechts zelden bij een internettoegang...

Ik probeer het, voor zover ik het begrepen heb, hier even op een rij te zetten - als ik hier nu toch weer domme dingen schrijf gaarne op de vingers tikken :rolleyes:

HarQua: Grootte past redelijk, maar misschien iets aan de kleine kant (?). Habitus lijkt op sommige aanzichten goed te passen op andere wat lang/smal. Halsschild lijkt op veel aanzichten niet echt lekker te passen. Houding ietsjes problematisch. Voelers lijken misschien wat te lang en dun(?). Maar zeker de beste optie van de soorten die terplekke gezien zijn: Aan dezelfde bomengroep AnaOce (veel), HarQua (veel), ExoQua (enige), OenCon (1x) en in de omgeving ook AdaBip, AdaDec, CocSep, HarAxy, OenCon en ProQua (allen niet in echt grote getalen)

AphObl: Mijn dier lijkt (duidelijk??) wat aan de grote kant. Habitus lijkt op sommige aanzichten goed te passen, maar op andere dan weer wat aan de brede/korte kant. Halsschild lijkt op veel aanzichten beter te passen dan HarQua. Voelers/palpen wellicht problematisch. Houding en gedrag problematisch. Geen enkele andere (gewone) AphObl terplekke waargenomen.

HipVar: Mijn dier is misschien wat aan de grote kant (?). Habitus zou in veel aanzichten goed kunnen passen. In vergelijking met andere foto's (deels op internet) vind ik het halsschild soms treffend passen, soms ook helemaal niet (erg afhankelijk van kijkhoek??). Houding en gedrag lijken aannemelijk. Voelers misschien iets passender dan HarQua of AphObl (??). Oponthoud tussen naaldoksels van Grove Den nogal a-typisch (?!)  Geen enkele andere (gewone) HipVar terplekke of in de naastgelegen ruigte waargenomen.

Samenvattend: Lastig beest dus :mellow:

Tot zover iedereen in elk geval harstikke bedankt voor het meedenken - voor mij in elk geval (ondanks weinig sluitende uitkomst) erg leuk en leerzaam op die manier!!

Groetjens!
Arp
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Stippen

HIPVAR was maar een test om te kijken of ik een beter halsschild en houding kon vinden. Johan heeft mij inmiddels wel duidelijk gemaakt dat die echt niet kan:
Citeer[] als je over die gestrekte nek sprak. Hip var heeft dat inderdaad uitgesproken. Maar dat halsschild lijkt mij toch wat anders van vorm: een mooie halve cirkel terwijl ons zwartje een verminderende kromming naar voor toe heeft. Maar goed dat is een kenmerk dat ik niet echt vertrouw wegens de reden die je zelf ook al aanhaalde. Een minimaal verschil in zichthoek kan al grote verschillen geven. Ik heb ondertussen ook nog eens gegoogeld en blijf toch samen met uw zwart/witprentje overtuigd van Har qua. De voelsprieten dan: bij Hip var krijg je de kaaktasters nooit twee maal in de sprieten. Bij ons beestje heel duidelijk wel. En bij Har qua ook wel.

Nu de gestrekte houding is ook wel iets waar Har qua zich aan bezondigt. Natuurlijk niet zoveel als Hip var.

en inderdaad zag ik HARQUA regelmatig 'in de lens' kijken tijdens de afgelopen fotosessie.
Dus HIPVAR ook af door de zij deur.
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Arp

#32
Nou, nog heel snel dan voordat ik echt weg ben ...

CiteerJo Bogaert : ... Hip var ... halsschild ... een mooie halve cirkel terwijl ons zwartje een verminderende kromming naar voor toe heeft
Daarvan is me niet geheel duidelijk wat er bedoeld wordt ... de kromming van de achterrand of juist van de zijrand? Ik had zelf vooral op de scherpte van het hoekje aan de achter-zijkant gelet en de uitstekende puntjes naar voren en vond die dan weer aardig passen in veel aanzichten, maar de zijranden lijken van HipVar idd wel wat boller?

Ik heb trouwens nog eens goed gekeken en heb in al die dagen bij die bomen inderdaad toch ook één keer een ProQua in de boom gevonden (wel iets minder verscholen), in plaats van alleen in de omgeving. Dat meld ik nu alleen nog even omdat het voor mij, met mijn "lekenogen" lijkt alsof die voelers dan misschien weer beter zouden kunnen passen, maar qua habitus etc heb ik er dan weer eerder een erg hard hoofd in.

Groetjes en tot binnenkort
Arp

PS Een ietsjes uitgerekte ProQua ... heb geen tijd om alles te bekijken, maar het zijn er wel weinig ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)